امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰:۱۳:۵۱ - جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اجرای ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت/ اعتبار این طرح آب رفت
گیلنا- با گذشت ۱۸ ماه از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، فقط ۳۰ درصد آن اجرا شده است که با توجه به سرعت حرکت کشور در مسیر سالمندی، آمار رضایت بخشی نیست.

پایگاه خبری گیلنا- سمیرا محمدی شیرکده: حدود ۲ سال و به روایتی شفاف‌تر ۱۸ ماه از تصویب و ابلاغ قانون جوانی جمعیت می‌گذرد، قانونی که پس از کش و قوس‌های فراوان از دوره هشتم مجلس در راهروهای بهارستان این دست آن دست شد تا در این دوره مجلس (یازدهم) و در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در صحن علنی به تصویب رسید و یک ماه پس از آن برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

حال پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از ابلاغ این قانون طبق گفته کارشناسان و صاحب نظران امر، دولت توانسته فقط ۳۰ درصد آن را اجرا کند که با توجه به سرعت نوری حرکت کشور در مسیر سالمندی و سقوط به چاله جمعیتی، این آمار در راستای احیای جمعیت چندان رضایت بخش نیست، اگرچه می‌دانیم اجرای قانون جوانی جمعیت کار ساده ای نیست.

سنگ اندازی های متعدد در مسیر تصویب قانون جوانی جمعیت

«فاطمه محمدبیگی» رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس در نشست مجازی با خبرنگاران با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس یازدهم اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت از دوره هشتم در مجلس مطرح شد اما در ابتدای دوره یازدهم به تصویب رسید.

وی با اشاره به سنگ اندازی های متعدد در مسیر تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس افزود: برای تکمیل و تصویب قانون جوانی جمعیت بیش از ۱۴۰ جلسه رسمی و غیررسمی در مجلس گذاشته و این طرح را به سرانجام تصویب برسانیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرزند آوری و جوانی جمعیت با ۲۱ چالش مواجه است، گفت: این آمار پژوهش‌های میدانی و بررسی‌های گسترده در جامعه به دست آمده است.

محمدبیگی، اشتغال، اقتصاد و مسکن را از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه فرزند آوری برشمرد و بیان کرد: مسائل فرهنگی و اقتصادی از اهم چالش‌های فرزند آوری و جوانی جمعیت شناخته شده است.

وی با اشاره به گذشت ۱۸ ماه از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، به تشریح محورهای این قانون پرداخت و افزود: محور خانواده مهم‌ترین بخش قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری است.

اجرای ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت/ اعتبار این طرح آب رفت

نگاه به فرزند آوری سرمایه محور باشد نه هزینه‌ای

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با بیان اینکه فرزندان سرمایه‌های ارزشمند جامعه و خانواده هستند، گفت: نگاه به فرزند آوری باید سرمایه محور باشد و هزینه‌ای.

محمدبیگی با تاکید بر بازشناسی و تبیین مؤثر ابعاد مختلف قانون جوانی جمعیت اضافه کرد: متمرکز شدن بر روی محورهای اصلی و فرعی قانون جوانی جمعیت جهت اطلاع رسانی بهتر آن مورد تاکید است.

وی با اشاره به جزئیات قانون جوانی جمعیت، افزود: قانون جوانی جمعیت بیش از ۸۰ تبصره، ۷۳ ماده و ۲۳۰ حکم دارد که باید لایه لایه آن مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با بیان اجرای قانون جوانی جمعیت کار راحتی نیست، گفت: باید برای معادل ۲۳۰ حکم این قانون، آئین نامه و دستورالعمل تدوین شود و این مسئله وقت زیادی را از دولت می‌گیرد.

محمدبیگی از اجرای ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت توسط دولت خبر داد و بیان کرد: هر شش ماه یک بار نظارت راهبردی مجلس از اجرای مو به موی قانون جوانی جمعیت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجلس تمام قد در اجرای قانون جوانی جمعیت ایستاده است و نقش نظارتی دارد، افزود: کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و فراکسیون جمعیت در راستای اجرای بهتر این قانون تشکیل شده است.

مطالبه گر اجرای قانون جوانی جمعیت باشید

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم نسبت به جوانی جمعیت دغدغه مند است، گفت: روزی نیست که در مجلس پیرامون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برنامه‌ای نباشد.

محمدبیگی با اشاره به نقش مطالبه گرانه اصحاب رسانه و خبرنگاران در ابعاد مختلف اضافه کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه مطالبه گر اجرای قانون جوانی جمعیت باشند.

وی با بیان اینکه ابعاد قانون جوانی جمعیت برای افراد گُنگ است، افزود: هنوز ابعاد گسترده قانون جوانی جمعیت برای بسیاری از آحاد مردم، نخبگان و دغدغه مندان این عرصه شناخته نشده است و همین امر سبب عدم مطالبه گری از سوی مردم شده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با اشاره به کم کاری دولت در تخصیص اعتبارات در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، بیان کرد: سال گذشته بنا بود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون جوانی جمعیت تخصیص داده شود که فقط ۱۰ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شد.

محمدبیگی با بیان اینکه فقط ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جوانی جمعیت در بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده است، گفت: پیش بینی ما برای بودجه ۱۴۰۲ در بخش جوانی جمعیت بین ۱۲ الی ۱۷ هزار میلیارد تومان بود.

وی با تاکید بر تخصیص اعتبارات ویژه در حوزه جوانی جمعیت افزود: نگاه حکمرانی میانی به جمعیت باید تغییر کند.

ترمز سقوط در قائده باروری کشیده شده است

این نماینده مجلس با تاکید بر تأمین مسکن و اشتغال جوانان، اضافه کرد: تاکنون بیش از ۸۷ هزار متقاضی مسکن دارای سه فرزند و بیشتر در کشور گزارش شده است، که فقط به ۱۰۰ نفر مسکن رسیده است.
محمدبیگی با بیان اینکه مجلس یازدهم عمل گرا است، گفت: تلاش مجلس در حوزه جوانی جمعیت ستودنی است.

وی با تاکید بر تسهیل بخشی برای دریافت خودرو برای مادران، افزود: کمتر از ۵۰ درصد مادران واجد شرایط موفق به دریافت خودرو شدند.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با اشاره به نتایج نسبی اجرای قانون جوانی جمعیت، اضافه کرد: با ابلاغ و اجرای قانون جوانی جمعیت شاهد افزایش فرزندان سوم در کشور بودیم.

محمدبیگی با بیان اینکه در قائده باروری ترمز سقوط کشیده شده است، گفت: قانون جوانی جمعیت روند کاهش باروری را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه ۷۳۰ هزار نفر وام فرزند آوری دریافت کردند، افزود: ارزش این وام هزار میلیارد تومان بوده است.

اجرای ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت/ اعتبار این طرح آب رفت

سالمندی هولناک در انتظار مردم

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم را متوجه آینده سالمندی بدون فرزند کنید، اضافه کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی عدم فرزند آوری در جامعه بسیار مهم است.

محمدبیگی با بیان اینکه سال‌های تنهایی سالمندی در آینده نگران کننده و ترسناک است، گفت: سونامی سرطان‌های سالمندی دور از انتظار نیست و هزینه‌های ۱۰ برابری مراقبت زنگ خطر بزرگ جامعه سالمندی است.

وی با اشاره به نیازسنجی سالانه ۲ هزار پزشک و ده‌ها هزار پرستار ویژه سالمندان در آینده نزدیک افزود: نگاه به حوزه جمعیت باید بلندمدت و حکمران محور باشد تا در آینده به چالش بر نخوریم.

محمدبیگی با بیان اینکه نگاه امیدوارانه به مقوله فرزند آوری و ازدیاد جمعیت اثربخش است، بیان کرد: ۷۰ درصد مشکلات فعلی جامعه ناشی از سومدیریت‌ها است که این سو مدیریت‌ها باید برداشته شود.

وی با بیان اینکه آینده ایران اسلامی رو به بهبود و روشن است، افزود: پیمان دوستی با روسیه، چین و برقراری تعامل با عربستان مسیر روشنی را برای کشور ترسیم کرده است.

این نماینده مجلس با انتقاد از حرکت کُند دولت در حوزه جوانی جمعیت بیان کرد: دولت هر اندازه در بخش مسکن موفق بوده همان اندازه در جوانی جمعیت ضعیف عمل کرده است.

لزوم مطالبه گری مردم برای اجرای قانون جوانی جمعیت

به نظر می‌رسد طرح قانون جوانی جمعیت که با ممارست مجلس یازدهم به تصویب رسیده و به دولت سیزدهم ابلاغ شده است، در اجرا با نواقصی و مشکلات همراه است که حل این مشکلات با هم پوشانی، تعامل و هم افزایی مجلس و دولت قابل حل است و از سوی دیگر مردم هم باید در تسریع بر روند اجرای این قانون دغدغه مند باشند و مطالبه کنند.

صدای پای سالمندی در حالی در گوشه و کنار این مرز و بوم و بویژه در گیلان شنیده می‌شود که عملکرد مسئولان و دست اندرکاران امر و همچنین نگاه مردمی در حوزه جوانی جمعیت ضعیف و کم جان است و ادبیات رفتاری برخی مسئولان و عموم مردم نسبت به جوانی جمعیت فقط در حد تشکیل جلسه و شرکت در همایش و سمینار خلاصه می‌شود و شعار محوری و بر عمل گرایی غلبه کرده است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !