امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۳:۴۵:۵۷ - شنبه ۸ مرد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دهکده دانش بنیان گیلان در بن بست اعتبارات
 دهکده دانش بنیان گیلان در حالی چهارمین سال شروع و اجرا را پشت سر می‌گذارد که از سال ۹۸ تاکنون پیشرفت محسوسی نداشته و در بن بست اعتبارات گیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، مهر نوشت؛ سالی که در آن قرار داریم از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد. شاید در سال‌های گذشته نقش دانش بنیانی ها را در صنعت، اقتصاد و اشتغال همانند امروز چندان شناخته شده نبود و چندان به آن توجه نمی‌شد، اما نامگذاری هوشمندانه رهبر انقلاب جان تازه ای به مقوله «دانش بنیان» داد.

احداث دهکده ای برای دانش بنیانی ها

استان گیلان با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در زمینه کشاورزی، صنعتی و دیگر بخش‌ها دارد، تنها صاحب ۷۰ شرکت دانش بنیان است که این تعداد برای استانی با ظرفیت ارزشمند و عظیمی چون گیلان، ناچیز است.

پارک علم و فناوری گیلان در راستای تحقق شعار سال و همچنین ارتقا بخشی به جایگاه واقعی دانش بنیانی ها، طرح جامع ۳۰ هکتاری تحت عنوان «دهکده دانش بنیان» را در دستور کار قرار داده است.

«دهکده دانش بنیان گیلان» به منظور ترویج فرهنگ نوآوری و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان در استان طراحی شده که دسترسی به حمل و نقل ریلی، قرارگیری در کیلومتر ۴ جاده رشت به تهران، نزدیکی به ترمینال رشت و قرارگیری در فاصله ۱۵ کیلومتری به فرودگاه سردار جنگل و دسترسی به منطقه آزاد انزلی از جمله مزایای این دهکده اشتغال زا به شمار می‌رود.

حال رئیس مجمع نمایندگان گیلان، فرمانده سپاه قدس گیلان، معاونین استانداری و جمعی از مدیران کل استان در بازدید از دهکده در حال ساخت دانش بنیان گیلان، ضمن تاکید به سرعت بخشی در روند احداث آن، نسبت به رفع موانع قول مساعد دادند.

دهکده دانش بنیان گیلان در بن بست اعتبارات

مسیر تولید و اشتغال باید از ریل «دانش بنیان» عبور کند

«علی باستی» رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان اظهار کرد: دهکده دانش بنیان می‌تواند فضای امنی برای کسب و کارهای نوآور و خلاقانه باشد و در این راستا تمام تلاشمان را در تحقق این امر به کار بسته‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه کسب و کارهای دانش بنیان افزود: مسیر و محور تولید، اشتغال و اقتصاد باید از ریل «دانش بنیان» عبور کند تا به موفقیت دست یابد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به روند پیشرفت فیزیکی دهکده دانش بنیان گفت: بیش از ۱۸ میلیارد تومان اعتبار به دهکده دانش بنیان گیلان در سفر هیئت دولت به استان در نظر گرفته شده اما تاکنون ریالی تخصیص داده نشده است.

باستی با بیان اینکه مبلغ ۶۰ میلیارد تومان این پروژه در اختیار استاندار گیلان است، اضافه کرد: تزریق این اعتبارات می‌تواند بخشی از مشکلات مالی دهکده دانش بنیان گیلان را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص یافته از سفر رئیس جمهور به دهکده دانش بنیان مربوط به ۱۴۰۲_ ۱۴۰۱ است، افزود: تاکنون مبلغی دریافت نشده اما پرداخت درصدی از مبلغ مربوط به اعتبار سفر رئیس جمهور به دهکده دانش بنیان جز اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه استان است.

جایگاه نخست اقتصاد دانش بنیان شمال کشور در انتظار گیلان

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه تاکنون برای ایجاد دهکده دانش بنیان گیلان بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این دهکده در فضایی ۳۰ هکتاری قرار است در سه فاز بخش اداری و مدیریت مراکز رشد، زمین‌های واگذاری به شرکت‌ها و ساختمان‌های چند مستأجر و خدمات پشتیبانی و رفاهی و خدمات برون سپاری شده اجرا شود.

باستی توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور را جز اولویت‌های اصلی پارک علم و فناوری استان دانست و بیان کرد: گیلان ظرفیت ارزشمندی در حوزه دانش بنیان دارد که در راستای فعلیت بخشی به این موضوع تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان ظرفیت رسیدن به جایگاه نخست اقتصاد دانش بنیان در شمال کشور را دارد، افزود: یکی از مأموریت‌های پارک علم و فناوری ایجاد و راه اندازی شهرک دانش بنیان استان و طرح جامع عمرانی به عنوان دهکده دانش بنیان گیلان است.

دهکده دانش بنیان گیلان در بن بست اعتبارات

تاکید بر پایه گذاری تولید و اقتصاد حول محور دانش بنیان

«سید کاظم دلخوش» رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه توجه به شرکت‌های دانش بنیان کمک فراوانی به رونق بخشی به اقتصاد و تولید می‌کند، گفت: ارتباط بین صنعت و دانش در پارک علم و فناوری تحقق پیدا می‌کند و هر چه قدر این ارتباط تنگ‌تر باشد نتیجه مطلوب‌تر حصول می‌شود.

وی با تاکید بر پایه گذاری تولید و اقتصاد حول محور دانش بنیان، افزود: هر گاه صنعت و تولید در لباس دانش بنیان ظاهر شد اثرگذار و ماندگار می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اهتمام ویژه این مجمع در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد دهکده دانش بنیان در استان را ضروری دانست و بیان کرد: مجمع نمایندگان گیلان نسبت به توجه ویژه به دانش بنیان و راه اندازی این دهکده تاکید و اتفاق نظر دارند.

دلخوش با تاکید بر رفع موانع احتمالی بر سر راه اندازی دهکده دانش بنیان گیلان گفت: سرعت بخشی در تحقق منابع مالی در ایجاد دهکده دانش بنیان گیلان مورد تاکید است.

وی گریزی هم به موانع جهاد کشاورزی در تغییر کاربری اراضی برای دهکده دانش بنیان زد و اضافه کرد: این موضوع از طریق مجمع نمایندگان استان در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به قرارگیری دهکده دانش بنیان گیلان در مجاورت لشگر قدس، تصریح کرد: موارد حفاظتی و امنیتی ساخت و سازها در دهکده دانش بنیان رعایت شود.

دهکده دانش بنیان گیلان در بن بست اعتباری

طرح جامع ۳۰ هکتاری در قالب دهکده دانش بنیان در گیلان که با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی، گسترش زیرساخت‌های فیزیکی برای استقرار واحدهای نوآور و خلاق محور و توسعه اقتصاد دانش بنیان در حالی چهارمین سال شروع و اجرا را پشت سر می‌گذارد که از سال ۹۸ تاکنون پیشرفت محسوسی نداشته و آن طور که شواهد و قرائن می‌گوید در بن بست اعتباری گیر کرده است، که اختصاص ۱۸ میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور و اعتبار ۶۰ میلیارد در اختیار استاندار، می‌تواند این دهکده را از چالش مالی نجات دهد، که حضور مسئولان ارشد استان و بازدید از این دهکده می‌تواند در سرعت بخشی به این پروژه مهم راهگشا باشد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !