امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۲۰:۵۰:۲۲ - یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خیز ۳۴ داوطلب گیلانی برای تصاحب یک کرسی مجلس/ غیبت سیاسیون بنام گیلان در نام‌نویسی مجلس یازدهم
گیلنا – با احتساب ثبت‌نام ۴۴۸داوطلب حضور در مجلس یازدهم برای نشستن روی ۱۳ صندلی خانه ملت، استنباط می‌شود هر کرسی مجلس را تقریباً ۳۴ داوطلب گیلانی چشم دوخته‌اند. به گزارش گیلنا، از بین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، ۱۳ نماینده از استان گیلان (با اشغال حدود ۴.۵ درصدی کرسی‌های مجلس) در خانه ملت برای […]

گیلنا – با احتساب ثبت‌نام ۴۴۸داوطلب حضور در مجلس یازدهم برای نشستن روی ۱۳ صندلی خانه ملت، استنباط می‌شود هر کرسی مجلس را تقریباً ۳۴ داوطلب گیلانی چشم دوخته‌اند.

خیز 34 داوطلب گیلانی برای تصاحب یک کرسی مجلس/ غیبت سیاسیون بنام گیلان در نام‌نویسی مجلس یازدهم

به گزارش گیلنا، از بین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، ۱۳ نماینده از استان گیلان (با اشغال حدود ۴.۵ درصدی کرسی‌های مجلس) در خانه ملت برای قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن در قوه مقننه حضور دارند.

به ازای هر ۱۹۴ هزار گیلانی یک وکیل در مجلس حضور دارد

گیلان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۹۳ نفر جمعیت دارد که به ازای تقریباً هر ۱۹۴ هزار گیلانی یک وکیل در خانه ملت ایفای نقش می‌کند.

حضور یک نماینده گیلانی در رأس مجلس

از بین وکلای گیلانی دوره دهم مجلس شورای اسلامی تنها یک نماینده (اسدالله عباسی) توانست در سطح هیئت‌رئیسه مجلس حضور پیدا کند و در سیاست‌گذاری کلی خانه ملت اثرگذار باشد.

عضویت بالغ‌بر ۲۰ درصدی نمایندگان گیلانی در کمیسیون بهداشت و درمان

از بین ۱۳ نماینده گیلانی مجلس سه وکیل (نیکفر، جمالی و قربانی) عضو کمیسیون بهداشت، دو وکیل (شکری و دلخوش) کمیسیون اقتصادی، دو وکیل عضو کمیسیون عمران (افتخاری و خسته بند)، دو وکیل در کمیسیون برنامه بودجه (جعفرزاده و لاهوتی) دو وکیل در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری (کوچکی نژاد و عباسی)، یک وکیل در کمیسیون منابع طبیعی، آب و کشاورزی (حسنی) و یک وکیل در کمیسیون اصل نودم مجلس (داداشی) حضور دارد.

همه نمایندگان گیلان برای اثرگذاری‌های کلان در امورات مجلس ازجمله رأی اعتماد به وزیران، استیضاح، تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی و سایر اقدامات سیاسی در خانه ملت عضو فراکسیون‌های اصلی سیاسی هستند.

عضویت برابر وکلای گیلانی در فراکسیون ولایی و مستقلین

ازجمله اعضای فعال فراکسیون ولایی (اصولگرایان)، اسدالله عباسی، جبار کوچکی نژاد، ولی داداشی، محمود شکری و ذبیح نیکفر است.

غلامعلی جعفرزاده، مهرداد بائوج لاهوتی، سید کاظم دلخوش، محمدحسین قربانی و حسن خسته بند عضو فراکسیون مستقلین (اعتدال و توسعه) هستند.

و همچنین محمدصادق حسنی، منوچهر جمالی و محمدمهدی افتخاری از وکلای گیلانی عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس هستند.

اما برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گیلان از ۱۱ حوزه انتخابیه در ۱۶ شهرستان از ابتدای روز ثبت‌نام تا آخرین وقت به مدت یک هفته ۴۴۸ داوطلب توانستند نام‌نویسی کنند.

هر کرسی مجلس را ۳۳ داوطلب گیلانی چشم دوخته‌اند

از بین ۴۴۸ داوطلب ثبت‌نام کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان، ۱۳۱ تن از حوزه انتخابیه رشت، ۴۲ تن از حوزه انتخابیه رودسر و املش، ۳۴ تن از حوزه انتخابیه لنگرود، ۳۳ تن از حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل، ۲۶ تن از حوزه انتخابیه آستانه‌اشرفیه، ۳۳ حوزه انتخابیه رودبار،۳۲ تن از حوزه انتخابیه بندر انزلی، ۱۹ تن از حوزه انتخابیه فومن و شفت، ۲۲ تن از حوزه انتخابیه صومعه‌سرا، ۳۶ تن از حوزه انتخابیه طوالش و ۴۰ تن از حوزه انتخابیه آستارا ثبت‌نام کرده‌اند.

تقاضای ۴۴۸ داوطلب گیلانی برای نشستن روی ۱۳ صندلی سبز خانه ملت بیانگر این نکته است که به‌طور متوسط به ازای هر یک از سهم صندلی‌های خالی مجلس یازدهم تقریباً ۳۴ تن به کرسی قانون‌گذاری و نظارت بر آن در گیلان چشم دوخته‌اند.

رشد تقریبی ۱۳ درصدی ثبت‌نام داوطلبین نسبت به دوره قبل در رشت

در حوزه انتخابیه رشت آقایان غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، محمدصادق حسنی جوریابی، سید علی آقازاده دافساری و حسن تأمینی لیچائی از داوطلبینی هستند که حداقل یک‌بار در مجلس شورای اسلامی وکیل مردم رشت بوده‌اند.

جبار کوچکی نژاد در بین داوطلبین فعلی از حوزه انتخابیه رشت با سه دوره حضور در خانه ملت، باتجربه‌ترین وکیل رشتی بوده و پس‌ازآن غلامعلی جعفرزاده و سپس حسن تأمینی باتجربه‌ترین وکیل رشتی هستند.

همچنین از بین داوطلبین ثبت‌نام کننده در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آقایان حسن تأمینی لیچائی، محمد زیبایی و مجید رجبی ویسرودی از داوطلبینی هستند که صلاحیتشان برای حضور در دوره دهم احراز نشده بود.

گفتنی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۹۷ داوطلب در حوزه انتخابیه شهرستان رشت نام‌نویسی کرده بودند که ۸۲ نفر آنان مرد و ۱۵ نفر خانم بودند و این میزان ثبت‌نام در مقایسه با داوطلبان دوره یازدهم نشان از رشد حدوداً ۱۳ درصدی می‌دهد.

عباسی تنها نماینده ادوار شرقی‌ترین حوزه انتخابیه گیلان

با عدم ثبت‌نام محمدمهدی رهبری املشی (نماینده پنج دوره مجلس) در حوزه انتخابیه رودسر و املش، اکنون اسدالله عباسی، نماینده فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی تنها داوطلبی است که در این حوزه تجربه کاری دارد.

از بین داوطلبین حوزه انتخابیه رودسر و املش نام نظرعلی علیزاده نیز به چشم می‌خورد. این داوطلب حضور در مجلس یازدهم در دوره گذشته از حوزه انتخابیه رشت کاندیدای ورود به خانه ملت بود.

پورعباس رقیب جدی لاهوتی نیامد

اما از بین داوطلبین حوزه انتخابیه لنگرود محمد حیدری شلمانی در دور هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم لنگرود بوده که در دوره یازدهم نیز شرکت کرد. این نماینده ادوار مجلس در دوره هشتم نیز شرکت کرده بود که موفق به کسب رأی مجدد از مردم نشد.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده فعلی مردم لنگرود در مجلس، محمد اخوان به‌عنوان یک چهره اصلاح‌طلب، پرویز محمدنژاد به‌عنوان کاندیدایی که در دوره گذشته نیز با حدود ۱۳ هزار رأی سوم شده بود از چهره‌های شاخص این دوره محسوب می‌شوند.

سید گل‌آقا پورعباس از کاندیدایی که در دوره نهم و دهم رقیب جدی نماینده فعلی مردم لنگرود بود، در این دوره اقدام به نام نویسی نکرد.

رقابت تکراری ندیمی و نیکفر

در حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل نیز دو نامزد مطرح این حوزه انتخابیه بار با یکدیگر روبرو خواهند شد.

 ذبیح نیکفر و ابوذر ندیمی دو رقیب دیرینه لاهیجان و سیاهکل ازجمله نمایندگان ادواری هستند که در دوره یازدهم مجلس نیز نام‌نویسی کرده‌اند.

نام‌نویسی سه داوطلب آستانه‌ای رد صلاحیت شده ادوار در مجلس یازدهم

در حوزه انتخابیه آستانه‌اشرفیه برای مجلس یازدهم نمایندگان ادواری همچون محمدحسین قربانی، رضا صالح، حسن شاخصی و کیانوش صادق دقیقی حضور دارند.

گفتنی است صالح، شاخصی و دقیقی ازجمله داوطلبینی هستند که در دوره دهم مجلس علیرغم حضور در یک دوره، صلاحیتشان محرز نشده بود.

خسته بند رکورددارترین وکیل گیلانی

در میان داوطلبین کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بندرانزلی تنها حسن خسته بند است که سابقه چهار دوره نمایندگی مردم آن دیار را بر عهده دارد و در صورت انتخاب مجدد از نمایندگان رکورددار کسوت وکیلی کشور و استان خواهد بود.

همچنین کریم شعبانی باوجود عدم احراز در دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجدداً نسبت به ثبت‌نام در انتخابات دوره یازدهم مجلس اقدام کرده است.

احتمال دوقطبی شدن در غیاب مرعشی

در حوزه انتخابیه رودبار نمایندگان ادواری نظیر عطاالله حکیمی و منوچهر جمالی حضور دارند.

علیرغم انتظار مردم رودبار صمد مرعشی، نماینده ادوار مجلس داوطلب حضور در این دوره از رقابت‌ها نشد.

همچنین بااینکه برخی از داوطلبین صلاحیتشان برای حضور در دوره پیشین مجلس احراز نشده بود، مجدداً خواهان حضور در مجلس یازدهم شدند که نمونه آن، مهرداد گودرزوند چگینی است.

غیبت پنج نامزد احراز صلاحیت شده دوره دهم فومن و شفت در انتخابات آتی

در حوزه انتخابیه فومن و شفت نیز آقایان ناصر عاشوری قلعه رودخانی، محمدمهدی افتخاری و رسول جماعتی ازجمله داوطلبین نمایندگان ادوار هستند.

باتجربه‌ترین داوطلب حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه فومن و شفت، ناصر عاشوری قلعه رودخانی با سه دوره حضور (پنجم، هفتم و نهم) است.

رسول جماعتی وکیل دوره ششم مردم فومن و شفت در مجلس بوده است. این داوطلب حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در دوره پیشین مجلس صلاحیت ورود به انتخابات را پیدا نکرد.

همچنین آقایان سید تقی موسویان، اردشیر روحی ماسوله، صادق رمضانی، کیوان میرزایی و ناصر اشرافی که در دوره دهم مجلس از رقابت باافتخاری جامانده بودند، در دوره یازدهم مجلس، داوطلب حضور در انتخابات نشدند.

ثبت‌نام رنجبر باتجربه در کنار دلخوش در صومعه‌سرا

در حوزه انتخابیه شهرستان صومعه‌سرا نیز علاوه بر نام‌نویسی سید کاظم دلخوش، محمدتقی رنجبر، نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی برای حضور در انتخابات مجلس دوره یازدهم نام‌نویسی کرد. رنجبر آخرین بار در دوره ششم مجلس حضور داشته است.

گفتنی است فوت مرحوم حمیدرضا خصوصی ثانی، نماینده دوره نهم مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی موجب شد تا این سیاستمدار گیلانی از رقابت با دیگر داوطلبان برای حضور در مجلس برای همیشه جا بماند.

امیدواری محمدیاری به حضور در خانه ملت

با مرور نام داوطلبین از حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال تنها نام دو نمایند ادوار به نام بهمن محمدیاری و محمود شکری به چشم می‌خورد.

بهمن محمدیاری وکیلی مردم طوالش در دوره‌های پنجم، هفتم و هشتم را بر عهده داشته است و طی هفت بار حضور در انتخابات مجلس، سه دوره به مجلس راه‌یافته و سه بار نیز دوم شده است. این داوطلب حضور در دوره یازدهم مجلس د دوره پیشین نتوانست صلاحیت ورود به عرصه مجلس را کسب کند.

شکری نیز، نماینده فعلی مردم طوالش است و در دوره پیشین نیز وکیلی سه شهرستان تالش، رضوانشهر و ماسال را در خانه ملت بر عهده داشته است.

شهرام شیرعلی نیا، احسن الله زادمهر، محمدرضا سلامی و علیرضا یوسفی در کنار شکری ازجمله داوطلبینی هستند که در دوره پیش نیز در انتخابات حضور داشتند.

نکته قابل‌تأمل انتخابات تالش بزرگ اینکه آیت‌الله احمد پروایی، نماینده گیلانی خبرگان رهبری نیز در این دوره انتخابات مجلس حضور دارد و نام میر سعید صفوی از داوطلبین عدم احراز صلاحیت دوره پیشین این حوزه انتخابیه نیز در لیست نام نوشتگان به چشم می‌خورد.

۹ نامزد انتخابات دهم آستارا حاضر به ثبت‌نام در مجلس یازدهم نشدند

کیوان اسدپور، خلیل توشه، رضوان دریابیان، حسین ده‌زادگان، سخاوت سلیمان‌نژاد، میثم ضارب‌نیا، مسعود طراری، سیروس فیاضی و علی‌رضا نعمتی ازجمله نامزدهای دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند که در این دوره غایب هستند.

از بین ثبت نام کنندگان در حوزه انتخابیه بندر استارا، آقایان صفر نعیمی رز و شاپور مرحبا از نمایندگان ادوار هستند.

این دو داوطلب حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، در دوره پیش صلاحیت ورود به نامزدی خانه ملت را پیدا نکردند.

مقایسه داوطلبان ثبت‌نام کننده در دوره یازدهم مجلس در مقایسه با ادوار گذشته نشان می‌دهد تعداد بالایی از نمایندگان ادوار، شخصیت‌های بنام و نامزدهای مجاز ورود به خانه ملت حاضر به ثبت‌نام طی هفته اخیر برای ورود به مجلس شورای اسلامی در دوره آتی نشده‌اند.

به گفته قاسم نژاد، رئیس ستاد انتخابات گیلان حدود دو هزار و ۵۶۰ شعبه برای اخذ آرای مردم گیلان در ۱۶ شهرستان پیش‌بینی‌شده است.

گفتنی است انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دوم اسفندماه امسال برای فرستادن ۱۳ وکیل رشتی به مجلس برگزار می‌شود./ فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !