امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۲۰:۲۴:۰۴ - پنج شنبه ۱۰ شهر ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح کرد؛
ضرورت بازخوانی درس‌های نهضت میرزا کوچک جنگلی
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه گیلان مهد فخرآفرینان است، گفت: درس های نهضت میرزا کوچک جنگلی باید به صورت مفصل بازخوانی شود.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، غلامعلی حداد عادل در نخستین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران اظهار کرد: میرزا در یازدهم آذر ۱۳۰۰ به شهادت رسید یاد و خاطره میرزا باید به نحو باشکوهی گرامی داشته شود.

وی با اشاره به چگونگی به شهادت رسیدن میرزا کوچک افزود: میرزا در چهل سالگی سر مبارکش را به پای آرمان و اعتقادش تقدیم کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه گیلان مهد فخرآفرینان است، گفت: تاریخ نهضت جنگل بسیار وسیع، پرمحتوا و مفصل است و پرداختن به آن منحصر به یک همایش نمی‌شود.

حداد عادل با اشاره به قدرت نرم و نفوذ بیگانگان در شکست نهضت جنگل بیان کرد: سرنگونی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی با اشاره به تاخت و تاز انگلیسی‌ها در جای جای ایران عزیز افزود: ایران یک قرن گذشته محلی برای دست اندازی و تاخت و تاز بیگانگان شده و نهضت میرزا برای خروج بیگانگان از جمله انگلیسی‌ها و روس‌ها شکل گرفت.

میرزا یک طلبه و روحانی اهل دانش، تدبر و روشن فکر بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه میرزا یک طلبه و روحانی اهل دانش، تدبر و روشن فکر بود، ادامه داد: صداقت، استقامت، عشق به وطن، عدالت طلبی، ملی گرایی و علاقمندی به پیشرفت ایران بخشی از خصایص بارز روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه میرزا محبوبیت خاصی نزد مردم داشت، افزود: آنهایی که با میرزا هم فکر نبودند شیفته اخلاق و معرفتش شده بودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر مرور مفصل از درس‌های نهضت میرزا تصریح کرد: به نسل جوان و فرزندان خود یادآوری کنیم که این کشور با مجاهدت‌های مردان بزرگی چون میرزا به این جایگاه رسیده است.

حداد عادل با بیان اینکه میرزا کوچک اسوه مبارزه و وطن پرستی بود، گفت: حق نسل جوان است که بداند ایران ارزان پابرجا نمانده است.

وی با اشاره به اینکه کشور در یک قرن گذشته محل چپاول گران بود، افزود: بیگانگان از جمله انگلیسی‌ها در آن سال‌ها شاه گزینی می‌کردند و در همه امورات سیاسی و اجتماعی دخالت می‌کردند.

نهضت جنگل مایه عبرت باشد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه نسل جوان باید از تاریخ ایران اشرافیت داشته باشد، گفت: ادبیات و مفاهیم نهضت جنگل باید با شکل‌های نوین به نسل جوان انتقال یابد.

حداد عادل با بیان اینکه نهضت جنگل باید مایه عبرت باشد، اضافه کرد: نهضت جنگل قدم بزرگی برای پیروزی ایران است.

وی با اشاره به درس‌های مهم نهضت جنگل افزود: این نهضت به همگان آموخت که به دشمن و بیگانه نباید تکیه و اعتماد کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه وحدت یکی از ضروریات نظام اسلامی است، گفت: باید مراقب نفوذی‌ها بود در نهضت جنگل رد پای نفوذی‌ها وجود داشت.

وی با بیان اینکه مردم ایران قدردان میرزای بزرگ است، افزود: آرامش و امنیت امروز ایران اسلامی از نهضت جنگل‌ها سرچشمه می‌گیرد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !