امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۵۴:۵۸ - چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کاری دلی برای «لیل» و «دلیجه»
دوستداران طبیعت و محیط زیست آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در اقدامی ارزشمند و کاری دلی دو پرنده شکاری نادر «لیل» و «دلیجه» را در طبیعت رها کردند.

به گزارش  پایگاه خبری گیلنا احسان باقری پور مسئول حفاظت پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر اظهار کرد: ماموران اداره پارک ملی بوجاق حین گشت و کنترل از مناطق تحت مدیریت یک بهله دلیجه گرفتار در تله بازگیری شکارچیان را نجات دادند و پس از اطمینان از وضعیت سلامتش نسبت به رهاسازی آن اقدام کردند.
باقری پور اظهار داشت: دلیجه با پرهای قهوه ای و خال‌های تیره از پرندگان شکاری است که بال‌های نوک تیز و دم باریک این پرنده را در زمره شاهینیان قرار داده و از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض است که برخی از شکارچیان سودجو اقدام به شکار غیرمجاز آن می‌کنند.

پارک ملی بوجاق یکی از مهمترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تنها پارک ملی خشکی – دریایی کشور در نزدیکی کیاشهر واقع در شرق گیلان با توجه به ثبت آن در کنواسیون رامسر از اهمیت اکولوژیکی بسیار بالایی به لحاظ تنوع گونه ای برخوردار است.
حضور هر ساله تعداد کثیری از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت، پارک ملی بوجاق را بعنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد و مهم در سطح ملی و همچنین بین المللی مطرح نموده و آن را دارای بالاترین درجه حفاظتی کرده است.

نجات لیل زخمی و رهاسازی در دشت های گیلان

همچنین در روزهای اخیر رامین حسین زاده سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه نیز خبر از رهاسازی  یک بهله پرنده شکاری «لیل» در زیستگاه طبیعی خود در جنگل صفرا بسته داد.
حسین زاده گفت: لیل پرنده ای است شکاری از خانواده شاهین‌ها که بدنی باریک و کشیده، بال های بلند و داس شکل و پروازی سریع دارد و در دشت های وسیع با درختان پراکنده، باغ ها و بیشه‌ها زیست می‌کند؛ این پرنده که از ناحیه بال زخمی بود توسط یکی از شهروندان طبیعت دوست به اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه تحویل شد.
وی اظهار داشت : پرنده یادشده پس از تیمار، مراقبت و اطمینان از سلامت و امکان پرواز توسط محیط‌بانان در زیستگاه جنگلی روستای صفرابسته رهاسازی شد.  وی ضمن قدردانی از شهروند دوستدار طبیعت از همه شهروندان خواست درصورت مشاهده پرندگان آسیب دیده ضمن تماس با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نسبت به تحویل آنها اقدام نمایند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !