امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۶:۴۰:۳۶ - دوشنبه ۶ بهم ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کرونا و اما و اگرهای بازارهای محلی گیلان
گیلنا -مسؤولان بهداشت گیلان از بازگشایی مجدد بازارهای محلی در استان ابراز نگرانی کرده و از شهروندان و دست‌فروشان خواسته‌اند تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را سرسخت‌تر از پیش رعایت کنند تا کرونا مجدداً در استان اوج نگیرد. به گزارش گیلنا از رشت، با شیوع ویروس کرونا، متخصصان پیوسته بر استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و […]

گیلنا -مسؤولان بهداشت گیلان از بازگشایی مجدد بازارهای محلی در استان ابراز نگرانی کرده و از شهروندان و دست‌فروشان خواسته‌اند تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را سرسخت‌تر از پیش رعایت کنند تا کرونا مجدداً در استان اوج نگیرد.

دایربودن بازارهای محلی گیلان مستلزم رعایت پروتکل های بهداشتی

به گزارش گیلنا از رشت، با شیوع ویروس کرونا، متخصصان پیوسته بر استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و پرهیز از زدن دست آلوده به چشم و دهان و بینی و همچنین حفظ رعایت فیزیکی و اجتناب از قرار گرفتن در اجتماع تأکید کرده‌اند.

اما آنچه بیش از همه مورد تأکید قرارگرفته و نتایج نیز نشان می‌دهد بسیار در همه‌گیری ویروس کرونا اثرگذار است، تشکیل اجتماعات و قرار گرفتن افراد در کنار یکدیگر و انتقال سریع ویروس در چرخش است.

سرعت انتقال کرونا امروزه به حضور در اجتماعات سربسته، بسنده نکرده بلکه در هر مواجهه‌ای که فرد آلوده قرار بگیرد، ویروس تاج‌دار و در کمین نشسته به جان انسان‌ها می‌تازد و کشته می‌گیرد.

پرهیز و اجتناب از شکل‌گیری هرگونه تجمعات یکی از مهم‌ترین تأکیداتی است که ستاد ملی کرونا به‌ویژه رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت بارها بر آن‌ها تأکید دارد و از متولیان امر خواسته‌اند از تشکیل هرگونه تجمعات جلوگیری کنند.

با توجه به کاهش مبتلایان و افراد بستری در استان گیلان، بسیاری از مشاغل بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

در پی ازسرگیری فعالیت مشاغل در چرخه اقتصادی، بازارهای محلی استان نیز بساط خود را در کف شهرها و حتی روستاها پهن کرده‌اند و در حال رونق کسب‌وکار و امرارمعاش خود، روستائیان و حتی شهرنشینان هستند.

عرضه محصولات به‌صورت فله‌ای و باز و حضور مردم و غالباً بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در بازگشایی بازارهای محلی است که باید توجه به آن بسیار مورد تأکید قرار بگیرد.

ازآنجاکه بسیاری از محصولات عرضه‌شده در بازارهای محلی توسط عامه مردم لمس می‌شوند، مردم با وجه نقد محتمل به ویروس کرونا آلوده خرید می‌کنند و فاصله خریداران و عرضه‌کنندگان در بازارهای محلی به کمتر از چند ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد مسؤولان حوزه سلامت گیلان نیز هشیارانه حواسشان باید باشد تا مبادا وضعیت گیلان از سطح کنونی که تعداد مبتلایان و بستری‌های آن‌ها به پایداری رسیده، مجدداً کرونا سرکشی کند و جان بی‌گناه افراد را بگیرد.

دکتر آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با وضعیت شیوع بیماری کرونا می‌گوید در حال حاضر ۴۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۸۰ بیمار جدید تنها طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند.

نکته نگران‌کننده دیگر در گزارش مسؤول بهداشت استان اینکه حدود ۹۰ تن از بیماران بستری در بیمارستان‌های استان در ICU ها بستری هستند و وضعیت بیماری‌شان وخیم است.

حالا جدای اینکه مسؤولان استان باید نگران ماسک نزدن و عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی عده‌ای از هنجارشکنان سلامت در کنار بستری افراد زیادی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها باشند، بازگشایی بازارهای محلی نیز نگرانی‌هایشان را دوچندان کرده است.

به گفته دکتر حیدر زاده، بازارهای محلی به دلیل اینکه تماس افراد با یکدیگر بسیار زیاد است محلی برای انتقال ویروس کرونا است و می‌طلبد که حضور مردم در این بازارها به‌شدت محدود شود و به تعبیری بهتر تنها برای خرید مایحتاج اصلی خود در بازارها حضور پیدا کنند.

مسئول بهداشت گیلان همچنین به شهروندان تأکید کرده که در صورت حضور در بازارهای محلی حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را ربات و از پوشش ماسک استفاده کنند.

دکتر حیدر زاده همچنین توصیه ای مهم‌تر به شهروندان و فروشندگان کالا و محصولات در بازارهای محلی دارد و می‌گوید در زمان حضور در این بازارها به‌هیچ‌وجه دست خود را به چشم و بینی و دهان نزنند تا میزان احتمال بیماری در استان کاهش پیدا کند.

خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد استان گیلان در میزان ابتلا و بستری بیماران کرونا رویه یکنواختی را در پیش‌گرفته که اگر این میزان ضمن حفظ، کاهش نیز پیدا کند استان گیلان از وضعیت کنونی به سطح آبی و سفید تبدیل خواهد شد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !