امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۳:۴۴:۰۶ - سه شنبه ۲۰ ارد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روایتی دیگر از تکرار تراژدی تلخ قطع درختان؛
«قطع درختان» کابوس ناتمام بندر کیاشهر / سکوت مسئولان تأمل برانگیز است
قطع درختان در اطراف پارک جنگلی بندر کیارشهر در ماه های اخیر گلایه ها و نگرانی مردم این منطقه را در پی داشته و از سویی سکوت مدیران در این باره نیز تامل برانگیز است.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، بهرام قربانپور در مهر نوشت؛ ۲۵ فروردین ماه گزارش با عنوان قطع درختان پارک جنگلی بندر کیاشهر / مدعی العموم ورود کند در خبرگزاری مهر منتشر شد که روایت گر قطع چندین اصله درخت در پارک جنگلی بندر کیاشهر بود. حال با گذشت کمتر از یک ماه خبرهای ناراحت کننده و قابل تأمل دیگری از حوالی پارک جنگلی این شهر به گوش می‌رسد که حکایت از قطع چندین اصله درخت، برداشت غیر مجاز شن و ماسه در اطراف پارک جنگلی بندر کیاشهر دارد.

مدرسه طبیعت دیگر امن نیست

ماجرا از این قرار است که در حوالی پارک جنگلی بندر کیاشهر، فضای آموزشی قرار داشت که به «مدرسه طبیعت» معروف بود و در این مدرسه که توسط بخش خصوصی اداره می‌شد افراد با انواع حیوانات و پرندگان آشنا می‌شدند و به نوعی باغ وحش آموزشی بود و همیشه مورد استقبال افراد در سنین مختلف قرار می‌گرفت.

اما رفته رفته با اتمام قرارداد بخش خصوصی با اداره منابع طبیعی، این مکان از دایره آموزشی خارج و با تمام امکانات، بلااستفاده و بلاتکلیف رها شد و اداره منابع طبیعی هیچ تصمیمی برای فعال کردن آن اتخاذ نکرده و اکنون به پاتوقی برای افراد ناشناس و بزهکار تبدیل شده است.

درختان قطع شده‌ای که بی صدا فریاد می‌زنند

اما داستان از جایی تأسف بارتر می‌شود که این فضا به محلی برای سوداگران قاچاق چوب تبدیل شده است. فضایی که تا دیروز برای آموزش، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی حفظ زیست بوم و حفاظت از طبیعت و محیط زیست کاربرد داشت امروز به مکانی برای تخریب محیط زیست و طبیعت تبدیل و به زبان عامیانه تر بلاتکلیف رها شده است.

با قدم زدن در این این محیطی که روزگاری آموزشی بود با درختان قطع شده‌ای مواجه می‌شوید که بی صدا فریاد می‌زنند ولی دادرسی برایشان پیدا نیست. درختانی که ضمن زیبایی بخشی به طبیعت، شاهرگ تنفسی بشر هستند ولی همیشه تیشه حرص و طمع عده‌ای سود جو بر کمرشان آرام گرفته و کسی هم صدایش بلند نمی‌شود.

«قطع درختان» کابوس ناتمام بندر کیاشهر

مدرسه‌ای که کارگاه حیوان شناسی بود

خانم رضایی پناه یکی از شهروندان بندر کیاشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قطع درختان پارک‌های این شهر، گفت: فرهنگ طبیعت دوستی، حفظ و حراست از جنگل و درختان باید در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی مدرسه طبیعت در بندر کیاشهر، افزود: در این مدرسه که کارگاه حیوان شناسی و زیست بوم شناسی بود، اتفاقات قشنگی می‌افتاد.

این شهروند کیاشهری با بیان اینکه مکان مدرسه طبیعت اکنون به فضایی ناامن تبدیل شده است، گفت: به علت بلاتکلیفی و عدم نظارت دقیق و مستمر فضای مدرسه طبیعت اکنون به پاتوق معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است.

وی با ابراز تأسف از عدم برنامه درست برای مدیریت هدفمند مدرسه طبیعت، افزود: فضا و امکاناتی که در آنجا فراهم شده می‌تواند مکانی برای فرهنگ سازی حفظ طبیعت و زیست بوم باشد، اما این فضا بدون استفاده رها شده است.

سو مدیریت و ظرفیت‌های مغفول مانده در کیاشهر

یاسرزاده یکی دیگر از شهروندان بندر کیاشهر با گلایه از عدم ساماندهی اطراف پارک جنگلی و مدرسه طبیعت این شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نبود مدیریت درست و رهاشدگی منطقه سبب شده تا آرامش خاطر از ما گرفته شود.

وی با بیان اینکه فضای مدرسه طبیعت و اطراف پارک جنگلی کیاشهر ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری دارد، افزود: متأسفانه سو مدیریت سبب شده تا ظرفیت‌های عظیم گردشگری در کیاشهر مغفول بماند.

این شهروند کیاشهری قطع چندین اصله درخت را ظلم بزرگی به طبیعت عنوان و اضافه کرد: برخورد قضائی با مسببان قطع درختان حوالی پارک جنگلی کیاشهر مطالبه جدی شهروندان است.

وی از دادستان شهرستان به عنوان مدعی العموم خواست تا نسبت به این مسئله ورود کند و افزود: اگر با متخلفان و مسببان قطع درختان برخورد نشود این مسئله عادی انگاری می‌شود.

«قطع درختان» کابوس ناتمام بندر کیاشهر

تاکید بر برخورد جدی با مسببان قطع درختان

سلمان پور دیگر شهروند کیاشهری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: کیاشهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار منطقه مهم و اثرگذاری است و به دریا و ساحل وصل بوده و دارای درختان انبوه و جنگل زیبا است که باید از این ظرفیت‌ها بهترین بهره را گرفت.

وی با اشاره به قطع درختان و برداشت شن و ماسه از اطراف پارک جنگلی کیاشهر، ضعف مدیریتی و عدم نظارت مستمر را از دلایل بروز این اتفاقات دانست و افزود: همه مسئولان ارشد نظام نسبت حفظ و صیانت از جنگل و منابع تاکید ویژه داشته و دغدغه مند هستند اما متأسفانه این دغدغه در لایه‌های پایین مدیریت کمتر به چشم می‌خورد.

این شهروند کیاشهری با تاکید بر برخورد جدی با مسببان قطع درختان در این شهر، تصریح کرد: متولیان امر باید متخلفین را شناسایی و به محاکم قضائی معرفی کنند.

وی با بیان اینکه سهل انگاری‌ها در شناسایی متخلفان و مسببان قطع درختان در کیاشهر پذیرفته نیست، افزود: با وجود اینکه از قطع درختان چند وقت می‌گذرد متأسفانه هیچ واکنشی از متولیان امر صورت نگرفته است و این بی تفاوتی با اصل صیانت از منابع طبیعی در تضاد است.

بی تفاوتی، عدم حساسیت و عادی انگاری در مسئله مهمی مثل قطع درختان از سوی مسئولان و متولیان امر نشان دهنده عدم باورمندی در حوزه صیانت از جنگل و منابع طبیعی است و همین عدم دغدغه و نبود باورمندی سبب دلسردی مردم و گستاخی سوداگران و متخلفان برای ادامه تخلف می‌شود.

حال باید دید که با انتشار این گزارش که روایت گر ظلم نابخشودنی علیه درختان و طبیعت است چه واکنش یا چه پاسخی از سوی مسئولان و متولیان دریافت می‌شود، یا اینکه سکوت اختیار کرده و همه این اتفاقات تلخ و تأسف بار را ندیده و نشنیده می‌گیرند!؟

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !