امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۵۷:۳۹ - پنج شنبه ۳ مرد ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رتبه دوم رودسر در تولید ماهیان خاویاری و سردآبی گیلان
گلنا- رئیس اداره شیلات رودسر با اشاره به اینکه این شهرستان در تولید ماهیان سردآبی و خاویاری رتبه دوم گیلان را دارد، گفت: در سال گذشته ۵۴۰ کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده است. به گزارش گیلنا علی اکبر قربان نیا با اشاره به آغاز فعالیت این اداره از سال ۸۷ در شهرستان‌ها رودسر و املش، […]

گلنا- رئیس اداره شیلات رودسر با اشاره به اینکه این شهرستان در تولید ماهیان سردآبی و خاویاری رتبه دوم گیلان را دارد، گفت: در سال گذشته ۵۴۰ کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده است.
رتبه دوم رودسر در تولید ماهیان خاویاری و سردآبی گیلان

به گزارش گیلنا علی اکبر قربان نیا با اشاره به آغاز فعالیت این اداره از سال ۸۷ در شهرستان‌ها رودسر و املش، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته با تعامل و حمایت‌های شهرستانی توفیقات خوبی در توسعه آبزی پروری و رفع موانع جامعه صیادی به دست آمده است.

ظرفیت هزار و ۲۷۰ تنی رودسر در تولید ماهیان پرورشی / ‏‬افزایش دو برابری تولید

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ماهیان پرورشی در شهرستان رودسر هزار و ۲۷۰ تن است که اکثراً سردآبی هستند که در مقایسه با سال گذشته با توجه به افزایش تعداد مزارع و ارائه تسهیلات بانکی تولید در این حوزه دو برابر شده است.

قربان نیا در ادامه به برخی از طرح‌های در دست اجرا از سوی این اداره نیز اشاره کرد و گفت: اجرای ۱۰ طرح آبزی پروری با ظرفیت هزار تن شامل طرح‌های پرورش ماهی در قفس با ظرفیت اولیه ۵۰۰ تن و اشتغالزایی برای ۳۵ نفر، پروژه‌های پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری که در صورت تأمین منابع تسهیلاتی مورد تقاضا به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

رئیس اداره شیلات رودسر با بیان اینکه وجود مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا از جمله فعالیت‌های شاخص در این شهرستان بشمار می‌آید، ادامه داد: این مراکز با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار قطعه در سال است که پروانه تولید ۲.۵ میلیون قطعه‌ای تولید بچه ماهی نیز صادر شده و در مرحله راه اندازی قرار دارد.

وی با اشاره به تولید ۵۵۰ کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال گذشته در شهرستان رودسر، تصریح کرد: این میزان تولید نقطه عطفی در توسعه فعالیت‌های مربوط به تولید ماهیان خاویاری است.

رتبه اول رودسر در استفاده از استخر با سازه‌های جدید

قربان نیا بهره گیری از سازه‌های جدید و مکانیزه برای بهره برداری بهینه از منابع آبی و افزایش تولید در واحد سطح را از دیگر اقدامات انجام شده از سوی شیلات شهرستان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان رودسر با نصب ۱۲۰ استخر با سازه‌های جدید رتبه اول استان گیلان در این زمینه را دارد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی به ۲۵ نفر در قالب مشاغل خانگی و اجرای طرح‌های مزارع خرد آبزی پروری، افزود: این افراد در تولید ماهی قزل آلا در روستاهای ناحیه جلگه‌ای منطقه اشکورات مشغول هستند.

رئیس اداره شیلات رودسر در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتقای دانش فنی فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴ دوره آموزشی با عنوان مدیریت هزینه ماهی، بهداشت بیماری‌ها، بهبود کیفیت آب با حضور بیش از ۷۰ نفر از مبتدیان و فعالان عرصه آبزی پروری در سطح شهرستان رودسر اجرا شد.

عدم صدور پروانه بهره برداری از آب چاه‌های حفر شده مشکل امروز حوزه شیلات

قربان نیا در ادامه با اشاره به اینکه عمده مشکلات موجود برای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در این شهرستان را عدم صدور پروانه بهره برداری آب چاه‌های حفر شده در سطح روستاها توسط امور آب است، بیان کرد: به رغم پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه رودسر از نظر تولید آبزیان سردابی و خاویاری رتبه دوم بعد از تالش در استان گیلان را دارد، تصریح کرد: ۱۲ شرکت پره با ۱۰۰۰ صیاد در نوار ساحلی شهرستان رودسر به صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند که به صورت متوسط سالیانه ۶۰۰ تن ماهی از دریا صید می‌شود.

رئیس اداره شیلات رودسر و املش ادامه داد: برای جبران صید ماهی از دریا و حفظ تنوع ژنتیکی ماهیان با ارزش دریای خزر امسال ۳ میلیون قطعه بچه ماهی سفید و ۴۲ هزار قطعه بچه ماهیان خاویاری در رودخانه‌ها مستعد و شیلاتی شهرستان رودسر رها سازی شده است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !