امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۲۳:۱۰:۵۰ - چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روایت متفاوت از سفر یک روزه به محروم‌ترین بخش گیلان؛  
ضرب الاجل ۲ هفته ای برای حل مشکل آب «جیرنده» رودبار/ محرومیت شایسته عمارلو نیست
 استاندار گیلان با تعیین ضرب الاجل ۲ هفته ای برای حل مشکل آب جیرنده رودبار از توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات در همه بخش ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا،  بهرام قربانپور در مهر نوشت؛ محرومیت اگر چه شاخصه‌های ارزیابی مختلفی دارد و نمی‌توان هر منطقه‌ای را محروم اعلام کرد، اما این مهم در خصوص بخش عمارلو رودبار کمی متفاوت به نظر می‌رسد. عمارلو منطقه‌ای خوش آب و هوا، دارای پیشینه قوی و همچنین ظرفیت‌های ارزشمند در بخش‌های مختلف است که با وجود تمام این پتانسیل‌ها غبار محرومیت روی آن پاشیده شده است، به گونه‌ای که خودِ کلمه «محرومیت» از عمارلو خجالت می‌کشد.

وجود رویشگاه گل نادر و بی نظیر سوسن چلچراغ، داشتن شهر تاریخی زیرزمینی در جیرنده و روستای تاریخی و با اصالت انبوه و همچنین پرورش نیروهای فاخر در زمینه‌های ورزشی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بخش عمارلو را متمایز کرده است. مردمان خونگرم، مؤمن و انقلابی عمارلو که درآمد اصلی آنها وابسته به باغداری، کشاورزی و دامداری است، بعد از سال‌ها مهمان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در گیلان شدند.

رانشی که آقای استاندار را پیاده کرد

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان در سفر یک روزه خود به شهرستان رودبار بعد از بازدید سرزده از روند تکمیل پروژه آزادراه رشت – قزوین محدوده رودبار و منجیل و ادای احترام شهید «هدایت درویشوند» اولین شهید صالحین کشور و زیارت امامزاده حنفیه (ع) مسیر حرکتش را به سمت عمارلو رودبار ادامه داد.

چاله چوله های محور لوشان به جیرنده و همچنین رانش قسمتی از این جاده «عباسی» را از خودرو پیاده کرد، وی که از بلاتکلیفی رانش این محور به شدت گلایه مند بود به مدیرکل راهداری استان دستور داد تا رانش این محور قبل از اتمام فصل گرما ترمیم و بازسازی شود. پس از تحمل دست اندازها و بالا و پایین آمدن‌های بسیار به شهر تاریخی جیرنده رسیدیم، مردم عمارلو و جیرنده نامه به دست در جلوی بخشداری عمارلو منتظر آقای استاندار بودند.

ضرب الاجل ۲ هفته ای استاندار گیلان برای حل مشکل آب «جیرنده»

استاندار گیلان: نسبت به رودبار دغدغه مند هستم

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان که بعد از سال‌ها در جمع مردم عمارلو و در شهر جیرنده حاضر شده بود، این دیدار مردمی را آرزوی دیرینه خود عنوان کرد و گفت: اگر چه اولین بار است که خدمت شما مردم خونگرم و انقلابی عمارلو می‌رسم اما با مشکلات و دغدغه‌های این بخش ناآشنا نیستم.

وی با اشاره به سفر چندین باره خود به شهرستان رودبار، افزود: سفرهای شهرستانی دستاوردهای خوبی در بخش‌های مختلف صنعت، اقتصاد، اشتغال، ورزش و فرهنگ به همراه داشته است.

استاندار گیلان با بیان اینکه رویکرد جهادی جواب می‌دهد، نسبت به انجام کار جهادی و میدانی از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: در راستای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم اگر روحیه و مدیریت جهادی نباشد توفیقی حاصل نمی‌شود.

عباسی با تأکید بر احصاء مشکلات در سفرهای شهرستانی، اضافه کرد: در سفرهای شهرستانی، مشکلات و خواسته‌های مردم دسته بندی و بررسی شده و تمام این موارد، طی مصوباتی در هر سفر شهرستانی برای اجرای دقیق در مدت زمانی مشخص با در نظر گرفتن اعتبارات لازم به دستگاه متولی ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه نسبت به رودبار دغدغه مندم، افزود: برای امور مختلف این شهرستان در حوزه‌های زیرساختی، توسعه شهری و روستایی، راه‌های دسترسی، آب، برق، گاز، بهداشت و درمان، صنعت و ایجاد اشتغال، تقویت باغ‌های زیتون، مبارزه با ملخ مراکشی و حمایت از تولید، برنامه‌ریزی‌های جهادی صورت گرفته و همچنان تداوم دارد.

خدمت به مردم در دولت سیزدهم تعطیلی نمی‌شناسد

استاندار گیلان با بیان اینکه تلاش و خدمت به مردم در دولت سیزدهم تعطیلی نمی‌شناسد، گفت: وقتی رئیس جمهوری در روزهای جمعه به سفرهای استانی برای دیدار با مردم و بررسی میدانی مشکلات می‌رود، در استان هم باید به تبعیت از دکتر رئیسی این روحیه به صورت عملیاتی، به مرحله اجرا درآید.

عباسی با تاکید بر بررسی و رسیدگی مشکلات مناطق محروم رودبار، تصریح کرد: باید مشکلات مردم بویژه در مناطق دور و محروم گیلان به صورت جهادی و در مدت زمان مشخصی، رسیدگی و به نتیجه مطلوب در جهت رضایتمندی مردم ختم شود.

وی با بیان اینکه عمارلو محروم نیست به تشریح توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این منطقه پرداخت و افزود: بخش عمارلو در حوزه‌های مختلف نظیر کشاورزی و تولید محصولات زراعی، دامداری و دامپروری و صنعت و معدن مزیت‌های خوبی دارد که دولت سیزدهم برای حمایت از این بخش‌ها، رونق تولید، بهبود وضعیت معیشت و افزایش سطح رفاه مردم تسهیلات ارائه می‌کند.

استاندار گیلان به اشاره به دستاوردهای چشم گیر سفر رئیس جمهوری به گیلان، بیان کرد: ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه همه جانبه این استان اختصاص یافته که دستاورد خوبی است.

عباسی با بیان اینکه حرکت‌های مثبت و اثرگذاری در گیلان و کشور صورت گرفته، تاکید کرد: پروژه‌های بزرگ و مهم ملی همچون آزادراه در گیلان به درازا کشیده که با اهتمام دولت جهادی و مردمی سیزدهم، تعیین تکلیف شده و در جهت توسعه اقتصادی همه جانبه، به اتمام می‌رسد.

ضرب الاجل ۲ هفته ای استاندار گیلان برای حل مشکل آب «جیرنده»

تاکید بر توزیع عادلانه اعتبارات به همه مناطق

استاندار گیلان با بیان اینکه توزیع عادلانه منابع حق مردم است، تصریح کرد: همه مشکلات و تحریم‌های ناجوانمردانه و دشمنی‌های داخلی و خارجی دولت برای تحقق تعهدات خود برای همه آحاد جامعه و نسل جوان، صادق الوعده بوده و با جهاد آبرو، پای کار مردم ایستاده است.

عباسی با تاکید بر توزیع عادلانه اعتبارات به همه مناطق استان، گفت: همه مسئولان باید با وفاق و وحدت به دنبال رسیدگی به امور مردم باشند.

وی یکی از اهداف سفرهای شهرستانی خود را حضور بین مردم و دیدار با آنان و رسیدگی جهادی به مشکلات برشمرد و افزود: سرکشی منظم از مناطق مختلف، یکی از وظایف فرمانداران و مدیران است و باید سرلوحه کارشان قرار گیرد.

ضرب الاجل دو هفته‌ای برای حل مشکل آب جیرنده

استاندار گیلان به مدیرعامل آبفای استان فرصت دو هفته‌ای برای حل مشکل آب شرب جیرنده را داد و تاکید کرد: تا پایان ماه جاری باید مشکل آب شهر جیرنده حل شود و این یک مصوبه مهم این سفر است و باید پیگیری و اجرا شود.

عباسی با اشاره به قدمت و پیشینه جیرنده، پسوند شهر تاریخی را برازنده آن دانست و بیان کرد: جیرنده یکی از شهرهای مهم تاریخی گیلان است که ظرفیت گردشگری دارد و باید نگاه ویژه به آن شود.

وی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواست تا برنامه‌ای هدفمند، منسجم و اثرگذار در بخش گردشگری شهر تاریخی جیرنده اتخاذ کند.

مردم گاز می‌خواهند، «پیمان سپاری» یعنی چه؟

استاندار گیلان با انتقاد از مدیرعامل گاز استان در استفاده از واژگان تخصصی نظیر «پیمان سپاری»، اضافه کرد: مردم گاز می‌خواهند چه کسی می‌داند «پیمان سپاری» یعنی چه؟ به جای بکارگیری از واژگان تخصصی، دنبال حل مسئله گاز روستاها باشید و در این خصوص به استانداری گزارش کار ارائه دهید.

عباسی با اشاره به فاصله مسافتی عمارلو با مرکز شهرستان و استان، نسبت به استقرار نمایندگان ادارات در بخش تاکید کرد و گفت: مردم منطقه نمی‌توانند برای امورات جزئی اداری از عمارلو به مرکز شهرستان مراجعه کنند و نیاز است نمایندگی ادارات در بخش فعال شوند.

وی با اشاره به ظرفیت خوب ورزشی در عمارلو، افزود: اجرای برنامه‌های مختلف ورزشی در بخش عمارلو جز اولویت‌های ورزش و جوانان باشد.

۱۲ روستای رودبار محروم از نعمت گاز

«مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده رودبار در مجلس عمارلو را بخش محروم معرفی کرد و گفت: توانمندی‌ها و استعدادهای بخش عمارلو بر کسی پوشیده نیست اما در کنار همه این توانمندی‌ها نتوانسته به جایگاه واقعی خودش دست پیدا کند.

وی با اشاره به عدم برخورداری ۱۲ روستای شهرستان رودبار از نعمت گاز، افزود: محرومیت در برخی روستاهای شهرستان موج می‌زند از این تعداد ۱۲ روستا، ۹ روستای در بخش عمارلو قرار دارد که از نعمت گاز بی بهره هستند.

نماینده رودبار در مجلس با انتقاد از وضعیت نامطلوب راه‌های روستایی این شهرستان، بیان کرد: روکش آسفالت محور لوشان به کلیشم و جیرنده به داماش از مهم‌ترین مطالبات مردم این بخش است.

گودرزوند چگینی با اشاره به ایجاد شهرک دامپروری در شهرستان رودبار، نسبت به تسریع در روند این پروژه مهم تاکید کرد و گفت: ایجاد شهرک دامپروری در شهرستان رودبار موجب تقویت صنعت دامپروری و در نتیجه اشتغال آفرینی و تولید می‌شود.

وی، آب شرب جیرنده را چالش اصلی این شهر برشمرد و افزود: نه تنها آب شرب شهر جیرنده چالش برانگیز است بلکه برخی روستاهای عمارلو از این نعمت بی بهره بوده و ساعت‌ها با قطعی آب مواجه هستند.

برچسب «محرومیت» شایسته عمارلو نیست

«محمود تاجی» بخشدار عمارلو رودبار گفت: اگرچه عمارلو به عنوان بخش محروم شناخته می‌شود اما زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای ارزشمندی در این بخش وجود دارد که برچسب محروم بودن را از عمارلو می‌گیرد.

وی، عمارلو را وسیع‌ترین بخش رودبار و حتی گیلان معرفی کرد و افزود: ظرفیت‌های گردشگری عمارلو، این بخش را قطب گردشگری رودبار تبدیل کرده است و می‌طلبد در این حوزه اقدامات اساسی‌تری صورت گیرد.

بخشدار عمارلو با اشاره به مهاجرت جوانان منطقه به شهرهای اطراف، بیکاری و نبود درآمد کافی را دلیل اصلی این مهاجرت‌ها برشمرد و بیان کرد: تعطیلی معدن سنگرود به عنوان شاهرگ حیاتی اشتغال و تولید منطقه، مسیر مهاجرت به شهر را هموار کرد.

تاجی با تاکید بر احیای معدن سنگرود، تصریح کرد: راه اندازی شرکت معدن سنگرود جان دوباره ای به تولید، اشتغال و اقتصاد منطقه می بخشد.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از درآمد مردمان عمارلو وابسته به کشاورزی و دامپروری است، افزود: ساماندهی استخرهای آب کشاورزی در بخش عمارلو به توسعه و رونق بخشی صنعت کشاورزی این منطقه کمک شایان می‌کند.

ضرب الاجل ۲ هفته ای استاندار گیلان برای حل مشکل آب «جیرنده»

جیرنده در طول روز فقط ۳ ساعت آب دارد

«حسن بلوری» رئیس شورای شهرستان رودبار با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های اثرگذار شهرستان، اضافه کرد: رودبار با دارا بودن ۷۵ درصد از معادن گیلان، تأمین کننده آب کشاورزی و شرب و انرژی برق و همچنین در اختیار داشتن دومین شهرک صنعتی گیلان، یکی از شهرستان‌های مولد استان است.

رئیس شورای شهرستان رودبار با تشریح مواهب گردشگری، تاریخی و فرهنگی این شهرستان، نسبت به غفلت در حوزه صنعت توریسم گلایه کرد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری شهرستان رودبار بویژه بخش عمارلو نادیده گرفته شده و توجه چندانی به آن نشده است.

بلوری با گلایه از مهاجرت مردم رودبار به شهرها و استان‌های دیگر، نبود اشتغال و کسب و کار را مسبب اصلی خالی شدن این شهرستان دانست و بیان کرد: صنایع مادر و اثرگذاری چون معدن سنگرود، کفش و چرم گنجه، شرکت‌های گروه امیر منصور آریا و دیگر صنایع مهم شهرستان رودبار در طی این سال‌ها غیرفعال شدند و همین موضوع موج عظیمی از بیکاری را روی دست شهرستان گذاشته است.

وی، گریزی هم به مشکلات مالی و اعتباری شهرداری‌های رودبار زد و افزود: شهرداری‌های شهرستان حتی از پرداخت حقوق کارکنان هم عاجز بوده و به شدت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضو شورای اسلامی جیرنده با انتقاد از مشکلات آب شرب و کشاورزی این شهر، گفت: شهروندان جیرنده در طول روز سه ساعت آب شرب دارند و این مهم زیبنده مردمان فهیم و انقلابی این شهر تاریخی نیست.

بلوری، نبود سیستم فاضلاب‌های شهری در شهرستان را چالش بزرگی برای شهروندان برشمرد و بیان کرد: هیچ کدام از شهرهای رودبار سیستم فاضلاب ندارند و فاضلاب‌ها در شهر رها می‌شود.

وی، مدیریت پسماند را دغدغه دیگر شهرستان رودبار عنوان کرد و افزود: موضوع ساماندهی زباله‌ها و دفن و دپوی زباله در ورودی برخی شهرهای رودبار، چهره زشتی به این شهرستان داده است.

۹ روستای عمارلو گاز ندارد

«سیروس عطایی» رئیس شورای بخش عمارلو رودبار با انتقاد از اجحاف صورت گرفته نسبت به این بخش در سنوات گذشته، اظهار کرد: نامهربانی‌های زیادی در گذشته نسبت به عمارلو صورت گرفته که منجر به عقب ماندگی این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی در بیشتر روستاها به یک چالش و مسئله تبدیل شده است، افزود: عدم اجرای طرح هادی در روستاهای بخش عمارلو موجب نارضایتی مردم شده است.

رئیس شورای بخش عمارلو رودبار با اشاره به تنش آبی در روستاهای عمارلو، این مسئله را کلافه کننده و بحرانی خواند و بیان کرد: آب شرب به عنوان نیاز اولیه و اساسی هر فرد، در دسترس روستاییان منطقه نیست.

عطایی با انتقاد از سیستم مخابراتی و ارتباطی بخش عمارلو، تصریح کرد: در شرایطی که به سمت پیشرفت و تکنولوژی حرکت می‌کنیم مردمان این منطقه از ابتدایی‌ترین نیازهای ارتباطی نظیر آنتن دهی و اینترنت بی بهره هستند.

وی با بیان اینکه ۹ روستای عمارلو از نعمت گاز بی بهره هستند به اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و افزود: مقدمات گازرسانی به روستاها انجام شده اما انتظار می‌رود در روند کار سرعت بخشی صورت گیرد تا به فصل سرما و زمستان بر نخوریم.

ضرب الاجل ۲ هفته ای استاندار گیلان برای حل مشکل آب «جیرنده»

پای استاندار به «پا رودبار» باز شد

دیدار چهره به چهره استاندار گیلان با مردم و شنیدن درد و دل‌های آنها و صدور دستورات لازم برای حل مشکلات؛ همه و همه تصویری از روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی را به نمایش می‌گذارد که البته کمتر در مدیران میانی دیده می‌شود.
بعد از سخنرانی و نشست سه ساعته استاندار با مردم جیرنده، روستای محروم و دورافتاده «پارودبار» مقصد بعدی کاروان استانداری و مدیران کل بود، پس از گذشت مسیر با پیچ و خم‌های فراوان و چاله و چوله، سرانجام به روستای پارودبار رسیدیم، روستایی زیبا ولی اما محروم و دور افتاده که حتی از امکانات اولیه هم محروم است.

مردم روستا که اغلب پیرمرد و مو سفید کرده بودند با دیدن کاروان خودرویی مسئولان، با چهره‌ای خندان، آرزومندانه و امیدوارانه به استقبال آقای استاندار آمدند تا درد و دل‌هایشان را واگویه کنند. مردمان پارودبار به قدری ساده زیست و کم توقع بودند که انتظاراتشان از نصب یک ترانس برق قوی بالاتر نرفت، البته نسبت به روشن شدن شعله‌های گاز هم ابراز «امید» کردند.

شغل و درآمد روستاییان پارودبار اغلب کشاورزی و دامپروری است و به حسب همین منظور، معتقد بودند که باید جهاد کشاورزی توجه بیشتری به این منطقه کند. استاندار گیلان دستورات لازم را برای رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات مطرح شده، صادر کرد و به مردم قول مساعد داد که این موضوعات را تا ختم نتیجه پیگیری می‌کند. مسئله معدن سنگرود هم از دید عباسی پنهان نماند و به اتفاق مسئولان استان و شهرستان از این کارخانه متروکه و تعطیل بازدید کرد و نسبت به احیای آن دستورات لازم را صادر کرد.

وقتی استاندار خبرنگاران را ندید / ‏‬ پیگیر وعده‌ها خواهیم بود

استاندار گیلان در پایان صحبت‌هایش از مدیران کل گرفته تا دهیاران و شورای بخش تشکر و قدردانی کرد اما اصحاب رسانه را ندید و همین موضوع موجب رنجش خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در جلسه شد، خبرنگارانی که یک روز کاری را بدون هیچ چشمداشتی به پوشش خبری و لحظه‌ای سفر آقای استاندار به مناطق روستایی عمارلو رودبار همت گماشتند، حداقل شایسته یک تقدیر خشک و خالی بودند.

اگر چه حضور میدانی استاندار گیلان به همراه مدیران کل از مناطق محروم بخش عمارلو می‌تواند بارقه امیدی بر دل مردمان این دیار ایجاد کند و شایسته تقدیر است اما مهم‌تر از آن جامه عمل پوشاندن به این مصوبات و وعده‌هایی است که از پشت تریبون‌ها به خوردِ مردم داده شد و بدون شک پیگیر این مصوبات هستیم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !