امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۵:۰۳:۰۵ - دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گذرگاهی برای شکوفایی اقتصاد گیلان/ وقتی آینده روشن اقتصادی از روی «پل» می‌گذرد
ایجاد زیرساختهای حمل و نقل در آستارا به دلیل داشتن گمرک و ترانزیت کالا با توجه به جابهجایی حدود ۲۵۰ کامیون در مرز سبب شکوفایی اقتصادی گیلان و رونق تجارت با کشورهای حاشیه خزر می شود.

 گیلنا– بهرام قربانپور: تقریباً دو هفته‌ای از سفر چند روزه هیأت اقتصادی گیلان به سرپرستی استاندار به روسیه از جمله مسکو، آستراخان و جمهوری داغستان می‌گذرد که دستاوردهای آن در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری مورد واکاوی قرار گرفت؛ اما حالا بعد از این سفر پربار اقتصادی و تجاری و پیرو پیگیری‌های استاندار گیلان در راستای احصای ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری گیلان با کشورهای همسایه، روگذر پایانه مرزی آستارا با حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان مورد بهره برداری قرار گرفت.

قابل ذکر است که پل قدیمی پایانه مرزی آستارا که ایران و گیلان را از طریق زمینی و جاده‌ای به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه خزری پیوند می‌داد با ظرفیت بسیار پایین خدمات دهی می‌کرد و قادر به پاسخگویی حجم قابل توجهی از مراودات تجاری و گمرکی نبود و گره‌های ترافیکی شدیدی را در گمرک مرزی آستارا ایجاد می‌کرد.

احداث پل جدید پایانه مرزی آستارا که بعد از چند دهه اتفاق می‌افتد ضمن تسهیل بخشی از امورات گمرکی و حمل بار، منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه می‌شود.

گذرگاهی برای شکوفایی اقتصاد گیلان

مرز مشترک ایران و آذربایجان فرصت طلایی برای توسعه تجارت

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان با اشاره به بهره برداری سایت موقت پایانه مرزی آستارا و پل جدید آستارا اظهار کرد: چالش عمده‌ای که در ترانزیت کالا بویژه در صادرات و تقاضایی که از سوی کشور روسیه، آذربایجان و سایر کشورهای منطقه قفقاز وجود داشت موجب ترافیک شدیدی در این مرز و نیز شهرستان آستارا شده بود، که با احداث این پل بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

به گفته وی، یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش می‌کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت.

استاندار گیلان با اشاره به مزایای روگذر جدید مرزی آستارا بیان کرد: احداث پل مرزی آستارا در راستای تسهیل بخشی امورات حمل بار و فعالیت‌های گمرکی از سوی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم انجام شده است.

عباسی با بیان اینکه عملیات اجرایی پل مرزی آستارا در طول یک سال و نیم انجام شد، گفت: احداث این پل یکی از وعده‌های مهم دولت در حوزه تسهیل بخشی امورات ترانزیتی بود که انجام شده است.

به گفته وی، هم اینک این پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت‌ها برای عبور سهل تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می‌باشد.

افزایش ۲ براری ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم توسعه ارتباطی با همسایگان است، اظهار کرد: ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی خوبی در شاهراه حیاتی ایران با کشورهای منطقه در گیلان وجود دارد.

وی با اشاره به فرصت‌های روابط تجاری ایران و آذربایجان افزود: توسعه ترانزیتی بین ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت حدود یک و نیم میلیون تن کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: توسعه روابط ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف مورد تاکید دو طرف است.

بذرپاش با بیان اینکه شبکه ترانزیتی کشور تقویت می‌شود، گفت: احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بخشی از مشکلات تردد را در این منطقه رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا از پایانه‌های قدیمی گیلان است، افزود: این پایانه گنجایش و ظرفیت پاسخگویی نیازهای امروز را ندارد و احداث زیرساخت‌های جدید مرزی مورد تاکید است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پل قدیمی آستارا مقاوم سازی شود، گفت: افزایش ظرفیت پل قدیمی پایانه آستارا در دستور کار قرار دارد.

بذرپاش با بیان اینکه جابه جایی و ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان دو برابر می‌شود، گفت: رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیتی دو کشور ایران و آذربایجان دور از دسترس نیست‌.

وی با بیان اینکه توافقات راهبردی خوبی بین دو کشور ایران و آذربایجان ایجاد شده است، افزود: روابط ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف تجاری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت می‌شود.

گذرگاهی برای شکوفایی اقتصاد گیلان

افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین ایران و آذربایجان

«شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان هم که از راه اندازی پل مرزی آستارا بسیار خوشحال است، می‌گوید: گسترش روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار ارزشمند است و باید استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب برای دو کشور ایران و آذربایجان افزود: کریدور شمال به جنوب برای کشورهای منطقه در ابعاد مختلف بسیار حیاتی و نقش آفرین است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت خط ترانزیتی آستارا _ آستارا اضافه کرد: پروژه روگذر موقت پایانه مرزی آستارا یکی از پروژه‌های مهم کریدور شمال به جنوب است.

مصطفی یف با بیان اینکه پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا در حوزه ترانزیتی بسیار اهمیت دارد، گفت: پل قدیمی آستارا جوابگوی نیازهای ترانزیتی و تردد خودروها نبود و منجر به ترافیک کامیون‌ها در محور شده بود که با بهره برداری از این پروژه بخشی از مشکلات ترافیکی رفع می‌شود.

وی از افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و افزود: انتقال کالا بین این دو کشور ۴۵ درصد افزایش یافته است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی بین این کشور و ایران بیان کرد: نیازمند احداث پل و راه‌های جدید برای توسعه ارتباط ایران و آذربایجان هستیم.

مصطفی یف با اشاره به اهمیت احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بیان کرد: احداث این پل برای رشد ترانزیت و تبادل اقتصادی ایران و آذربایجان مؤثر است و موجب توسعه مندی کشورها می‌شود.

شهرستان مرزی آستارا یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان گیلان به دلیل گمرک و ترانزیت مختلف کالا از این مبادی ورودی است به طوری که روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون در مرز آستارا جابجا شده و محصولات خود را ترانزیت می‌کنند.

افتتاح گذرگاه مرزی جدید در آستارا نه تنها به بحث ترافیکی سطح شهر آستارا و پشت مرز که رانندگان منتظر خروج از کشور هستند بسیار کمک خواهد کرد بلکه موجب شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط تجاری ایران با همسایگان خزری از طریق «گیلان» می‌شود.

افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین و همچنین راه آهن رشت – آستارا در آینده نزدیک و راه اندازی پل مرزی آستارا که به توسعه ترانزیت ریلی، دریایی و جاده‌ای می‌انجامد سلسله ریل گذاری‌های اقتصادی و تجاری است که از سوی نماینده عالی دولت در گیلان در حال پیگیری و انجام است که آینده روشنی را برای ایران و گیلان ترسیم می‌کند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !