امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۴۰:۱۵ - چهارشنبه ۵ مرد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بلاتکلیفی اهالی خِرشک از یک سال گذشت
یک سال از رانش زمین در روستای خِرشک شهرستان رودبار می گذرد اما اهالی این منطقه همچنان منتظر تعیین تکلیف، ساماندهی و جانمایی برای ساخت مسکن هستند.

 به گزارش پایگاه خبری گیلنا، بهرام قربانپور در مهر نوشت: انگار همین دیروز بود که بعد از آن اتفاق تلخ رانش زمین در روستای خرشک رودبار، برای تهیه گزارش در جمع مردمان رنج دیده این دیار حاضر شدیم؛ هنوز حمایت، همدلی و یاری رسانی مردم، گروه‌های جهادی و امدادی شهرستان که برای کمک کردن به مردمان این منطقه سر از پا نمی‌شناختند را از یادم نمی‌رود.

هر کسی به طریقی برای کمک به مردم آسیب دیده خرشک پا به میدان گذاشته بود، از یک سو مردم، بسیجیان، گروه‌های جهادی و امدادی و از سوی دیگر حضور و بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از این روستا که البته با گذشت یکسال هنوز هم این بازدیدها ادامه دارد که نتیجه همه این بازدیدها در همان حرف و وعده باقی مانده است.

اتفاق خرشک به قدری با اهمیت بود که رئیس مجلس را هم به واکنش وا داشت و قالیباف به کمیسیون عمران مجلس دستور داد تا این اتفاق تلخ را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند، اما علیرغم تاکید رئیس مجلس، تاکنون نتیجه‌ای از بررسی‌های صورت گرفته از مجلس در این خصوص رسانه‌ای نشده است.

بعد از مشخص شدن وجود عوامل انسانی در رانش زمین در روستای خرشک و ورود دستگاه قضائی در این پرونده، دادستان وقت رودبار بلافاصله دستور بازداشت بهره بردار معدن خرشک را صادر کرد و مسئله رانش زمین در این روستا به یک پرونده قضائی تبدیل شد و طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر، این پرونده در مراجع قضائی مرکز استان در حال پیگیری و رسیدگی است.

بلاتکلیفی اهالی خِرشک از یک سال گذشت

عملکرد ضعیف مدیریت بحران در قبال مسئله خرشک

«امین عزیزی» عضو شورای اسلامی روستای خرشک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گذشت بیش از یکسال از رانش زمین در این روستا و گلایه از عملکرد مسئولان گفت: مردم این روستا در یک سال گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند و جز مردم و گروه‌های بسیجی و جهادی، کسی مرحم زخم‌هایشان نشد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیریت بحران در قبال مسئله خرشک افزود: مدیریت بحران شهرستان و استان در خصوص حل مشکلات عملکرد مطلوبی ارائه ندادند.

عضو شورای اسلامی روستای خرشک با بیان اینکه بلاتکلیفی روستاییان این منطقه یک ساله شد، تصریح کرد: بعد از گذشت بیش از یکسال هنوز اقدام مؤثری برای ساماندهی اهالی و جانمایی زمین و ساخت مسکن صورت نگرفته است.

عزیزی با بیان اینکه مسئله خرشک باید بحرانی و ویژه دیده شود، گفت: روند اداری، تعرفه و جانمایی زمین برای ساخت مسکن باید به صورت جدی و با سرعت انجام شود.

وی با اشاره بلاتکلیفی ۳۵ نفر از اهالی این روستا افزود: از این تعداد ۲۱ نفر در مرحله ساماندهی و جانمایی زمین برای احداث مسکن قرار گرفتند و کارهای اداری آنها در حال انجام است و مابقی به زودی انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی روستای خرشک در ادامه به مشکل ارتباطی محله بالای روستا اشاره و بیان کرد: رانش زمین محور ارتباطی محله بالا و پایین خرشک را مسدود کرد و بعد از گذشت یکسال از آن ماجرا به تازگی این مسیر در حال بازگشایی است.

عزیزی با اشاره به فصل کشاورزی و مشکلات دسترسی اهالی این روستا به اراضی شالیزاری اضافه کرد: کشاورزان خرشکی برای دسترسی به مزارع خود باید چندین روستا را دور بزنند.

وی، ترمیم و بازسازی راه دسترسی بین محلی را از مهم‌ترین مطالبات مردم خرشک برشمرد و افزود: این مردم برای دسترسی آسان و رسیدگی امورات اولیه نیازمند راه مناسب هستند.

خطر رانش همچنان اهالی را تهدید می‌کند

عضو شورای اسلامی روستای خرشک با اشاره به پرداخت ودیعه ۱۵ و ۲۰ میلیونی برای آسیب دیدگان این روستا، بیان کرد: در ابتدا ودیعه ۱۵ میلیون تومانی به اهالی داده شد و به تازگی هم ودیعه ۲۰ میلیون تومانی به حسابشان واریز شده اما امکان برداشت ندارند.

عزیزی به هزینه‌های سرسام آور رهن و اجاره اشاره و تصریح کرد: اهالی با ودیعه ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان نمی‌توانند سرپناهی برای خود تهیه کنند و بعضاً به ناچار در روستا ساکن شدند و خطر ریزش آوار را به جان خریدند.

وی با اشاره به پیگیری قضائی مسببین انسانی رانش زمین در این منطقه، افزود: مردم بی صبرانه منتظر برخورد جدی با مسببین حادثه خرشک هستند.

بلاتکلیفی اهالی خِرشک از یک سال گذشت

تاکید بر ضرورت اقدامات جهادی برای بهبود وضعیت روستای خرشک

استاندار گیلان در بازدید سرزده از این روستا با تاکید بر ضرورت تسریع در بهبود زیرساخت‌ها و رفع نگرانی مردم این منطقه، نسبت سهل انگاری‌های احتمالی در رفع مشکلات خرشک گلایه و اظهار کرد: از خردادماه سال گذشته در پی رانش اقداماتی صورت گرفته اما با این شیوه روند اثربخشی مشاهده نمی‌شود.

اسدالله عباسی بیان کرد: باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های راه، آب، برق و گاز در روستای خرشک فراهم شود.

وی با اشاره به ضرورت آزادسازی اراضی و تهاتر با کشاورزان، افزود: میزان تسهیلات مورد نیاز باید تعیین شود تا به زودی شاهد پرداخت آن باشیم.

استاندار گیلان با قدردانی از سعه صدر و همکاری اهالی این روستا، خواستار جدیت مسئولان شهرستانی در مسیر همکاری مضاعف با عوامل اجرایی برای رفع دغدغه و نگرانی مردم خرشک شد و گفت: مسئولان استانی و شهرستان حل مشکلات خرشک را در اولویت قرار دهند.

وقتی استاندار به جای فرماندار پاسخ داد

حضور استاندار گیلان در بین مردمان حادثه دیده خرشک اگر چه با تأخیر یک ساله همراه بود، اما بارقه امیدی در دل اهالی این سامان ایجاد کرد البته انتظار می‌رود مصوبات و وعده‌های داده شده توسط مسئولان استانی و شهرستان رودبار پیگیری و اجرایی شود تا مردم خرشک بعد از گذشت یک سال به آرامش نسبی برسند.

در کنار همه این مسائل نمی‌توان عدم پاسخگویی مسئولان محلی از جمله فرماندار رودبار به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران این شهرستان نسبت به اقدامات مجموعه فرمانداری و ستاد مدیریت بحران را در قبال ساماندهی اهالی خرشک نادیده گرفت، ما همچنان منتظر پاسخگویی و شفاف سازی مجموعه فرمانداری شهرستان رودبار و دستگاه‌های ذیربط نسبت به عملکردشان در خصوص خرشک هستیم.

کد خبر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !