امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۲۰:۳۵ - یکشنبه ۱۱ ارد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مجلس رسماً در پرونده پل تاریخی سیاهرود ورود کرد/ سکوت تامل برانگیز فرماندار
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه ای جداگانه به وزارت میراث فرهنگی و استاندار گیلان خواستار پیگیری موضوع تخریب پل تاریخی سیاهرود شهرستان رودبار شد.

به گزارش پیاگاه بخری گیلنا، مهر نوشت؛ ۴ اردیبهشت ماه امسال گزارشی با عنوان ادامه بی مهری‌ها به پل تاریخی سیاهرود / مدعی العموم ورود کرد در خبرگزاری مهر استان گیلان منتشر شده که گلایه‌ها و نگرانی‌ها مردم منطقه سیاهرود را نسبت به آسیب‌های وارده به پل تاریخی این منطقه منعکس کرد.

در این گزارش به اجحافی که در یک دهه گذشته نسبت به پل تاریخی سیاهرود صورت گرفته بود از جمله تخریب و صدمه دیدن بخشی از جداره‌های این پل تاریخی در سال‌های قبل توسط ادوات و ماشین‌های برف روبی و حالا تخریب بخشی از پایه‌های این پل توسط بخش خصوصی، که همه روزهای تلخ و رو به زوال این آثار تاریخی و ملی را روایت می‌کرد.

به اعتقاد مردم منطقه سیاهرود، این پل جز تاریخ، هویت و شناسنامه این منطقه به شمار می‌رود و تخریب و آسیب زدن آن با هر عنوانی یک نوع کج دهنی به تاریخ گذشتگان است. در کنار تخریب آثار ملی موضوع دیگری که واکنش اهالی را بر انگیخته، ایجاد فضای گردشگری و قایقرانی در پشت سد آبگیر سیاهرود و زیر پل تاریخی است که موجب تخریب زیست بوم منطقه و همچنین تغییر فرهنگ روستایی می‌شود و اگر هم قرار هست کار گردشگری صورت گیرد بهتر است به بومیان منطقه واگذار شود چرا که هم توانمندی و پتانسیل اجرای این طرح توسط بومیان وجود دارد و هم نسبت به تعصبی که به دیار خود دارند در حفظ و حراست آن خواهند کوشید.

از طرفی دیگر پل تاریخی سیاهرود به عنوان شاهراه مواصلاتی چهار روستای بخش مرکزی شهرستان رودبار بوده و در صورت آسیب دیدن و تخریب، رسماً راه ارتباطی اهالی این روستاها قطع می‌شود و هزینه هنگفتی برای دولت بر جای خواهد گذاشت و مرمت و بازسازی آن توسط مسببین و همچنین متولیان این اثر ملی مورد تاکید است.

دغدغه و حساس شدن مردم و پیگیری‌های شبانه روزی و انعکاس اخبار و گزارش‌ها از طریق رسانه‌ها سبب شد تا پل تاریخی سیاهرود به موضوع مهم تبدیل شود و توجه مسئولان استانی و کشوری را در این خصوص جلب کند.

پس از این اتفاق تلخ برای پل تاریخی سیاهرود جمعی از شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای منطقه سیاهرود به نمایندگی از مردم منطقه، در نامه‌ای مکتوب به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی ویژه به مسئله پل تاریخی سیاهرود شدند و همین موضوع پای معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان را به این منطقه باز کرد.

مجلس رسماً در پرونده پل تاریخی سیاهرود ورود کرد

تکلیف مجلس برای استاندار گیلان

پس از مکاتبه جمعی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای منطقه سیاهرود به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، این موضوع شکل رسمی‌تری به خود گرفت.

حال رئیس کمیسیون اصل نود مجلس روی پرونده پل تاریخی سیاهرود متمرکز شده و در نامه‌ای جداگانه خطاب به معاون حقوقی و امور مجلس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار گیلان، خواستار رسیدگی جدی تر این موضوع شده است.

در پاسخ و مکاتبه کمیسیون اصل نود مجلس با وزارت میراث فرهنگی و استاندار گیلان آمده است؛ «با احترام به پیوست تصویر شکواییه جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستاهای سیاهرودپشته، هرکیان، رشته رود و رستم آباد شمالی شهرستان رودبار در اعتراض به فعالیت‌های مضر، صدمات و آسیب‌های جدی وارده به پایه‌های پل خشتی تاریخی در محدوده حوزه آبگیر سد تاریک، ارسال می‌گردد».

در بخش دیگر این نامه از مسئولان ذیربط خواسته شده تا ظرف مدت یک ماه موضوع پل تاریخی سیاهرود را بررسی و به این کمیسیون ارجاع دهند.

حال مردم منطقه سیاهرود امیدوار هستند با ورود مجلس به موضوع پل تاریخی سیاهرود و همچنین بازدید میدانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از این منطقه، با مسببان تخریب پل سیاهرود رودبار برخورد جدی صورت گیرد.

مجلس رسماً در پرونده پل تاریخی سیاهرود ورود کرد

ورود مجلس و دستگاه قضائی و سکوت تأمل برانگیز فرماندار

چندی پیش فردی از گروه سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور ایجاد فضای گردشگری و قایقرانی، قصد لایروبی از رودخانه زیر پل تاریخی سیاهرود را داشته و منجر به صدمه زدن این پل تاریخی شده که همین موضوع واکنش اهالی منطقه را به همراه داشته و همچنین دستگاه قضائی و مجلس به این موضوع ورود کرده است، اما جای تأمل اینجاست که تاکنون مجموعه فرمانداری شهرستان رودبار نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !