امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۰:۵۸:۵۱ - شنبه ۳ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/ سمیرا محمدی شیرکده؛
پل تاریخی “سیاهرود” در دست نابودی!
  #گیلنا/ سمیرا محمدی شیرکده کارشناس ارشد تاریخ و سردبیر پایگاه خبری گیلننا در یادداشتی نوشت؛ هفته “میراث فرهنگی و گردشگری” فرصتی دست داد تا از وضعیت نابه سامان یکی از آثار ملی ایران در شهرستان رودبار برایتان بنویسم؛ “پل تاریخی سیاهرود”، اثر ملی که در دست نابودی است. پل تاریخی سیاهرود در جغرافیای بخش […]

 

#گیلنا/ سمیرا محمدی شیرکده کارشناس ارشد تاریخ و سردبیر پایگاه خبری گیلننا در یادداشتی نوشت؛ هفته “میراث فرهنگی و گردشگری” فرصتی دست داد تا از وضعیت نابه سامان یکی از آثار ملی ایران در شهرستان رودبار برایتان بنویسم؛ “پل تاریخی سیاهرود”، اثر ملی که در دست نابودی است.
پل تاریخی سیاهرود در جغرافیای بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد که راه ارتباطی چهار روستای سیاهرودپشته، هرکیان، خولک و رشته رود را به هم پیوند می دهد، اما این روزها حال و روز خوبی ندارد و به فراموشی سپرده شده است.
این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۳۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما علیرغم داشتن هویت ملی، در استان(گیلان) و شهرستان خود (رودبار) غریبه است و به آن توجهی نمی شود.
پل تاریخی سیاهرود از مصالح آجر و ملاط ساروج ساخته شده و ۲۰متر طول و ۵/۷ متر عرض دارد، سبک پل بی‌شباهت به بناهای تاریخی دوره قاجار نیست و در منابع مختلف ساخت بنا را به دوره قاجار نسبت داده‌اند و برخی ها پیشینه این بنای تاریخی را مربدط به دوران پهلوی دانسته اند، علیرغم داشتن قدمت و پیشینه معنادار، ریشه درختان و بوته های هرز سبب تخریب و ایجاد روزنه در بافت های این پل شده و به نوعی تیشه به ریشه و پیشینه اش زده است.
موضوع دیگری که موجب رنجش تاریخ دوستان و اهالی منطقه سیاهرود شده، تخریب بخش هایی از پل توسط دستگاه برف روبی می باشد؛ جالب اینجاست که در زمستان سال گذشته دستگاه برف روب برای بازگشایی محور رشته رود، جداره های این اثر ملی را تخریب کرده اما با گذشت پنج ماه از این اتفاق تلخ، هیچ کدام از متولیان امر سراغی از این اثر زخمی نگرفتند!
بیایید حداقل به پاس گرامیداشت هفته میراث “فرهنگی و گردشگری”، سری به این اثر ارزشمند تاریخی بزنید و چاره ای برای مرمت و بازسازی آن بیاندیشید و اجازه ندهید پل تاریخی سیاهرود هم به لیست آثار ملی از دست رفته اضافه شود.

سمیرا محمدی شیرکده
کارشناس ارشد تاریخ

 

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !