امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۲:۵۳:۱۴ - یکشنبه ۴ ارد ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ادامه بی مهری‌ها به پل تاریخی سیاهرود/ مدعی العموم ورود کرد
تخریب پل تاریخی سیاهرود رودبار به دلیل برداشت شن و ماسه نگرانی مردم منطقه را از نابودی این اثر تاریخی ثبت ملی شده به دنبال داشته و دادستان رودبار برای بررسی موضوع ورود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، مهر نوشت؛  آثار و بناهای تاریخی جزئی از هویت و اصالت یک کشور و ملت محسوب می‌شود و پاسداری، نگه داری، مرمت و بازسازی از آن نه تنها یک تکلیف است بلکه در قانون هم آمده و به آن تاکید فراوان شده است، اما این روزها خبرهای خوبی از حال و روز ابنیه های تاریخی در شهرستان رودبار به گوش نمی‌رسد.

قصه‌های تلخ و تکراری بناهای تاریخی

پل تاریخی سیاهرود در یک دهه اخیر مورد آماج بی مهری‌ها قرار گرفته است. تخریب و صدمه دیدن بخشی از جداره‌های این پل تاریخی در سال‌های قبل توسط ادوات و ماشین‌های برف روبی کم بود حالا تخریب بخشی از پایه‌های این پل مظلوم واقع شده نیز به آن اضافه شد.

ماجرای تلخ تخریب پایه پل تاریخی سیاهرود از این قرار است که فردی به نمایندگی از بخش خصوصی بدون مجوزهای قانونی اقدام به برداشت شن و ماسه از زیر این پل کرده و سبب تخریب و صدمه زدن به این بنای تاریخی شده که واکنش اهالی و بزرگان منطقه را به دنبال داشته تا جایی که اهالی، دهیار و شوراهای اسلامی منطقه اجازه ادامه فعالیت به این گروه را ندادند و کار به درگیری و کشمکش رسید و همین موضوع پای مأموران نیروی انتظامی را به منطقه کشاند.

پل تاریخی سیاهرود هویت و شناسنامه منطقه است

براری یکی از معتمدین منطقه سیاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تأسف از تخریب پایه این پل تاریخی، اظهار کرد: پل تاریخی سیاهرود هویت و شناسنامه منطقه است و اجازه نمی‌دهیم کسی لطمه‌ای به این هویت بزند.

وی با تاکید بر برخورد جدی دستگاه قضائی با متخلفان و مسببان تخریب پل تاریخی سیاهرود، افزود: حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی همیشه مورد تاکید مسئولان ارشد نظام بوده و انتظار می‌رود این موضوع به جد پیگیری شود.

این معتمد اهل منطقه سیاهرود با بیان اینکه تخریب آثار تاریخی به هیچ عنوان پذیرفته نیست، گفت: انتظار می‌رود مسئولان شهرستان و استان نسبت به این موضوع حساس شوند.

براری با بیان اینکه مردم منطقه سیاهرود پاسدار هویت خود هستند، اضافه کرد: صدمه زدن و تخریب بخشی از پل تاریخی موجب ناراحتی مردم شده و آنها از میراث و هویت خود نخواهند گذشت و نسبت به آن تعصب دارند.

وی با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد فضای گردشگری در زیر پل تاریخی سیاهرود، افزود: فضای بکر، زیبا و دلنواز منطقه سیاهرود با ورود گردشگر چه از لحاظ فرهنگی و زیست محیطی از بین خواهد رفت و به هیچ عنوان این اجازه را نخواهیم داد.

ادامه بی مهری‌ها به پل تاریخی سیاهرود/ مدعی العموم ورود کرد

پل تاریخی سیاهرود شاهرگ ارتباطی چندین روستا

امیدی یکی دیگر از اهالی منطقه سیاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پل تاریخی سیاهرود شاهرگ ارتباطی چندین روستا است و با تخریب پل راه دسترسی مردم منطقه قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه پل تاریخی سیاهرود سند افتخار منطقه است، افزود: بی مهری‌ها نسبت به این پل تاریخی پذیرفتنی نیست و از متولیان امر انتظار داریم این موضوع را پیگیری کنند.

این جوان سیاهرودی با تأکید بر حفظ میراث گذشتگان و آثار تاریخی، بیان کرد: از دادستان به عنوان مدعی العموم خواستاریم که این موضوع را تا در نتیجه نهایی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه تخریب و آسیب به پل تاریخی سیاهرود با اصل حفاظت از آثار ملی و تاریخی منافات دارد، افزود: این پل برای منطقه فقط یک گذرگاه و محل عبور نیست بلکه بخشی از اصالت این منطقه به شمار می‌رود.

نابودی زیست بوم منطقه با فعالیت گردشگری و تجاری در منطقه سیاهرود

فرخی یکی دیگر از اهالی منطقه سیاهرود با ابراز گلایه از آسیب زدن به پل تاریخی این منطقه و موقعیت ارتباطی و اثرگذار این پل، اضافه کرد: روزانه مسافران و مجاوران زیادی از روی پل تاریخی سیاهرود عبور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای هر نوع فعالیت گردشگری و تجاری از پل تاریخی سیاهرورد، ابتدا اولویت با بومیان منطقه است، گفت: فعالیت گردشگری و تجاری در منطقه سیاهرود، موجب نابودی زیست بوم منطقه شده و اگر قرار است هم کاری صورت گیرد باید به بومیان محلی واگذار شود.

فرخی با تأکید بر اینکه به افراد غیر بومی اجازه فعالیت گردشگری در منطقه سیاهرود را نمی‌دهیم، افزود: ورود گردشگر و مسافر به منطقه سیاهرود و بویژه زیر پل تاریخی موجب نابودی طبیعت این منطقه می‌شود.

ادامه بی مهری‌ها به پل تاریخی سیاهرود/ مدعی العموم ورود کرد

پیگرد قانونی برای تخریب آثار تاریخی

سمیرا محمدی کارشناس ارشد تاریخ هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت و جایگاه آثار و بناهای تاریخی، گفت: پل تاریخی سیاهرود جز آثار ثبت شده ملی بوده و باید نسبت به حفظ و نگه داری از آن دقت شود.

وی با استناد به ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی؛ تخریب آثار تاریخی را دارای پیگرد قانونی دانست و افزود: بر اساس این قانون، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۱ الی ۱۰ سال محکوم می‌شود.

این کارشناس تاریخ با تاکید بر اینکه برخورد با مسببان این اتفاق تلخ در سیاهرود، اضافه کرد: در ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی آمده است هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تزلزل بنیان آنها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از ۱ تا ۳ سال محکوم می‌شود.

محمدی با بیان اینکه سبک پل تاریخی سیاهرود بی‌شباهت به بناهای تاریخی دوره قاجار نیست، گفت: در منابع مختلف ساخت بنا را به دوره قاجار نسبت داده‌اند و برخی‌ها پیشینه این بنای تاریخی را مرتبط به دوران پهلوی دانسته اند، اما علیرغم داشتن پیشینه قوی و غنی مکرر مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون به صراحت از حفظ بناهای تاریخی دفاع می‌کند، اضافه کرد: در ماده ۵۶۸ قانون مجازات اسلامی آمده است؛ در مورد جرایم مذکور که به وسیله اشخاص حقوقی انجام شود هر یک از مدیران و مسئولان که دستور دهنده باشند، بر حسب مورد به مجازات‌های مقرر محکوم می‌شوند.

این کارشناس تاریخ بیان کرد: در سال‌های گذشته بخشی از کناره‌های پل تاریخی سیاهرود توسط ماشین آلات برف روبی صدمه دید اما نه تنها مورد مرمت و بازسازی قرار نگفت بلکه این روزها مجدد شاهد تخریب این پل هستیم.

محمدی بی مهری‌ها به آثار و بناهای تاریخی را سنگ بنای فروپاشی و انزوای اصالت و پیشینه فرهنگی و تاریخی دانست و اضافه کرد: آثار تاریخی میراثی از گذشتگان همانند امانتی نزد ماست تا سالم به دست آیندگان بسپاریم،

ورود دادستان در مسئله پل تاریخی سیاهرود

با پیگیری خبرنگار مهر، دادستانی شهرستان رودبار به این مسئله ورود و پیگیری این موضوع را حضور کارشناسان قضائی و بازدید از پل تاریخی سیاهرود، در دستور کار قرار داده است.

به گفته اسماعیل رستمی دادستان رودباردستگاه قضائی در برخورد با متخلفین با هیچ کسی تعارف ندارد و نسبت به این موضوع هم حساسیت‌های لازم وجود دارد.

متولیان میراث فرهنگی شهرستان هم بررسی‌های لازم در این خصوص را در اولویت قرار داده و مدعی شدند تا کسب حصول نتیجه پیگیری‌ها و بررسی‌های میدانی، نمی‌توانند اظهار نظر کنند.

با وجود پیگیری خبرنگار مهر، فرماندار شهرستان رودبار تاکنون نسبت به این اتفاق تلخ برای پل تاریخی سیاهرود، هیچ واکنشی نشان نداده است. گفته می‌شود، پل تاریخی سیاهرود راه ارتباطی چهار روستای سیاهرودپشته، هرکیان، خولک و رشته رود را به هم پیوند می‌دهد، اما این روزها حال و روز خوبی ندارد و به فراموشی سپرده شده است.
این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۳۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما علیرغم داشتن هویت ملی، در استان (گیلان) و شهرستان خود (رودبار) غریبه است و به آن توجهی نمی‌شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !