امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۳:۵۴:۵۸ - چهارشنبه ۳۰ مرد ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ضرورت تعیین خرید تضمینی برق تولیدی حاصل از پسماند در استان‌های شمالی
گیلنا – مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به تولید انرژی از زباله به‌عنوان منبع تولید انرژی نو در جهان گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی برق تولیدی حاصل از پسماند در استان‌های شمالی ضرورت دارد. به گزارش گیلنا سید پویا شهشهانی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند استان، بررسی […]

گیلنا – مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به تولید انرژی از زباله به‌عنوان منبع تولید انرژی نو در جهان گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی برق تولیدی حاصل از پسماند در استان‌های شمالی ضرورت دارد.

ضرورت تعیین خرید تضمینی برق تولیدی حاصل از پسماند در استان‌های شمالی

به گزارش گیلنا سید پویا شهشهانی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند استان، بررسی مشکلات و مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی از پسماند اظهار کرد: وضعیت تولید پسماند استان، دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ تن میانگین میزان تولید روزانه گیلان محاسبه‌شده است.

وی با اشاره به حضور ۳۶ میلیون نفر مسافر در سال و تولید متوسط ۱۰۰ تن زباله در روز خاطرنشان کرد: بیشترین حضور مسافر معادل هفت میلیون نفر در ۱۹ روز آغاز سال جاری بوده که حداکثر ۲۵۰ تن در روز به میزان میانگین تولید زباله سال اضافه شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با اشاره به جزئیات نوع زباله‌های استان بیان کرد: به‌صورت سالیانه ما شاهد تولید ۳۰ تن زباله صنعتی در روز، دو هزار و ۵۰۰ تن زباله ویژه صنعتی در سال، ۱۰ تن زباله بیمارستانی در روز، یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تن زباله کشاورزی به‌صورت عادی در سال و ۴۰ تن سموم سنواتی موجود در انبار ویژه هستیم.

پسماند، منبعی نو در تولید انرژی

وی با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی اطلاعات مرتبط با حجم زباله تولیدشده در استان و آنالیز کیفی و شیمیایی آن در طرح جامع مدیریت پسماند استان توسط سازمان مدیریت پسماند استان گیلان بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مساعدت و همکاری لازم را جهت تخصیص زمین مناسب برای اجرای پروژه‌های تفکیک زباله و تولید برق از آن‌ها در مناطق شرق و غرب استان به عمل‌آورند.

شهشهانی با تأکید بر توجه خاص و در سطح ملی به موضوع زباله گفت: به دلیل شرایط خاص استان تخصیص زمین به پروژه‌های مرتبط با تفکیک زباله و تولید انرژی از آن، با مشکل مواجه است.

وی با اشاره به پهنه‌بندی مدیریت پسماند استان گیلان افزود: امروزه به دلیل رو به اتمام بودن منابع انرژی فعلی، استفاده از پسماند به‌عنوان یک منبع تولید انرژی می‌تواند راهگشا باشد، چراکه تولید انرژی از پسماند، فنّاوری نوینی است که در دنیا مورداستفاده قرارگرفته و به حفظ محیط‌زیست و ایجاد درآمد پایدار کمک می‌کند.

ضرورت تعیین قیمت تضمینی برق تولیدی حاصل از پسماند در استان‌های شمالی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود قیمت خرید تضمینی با توجه به شرایط خاص استان‌های شمالی باهدف ترغیب سرمایه‌گزار صرفاً برای سه استان به‌صورت ویژه تعیین شود، گفت: با توجه به اینکه یکی از مسائل اساسی نهادهای حمایتی نظیر «ساتبا» مشکل تأمین مالی برای خرید تضمینی برق است، پیشنهاد می‌شود به‌منظور تأمین و امور بودجه یک گروه کارشناسی تشکیل شود.

وی یکی از دلایل مشکلات ناشی از عدم توافق بین مرکز ساتبا و مجموعه استانی در خصوص قیمت تمام‌شده هر کیلووات ساعت، برق تولیدی در فرایند تولید زباله‌سوز را عدم یک جمع‌بندی کارشناسی شده دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود در ابتدا این نرخ در جلسه کارشناسی فی‌مابین ساتبا و دستگاه‌های متولی استانی بررسی، اصلاح و نهایی شود تا بتواند به‌عنوان یک معیار مورد تأیید طرفین در محاسبات اقتصادی مورداستفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با اشاره به تأسیسات پردازش مکانیکی و بیولوژیکی کارخانه کود آلی گیلان در کیلومتر ۱۰ رشت لاکان بیان کرد: آغاز بهره‌برداری فاز یک در سال ۱۳۸۱ و بهره‌برداری فاز دو در سال ۱۳۸۸ بوده و ظرفیت اسمی آن نیز ۵۰۰ تن در روز، ظرفیت بهره‌برداری ۳۰۰ تن در روز است که درحال‌توسعه تا ۵۰۰ تن در روز محاسبه‌ می‌شود.

وی با اشاره به فعال بودن تجهیزات کارخانه نیمه فعال کود آلی که در سال ۹۳ نیمه تعطیل بود تصریح کرد: تجهیزات مناسب مدیریت و بهره‌برداری کارآمد، وجود سیستم مدیریت شیرابه، تولید روزانه ۸۰۰ تن کود فاین از نقاط قوت این کارخانه و عدم وجود سیستم کنترل بو در مرحله مطالعات، عدم تخصیص منابع مالی از سوی شهرداری جهت افزایش ظرفیت تا ۱۲۰۰ تومان در روز از نقاط ضعف کارخانه کود آلی گیلان محسوب می‌شود.

تخصیص بالغ بر ۱۳۵ میلیون ریال جهت احداث سوله های تخمیر مواد آلی

شهشهانی با اشاره به تخصیص ۱۳۵ میلیارد ریال از محل ساماندهی پسماند استان‌های ساحلی جهت احداث سوله‌های تخمیر و خطوط انتقال مواد آلی جهت افزایش ظرفیت یا ظرفیت اسمی اعتبار گفت: پروژه تغییر فرایندها و تعمیرات اساسی تصفیه‌خانه شیرابه بااعتباری حدود دو هزار میلیون ریال از اعتبارات ساماندهی رودخانه‌ها در مراحل اتمام عملیات اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای شهری، بیمارستانی و صنعتی، تولید ناخواسته حاصل از فعالیت‌های انسانی هستند، بیان کرد: این تولیدات ناخواسته علاوه بر آلودگی هوا و خاک به سبب تولید گاز متان باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و پدیده گرم شدن زمین می‌شوند.

تولید انرژی از زباله شاخص توسعه‌ای کشورها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با بیان اینکه تولید ناخواسته حاصل از فعالیت‌های انسانی عوامل تهدیدی برای زندگی بشر در کره زمین به‌حساب می‌آیند، افزود: بهبود مدیریت استفاده از پسماندها و زباله‌های شهری برای تولید انرژی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار برای کشورها محسوب می‌شود و تولید برق از آن‌ها در کشورهای توسعه‌یافته به‌دقت موردتحقیق بررسی و اجرا قرارگرفته است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !