امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۰۵:۴۷ - دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خسارت سنگین راه‌آهن به دامداران بلوکات رودبار
گیلنا / تصادف قطار با دام اهالی منطقه بلوکات رودبار خسارت سنگین روی دست دامداران این منطقه گذاشته که می‌طلبید دستگاه‌های مسؤول در زمینه فرهنگ‌سازی به دامداران اقدامات لازم را انجام می‌دادند. به گزارش گیلنا به نقل از فارس، دهستان بلوکات از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار با بیش از چهار هزار نفر […]

گیلنا / تصادف قطار با دام اهالی منطقه بلوکات رودبار خسارت سنگین روی دست دامداران این منطقه گذاشته که می‌طلبید دستگاه‌های مسؤول در زمینه فرهنگ‌سازی به دامداران اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

خسارت سنگین راه‌آهن به دامداران بلوکات رودبار/غفلت فرهنگ‌سازی توسط دستگاه‌های مسؤول

به گزارش گیلنا به نقل از فارس، دهستان بلوکات از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار با بیش از چهار هزار نفر جمعیت، در شمالی‌ترین نقطه این شهرستان و در نزدیکی رشت مرکز استان گیلان واقع شده است.

قرارگیری بلوکات در مجاورت منطقه سیاحتی و زیارتی امام‌زاده هاشم ازیک‌طرف، برخورداری از طبیعت بکر و دیدنی از طرف دیگر هویت گردشگری خاصی به منطقه بلوکات بخشیده است.

کمتر از یک سال می‌شود که صدای صوت قطار در گیلان طنین‌انداز شده که اتصال گیلان به خطوط ریلی کشور اگرچه موجبات توسعه و پیشرفت استان را فراهم کرده اما در برخی از مناطق مضایقی را برای مردم به وجود آورده است.

عبور خطوط ریلی از جوار برخی روستاهای شهرستان رودبار به‌ویژه منطقه بلوکات و همچنین عدم برقراری ایمنی راه‌های ریلی، عدم محصور کردن محدوده روستایی و دسترسی آسان احشام و افراد به خطوط ریلی به‌ویژه در محدوده روستایی، موجب تلف شدن تعداد بی‌شماری از دام اهالی منطقه بلوکات به‌ویژه روستاهای کندلات، براگور، سیاکیش و شهر بیجار در برخورد با قطار شده است.

دامداری و کشاورزی تنها منبع درامد روستاییان بلوکات

خسارت چند صدمیلیونی راه‌آهن به دامداران منطقه بلوکات دغدغه‌ای بود که دهیار شهر بیجار در گفت‌وگو با فارس به آن اشاره می‌کند و می‌گوید؛ عبور راه‌آهن از جوار روستاهای دهستان بلوکات به‌جای آنکه آبادانی و پیشرفت منطقه را به دنبال داشته باشد، موجب خسارت و زیان به دامداران شده است.

زهرا مدیر رحمتی تنها منبع درآمد اهالی منطقه بلوکات را دامداری و کشاورزی دانسته و معتقد است؛ بیمه باید خسارت دامداران منطقه را بپردازد.

وی رعایت ایمنی راه ریلی و محصور کردن محور در حدفاصل روستاهای هم‌جوار با خط راه‌آهن را مطالبه اصلی مردم بلوکات دانسته و می‌گوید بر اساس قانون راهداری، ایمنی راه‌ها چه ریلی چه جاده‌ای باید تأمین شود.

مردم منطقه به چند دام و فرآورده لبنی آن دل‌خوشند

وابستگی درآمد مردم بلوکات به دامداری و امرار و معاش در این راه موضوعی بود که توسط یکی از معتمدین این منطقه مطرح شد و از خسارت راه‌آهن به روستاییان بلوکات گلایه‌مند بود.

ایلخان نوروزی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم منطقه بلوکات اشاره می‌کند و می‌گوید مردم منطقه به چند دام و فرآورده لبنی آن دل‌خوش هستند و درآمد دیگری ندارند.

به گفته وی، مخاطرات نزدیکی راه‌آهن با روستاهای منطقه، دغدغه مردم بلوکات بوده که باید در این راستا چاره‌اندیشی شود در غیر این صورت باید فاتحه دامداری را در این منطقه خواند.

خسارات ما جبران شود

پیرزن بلوکاتی تنها دارایی‌اش را چند رأس دام معرفی می‌کند که دو تا از آن‌ها را در برخورد با قطار ازدست‌داده می‌گوید تحت پوشش کمیته امداد هستم و تنها درآمدم چند رأس گاو است.

او درحالی‌که لاشه گاو تلف‌شده در برخورد با قطار را به ما نشان می‌دهد، می‌گوید راه‌آهن به ما خسارت سنگینی وارد کرده که باید این خسارت‌ها جبران شود.

ماده ۱۳ مقررات ایمنی راه‌ها و راه‌آهن نسبت به حوادث ناشی از برخورد دام و انسان با قطار هشدار داده است‌.‌ مطابق این ماده‌قانونی هرگاه براثر عبور انسان و دام برخوردی با قطار انجام شود و حادثه‌ای منجر به جرح و فوت صورت بگیرد، مسؤولیتی بر گردن راه‌آهن نیست اما این سلب مسؤولیت به معنای ممانعت استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نیست.

بلوکات قطب دام استان است

قطب دام‌پروری بودن دهستان بلوکات ادعایی بود که از سوی یکی از اهالی روستای کندلات بلوکات مطرح می‌شود و می‌گوید اکثر اهالی منطقه بلوکات دامدار هستند و در این راستا روستاییان بلوکات حرف اول را در شهرستان می‌زنند.

تأمین امنیت محدوده خط ریلی و ایمنی راه‌آهن مطالبه به‌حق مردم منطقه بلوکات است که منصور ابراهیمی به این موضوع صحه گذاشته و می‌گوید؛ دام اهالی منطقه بلوکات برای چرا باید از روی ریل عبور کنند و همین موضوع سبب تصادف قطار با دام اهالی شده است.

به گفته وی متولیان امر باید محدود خطر را محصور کنند تا حصارکشی کنند و برای عبور و مرور دام هم زیرگذر تعریف کنند تا شاهد این انفاقات تلخ نباشیم.

پرورش بیش ازسه هزار رأس دام سنگین و سبک در بلوکات

پرورش بیش ازسه هزار رأس دام سنگین و سبک در دهستان بلوکات شهرستان رودبار، این منطقه را به یکی از قطب‌های دام‌پروری این شهرستان تبدیل کرده است و همچنین شغل اصلی مردمان این دیار کشاورزی و دام‌پروری است و از این طریق امرارمعاش می‌کنند “

تأمین ایمنی راه‌آهن، محصور کردن و فنس کشی محور منطقه بلوکات و ایجاد آرامش برای روستاییان منطقه خواسته شعبان رمضانی یکی از روستاییان بلوکات از متولیان راه‌آهن بود و معتقد است؛ که آسایش مردم منطقه به‌واسطه عدم ایمن‌سازی راه‌آهن مختل شده است.

به گفته وی تاکنون بیش از ۱۰ رأس دام اهالی منطقه بلوکات براثر تصادف با قطار تلف‌شده که خسارت آن بالغ‌بر یک میلیارد ریال برآورد شده است.

طبق قانون حریم راه‌آهن ۱۱۷ متر از طرفین است و الزامات خاص خود را دارد به‌طوری‌که در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه‌آهن هرگونه ورود و تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده ممنوع بوده و مخاطراتی را برای متخلفین در پی دارد.

طبق ماده ۹ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن، عبور و مرور از خطوط آهن، محوطه ایستگاه‌ها، کارخانه‌ها و تأسیسات فنی به‌استثنای سکوهای مسافری ممنوع هست و چنانچه خطری متوجه اشخاص ناشی از حادثه شود راه‌آهن مسؤول نخواهد بود.

گرچه احداث راه‌آهن برای مردم به‌ویژه گیلانیان دارای مزیت‌هایی است، اما لذت استفاده از حمل‌ونقل عمومی مستلزم رعایت قوانین و مقررات عمومی است که بدون سهل‌انگاری و هرگونه مماشاتی باید رعایت شود.

ناگفته نماند قانون‌گذار به‌منظور حفظ امنیت دام در حاشیه خطوط ریلی نیز مواردی را ذکر کرده که طبق ماده ۱۴ ایمنی راه‌آهن، نگاهداری و چراندن دام در حریم راه‌آهن ممنوع است و راه‌آهن مسؤولیتی من‌باب تلف شدنشان ندارد.

ماده ۱۴ قانون که الزامات مردم حاشیه راه‌آهن را در خصوص نگاهداری دام و حیوانات مشخص کرده با توجه به اینکه راه‌آهن تازه در گیلان کشیده شده نیازمند فرهنگ‌سازی دستگاه‌های مسؤول و توجیه خانوارهای حاشیه راه‌آهن است.

تلف شدن چند رأس گاو گرچه ضررهای اقتصادی برای صاحبانشان را در پی دارد و در کاهش تولید گوشت قرمز نیز اثرگذار است اما در صورت تکرار تخلف در رهاسازی احشام در طول خطوط ریلی می‌تواند منجر به انحراف قطار از ریل شده و پیامدهای جبران‌ناپذیری را در ابتدای فعالیت قطار در استان ایجاد کند.

شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور نیز گرچه زحمات فراوانی را برای ساخت و تحویل راه‌آهن قزوین رشت متحمل شده و ایمنی ساخت را در طول مسیر رعایت کرده است اما نیاز است در برخی از نقاط حادثه‌خیز ریل که مخاطرات احتمالی نظیر ورود احشام و دام را به همراه دارد و یا در محدوده مسکونی بین دو روستا واقع‌شده محدثات ایمنی را تقویت تا شیرینی استفاده مردم از ریل برای گیلانیان را دوچندان کند.

دامداران متضرر بلوکاتی که خسارت سنگینی را به‌واسطه عدم ایمنی خط ریلی و سهل‌انگاری متولیان امور در این راستا متحمل شدند، حالا منتظر جبران خسارت و همچنین اتخاذ تدابیری برای ایمنی راه‌های ریلی منطقه بلوکات هستند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !