امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱:۵۲:۱۱ - دوشنبه ۲۳ آبا ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دیابت و چربی خون گیلانی ها در اوج!
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم در خصوص بیماری‌ها ازجمله دیابت خبر داد و گفت: گیلان رتبه نخست چربی خون و چاقی و همچنین رتبه سوم کشوری را در بالاترین میزان بیماران دیابتی دارد.

به گزارش  پایگاه خبری گیلنا، سید محمود رضوانی در همایشی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی و هفته‌ ملی دیابت در رشت در سالن دانشگاه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده، اظهار کرد: بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگ‌سال ( ۲۰ تا ۷۹ سال ) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگ‌سال به ۶۴۳ میلیون نفر برسد.

وی با بیان اینکه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد، افزود: این رقم در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که به علت دیابت، جان خود را از دست‌ داده‌اند و از سوی دیگر ۵۴۱ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم‌ مداخله مؤثر و به‌ موقع، اغلب آن‌ها به دیابت مبتلا خواهند شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت بیماری دیابت در کشور بیان کرد: در ایران حداقل ۱۴/۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد آن‌ها بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و جالب اینکه صرفاً ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

رضوانی با بیان اینکه تعداد مبتلایان شناسایی‌شده بالای ۳۰ سال در گیلان ۹۴ هزار و ۸۴۵ نفر هستند، گفت: استان گیلان، رتبه‌ سوم شیوع دیابت و در عوامل خطری همچون، اختلال چربی خون و چاقی نیز رتبه اول کشوری را دارد، در این خصوص، آگاهی بخشی به مردم در مورد بیماری دیابت و تأکید بر اصلاح شیوه زندگی بیشتر از سال‌های گذشته در طی هفته مذکور، باید بیش‌ازپیش در اولویت قرار گیرد.

به گزارش فارس، روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ میلادی از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی نام‌گذاری شد. در سال ۲۰۰۶ سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه منحصربه‌فرد با عنوان «دیابت به‌عنوان یک بیماری مزمن و ناتوان‌کننده با هزینه‌های هنگفت » که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه است، چهاردهم نوامبر را به‌عنوان روز جهانی دیابت مورد تائید قرار داد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !