امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۵:۰۳:۰۹ - پنج شنبه ۸ ارد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سراوان به آرامش نرسید/ مردم همچنان چشم انتظار وعده ها
پس از سه هفته تحصن مردم سراوان، با میانجیگری پلیس ویژه راه دسترسی به لندفیل بازگشایی شد تا این بازگشایی آغازی برای حل بحران پسماند در استان باشد.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، فارس نوشت؛ حدود سه‌هفته‌ای از تحصن مردم سروان رشت مبنی بر عدم انتقال زباله در دل جنگل‌های گیلان می‌گذرد؛ تحصنی که ریشه در مشکلی ۳۷ ساله دارد و تاکنون کسی قادر به حل این معضل نبوده است.

اهالی سراوان این روزها مطالبه‌ای واحدی دارند و یک‌صدا «نه» بزرگ به ورود زباله به سراوان گفته‌اند، مقاومتی که صدای آن تا وزارت کشور نیز رفته است.

سراوانی‌ها طی ماه مبارک رمضان در جریان تحصن، کنار زباله‌ها افطار کردند و خواسته‌هایی نظیر صدور حکم قطعی قضایی مبنی بر ممنوعیت حمل هر نوع زباله به سایت سراوان و تصویب در شورای تأمین استان، بهسازی کامل لندفیل سراوان مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی و همچنین پرداخت خسارت‌های مالی و جانی به همه‌کسانی که در روستاهای اطراف سایت در اثر زباله آسیب‌دیده‌اند را دارند.

مسؤولان ارشد گیلان در روزهای گذشته چندین نوبت در جمع معترضین و تحصن‌کنندگان سراوان حاضر شده و ضمن صحه گذاشتن بر اعتراضات مردم، بر پیگیری مجدانه دولت برای حل این معضل تأکید کرده‌اند.

انباشت زباله در لندفیل سراوان به حدود یک‌صد متر رسیده و اوضاع زندگی را برای مردم منطقه به‌شدت، اسفناک و غیرقابل‌تحمل کرده و درعین‌حال به بحران شماره یک مدیریت پسماند استان تبدیل شده است.

اما امروز و در اولین گام از اصلاح و برطرف کردن معضل مدیریت پسماند در استان، پلیس ویژه گیلان تصمیم به بازگشایی راه دسترسی به لندفیل را عملیاتی کرد؛ تصمیمی که در ابتدا با مخالفت اهالی و متحصنین مواجه شد.

متأسفانه در جریان بازگشایی راه دسترسی خودروهای زباله به لندفیل سراوان، عده‌ای از سودجویان وارد عرصه شده و  ضمن برهم زدن نظم منطقه اقدام به درگیری فیزیکی با پلیس ویژه کردند؛ گفته‌شده در جریان سنگ‌پرانی این افراد سودجو حدود پنج تن از نیروهای پلیس ویژه دچار آسیب دیدگی شدند.

بلافاصله پس از سنگ پراکنی عده‌ای به مأمورین ناجا مردم خود را از آنها جدا کرده و نسبت به بازگشایی مسیر ورودی محل دفن زباله با مامورین ناجا همراهی کردند.
اهالی سراوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس حاضر در محل تجمعات آرام، مطالبات خود را منطقی و قانونی برشمردند و تأکید کردند راهشان با سودجویان کاملاً جدا است.

توضیحات پلیس گیلان در گفت و گو با خبرنگار فارس

حدود ۴۰ سال است که زباله‌های شهر رشت و چندین شهر گیلان به سراوان منتقل می‌شود و وجود حجم زیاد زباله‌ها، شیرابه‌ها و مگس‌های فراوان سبب شده مردم این منطقه برخی‌ها بیماری پوستی مبتلا شوند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند رها کردن زباله در مدت چندین هفته به همین شکل در سراوان منجر به خطرات زیست محیطی و حتی انفجار به دلیل گازهای ایجاد شده از انباشت زباله می‌شود ضمن اینکه برای هرگونه تداوم فعالیت عمرانی از جمله تکمیل تصفیه خانه باید مسیر برای ورود ماشین آلات سنگین هموار شود

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !