امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱:۴۸:۱۴ - سه شنبه ۲۳ فرو ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روایتی از یک‌عمر عشق‌بازی زیر سایه قرآن
استان گیلان در حوزه آموزش قرآن و حفظ کلام وحی، دُرّی در خود دارد که عمری را صرف قرآن و زندگی با آن کرده و حضور در محافل قرآنی آن سراسر توأمان با عشق‌بازی استاد و شاگردی است.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا،، حمیدرضا دنیادیده – «کربلایی کاظم ساروقی» یکی از آشناترین حافظان بی‌سواد است؛ مرد کشاورز، بی‌آلایش و ساده‌ که به‌گونه‌ای پدیده قرن پیشین بود. حفظ قرآن توسط این مرد اراکی توجه‌ام را مدت‌ها پیش جلب کرده و بسیار برایم این موضوع جالب بود که چگونه ممکن است کسی که در عصر کنونی زندگی کرده و خط نشناخته و خط ننوشته، حافظ کل قرآن باشد؟!

زمانی سپری شد و تصمیم گرفتم سری به یکی از کلاس‌های حفظ قرآن در رشت بزنم؛ اولین کلاس و آموزش حفظ قرآنی که به ذهنم خطور کرد، کلاس‌های حفظ قرآن استاد فلاح‌پور است. استادی که فقط نام و آوازه آن را سال‌ها شنیده بودم و توفیق حضور در محافل قرآنی‌اش را نداشتم.

تلفن به‌دست شدم و با چند تن از فعالان قرآنی تماس گرفتم و خود را راهی اولین کلاس حضوری استاد کردم. مردی میان‌سال و مهربان، خوش‌بیان و خوش کردار و باوقار و دلسوز که گویا خود و خانواده‌اش را تماماً وقف قرآن کرده است. سلام کردم و پاسخ را به مهربانی و متانت دریافت کردم و در یکی از صندلی‌های سالن پرهیاهوی نونهالان و نوجوانان، نشستم. شاگردانی که کوچک و بزرگش، پسر و دخترش و پدر و مادرش در محضر استاد تلمذ می‌کنند.

 

حفظ قرآن بسیار سهل و آسان است

استاد در سِن سالن قدم می‌زد و برای شاگردانش از قرآن و معارف آن می‌گفت. از عظمت قرآن؛ از عزت قرآن، از شخصیتی که قرآن به فراگیرانش می‌دهد. دائماً رضا را مثال می‌زند. رضایی که گویا با سن کمش توانسته به بهترین نحو ممکن قرآن را از برشود و روی استاد را همچون شاگردان پیشینش سفید کند. از آسان بودن قرآن و یادگرفتنش؛ دقیقاً همان گلوگاهی که برای من همیشه تصورش غیرممکن بود و شاید بدون اغراق هم‌اکنون نیز غیرممکن باشد.

ظاهراً در جلسه‌ای که من حضور یافته‌ام، شاگردان جدیدی نیز به مجموعه نونهالان و نوجوانان حفظ قرآنی کلاس درس استاد، اضافه‌شده است. استاد تقلا می‌کند تا همین اول کار آب پاکی را روی دل پدران و مادران کودکان تازه‌وارد شده، بریزد. از رضا عبور می‌کند؛ فراگیری آسان قرآن و حفظ آن را با مثالی از امیدرضا -حافظ کل قرآن که روشندل هست- تبیین و تشریح می‌کند!

 

خداوند قرآن را به رسول اُمّی خود نازل کرد

استاد باز می‌گوید: حفظ قرآن بسیار آسان است. از سیره پیامبر مکرم اسلام (ص) صحبت می‌کند. پیامبری که اُمّی بود و خط نمی‌دانست اما قرآن را خواند. استاد فلاح‌پور می‌گوید: اشراف قریش پولدار و باسواد بودند اما در بین آن‌ها، خداوند قرآن را به پیامبر اُمّی خود نازل کرد. به ادعای استاد، خداوند خواسته به ما انسان‌ها بفهماند که یادگرفتن قرآن بسیار راحت‌‌تر از تصوراست.

حتی دوساله‌ها می‌توانند حافظ قرآن باشند!

استاد برای تعمق و تفکر بیشتر گریزی به کودکان و نونهالان قرآنی حاضر در کلاس می‌زند. خودم شاهدم که پسر و دختربچه‌های سه‌ساله و چهارساله‌، قرآن را با فصاحت و بلاغت استادانه و ماهرانه از حفظ می‌خوانند! استاد فلاح‌پور می‌گوید نه کودکانی در این سن بلکه قادر هست به کودکانی که تازه به حرف آمده‌اند نیز قرآن بیاموزد! مصداقی هم می‌آورد و می‌گوید همان‌گونه که کودکان و اطفال قادر هستند به‌آرامی و تدریجی سخن گفتن را بیاموزند، به همین شکل نیز قادر خواهند بود قرآن را بخوانند و حفظ کنند.

سخن ثابت استاد فلاح‌پور است “خداوند به‌گونه‌ای معجزه‌آسا قرآن را نازل کرده که یک کودک دوساله تا یک انسان ۹۰ ساله می‌تواند به‌راحتی آن را بخواند و حفظ کند”. دقیقاً همین‌گونه است که استاد به آن اشاره می‌کند. در کلاس‌های حفظ استاد، مادر و فرزند با سنین مختلف و یا پدرها نیز نشسته‌اند و کلمه به کلمه آیات وحی را به‌کرات با وزن و ضرب مرور، حفظ و تثبیت می‌کنند. به گفته استاد فلاح‌پور، آموختن و خواندن قرآن را از حیث آسانی به‌مثابه آب خوردن نه بلکه آب خوردن را به سهل و آسان خواندن قرآن مثال میزند!

کودکانی که بهترین استاد تلفظ قرآن در جهان هستند

مجدداً استاد وارد آموزش می‌شود. آیه به آیه، کلمه به کلمه و حرف‌به‌حرف آیات وحی را با فصاحتی بی‌نظیر می‌خواند و از شاگردانش که به بیان بهتر، اکنون همچون فرزندانش هستند، می‌خواهد که با او تکرار کنند. تکرار و تکرار و تکرار. آن‌قدر تکرار می‌کنند که خودش می‌گوید: همین کودکان دوساله، سه‌ساله، چهارساله و به بالا، اکنون بهترین استاد تلفظ کلام قرآن در جهان هستند. بله بهترین استاد قرائت کلمات نورانی قران در جهان!

کسب رتبه‌های نخست حفظ قرآن جهان از آن شاگردان استاد فلاح‌پور است

استاد فلاح‌پور با افتخار ادعا می‌کند که در بین این‌همه کشورهای عربی زبان دنیا که باید قرآن را بسیار بهتر از فارسی‌زبانان بخوانند و حتی در داخل کشور نظیر استان‌های برخورداری همچون تهران، قم، اصفهان، خراسان، خوزستان یا دیگر استان‌های پیشرو که در بسیاری از ظرفیت‌ها و زمینه‌ها از استان گیلان شرایط بهتری دارند، در همین کلاس‌های درسش، دو نفر در بین تمامی حفاظ، رتبه‌های برتر را جهان را کسب کرده‌اند که برایش بسیار شیرین است.

آموزش صحیح قرآن تمام هم‌وغم استاد فلاح‌پور

اکنون تمام هم‌ّ وغم استاد آن‌طور که خودش تعریف می‌کند و آنچه در فضای مجازی نیز پیدا است، آموزش صحیح، درست، بی‌وقفه و حتی شبانه‌روزی حفظ و قرائت قرآن به شیوه وحیانی اقرا و القا است. همان شیوه‌ای که رسول ختمی مرتب حضرت محمد مصطفی صلوات‌الله‌علیه آن را فراگرفت و به دیگران نیز آموخت. استاد فلاح‌پور به‌شدت در فراگرفتن آموزش صحیح حساس است و به نظر می‌رسد قرائت اصولی قرآن از خطوط قرمز این استاد طراز یک جهانی است.

استادی که علاوه بر سرمایه معنوی، سرمایه‌های مادی خود را هم پای‌کار آورده است

این قاری و استاد برجسته جهان اسلام در آموزش قرآن نه‌تنها وقت و معرفت بلکه می‌توان گفت سرمایه‌های مادی و مالی خود را هم به میدان کار آورده است. کودکان را حتی با اهدای جوایز نقدی دلخوش به قرآن و فراگیری آن می‌کند. تقریباً می‌توان گفت شاگردی در نزد استاد نبوده که از برگ سبزهای استاد به‌پاس آموزش صحیح و اصولی قرائت قرآن، بهره نبرده باشد.

 

قرائت اشتباه قرآن ثواب دارد اما برکت نه!

وی، دغدغه‌ای بسیار اساسی در مقوله آموزش قرآن دارد. صراحتاً بگویم که استاد به شیوه‌های مرسوم حفظ قرآن اشکالات فراوان وارد می‌کند و مدعی است چنین آموزش‌هایی با آنچه اصولی هست، فاصله معنادار دارد. او اصطلاحی دارد که مردم هزار جور قرآن می‌خوانند، اما ۹۹۹ جور آن مهر تائید خدا نخورده است- هزار جور! دلالت بر کثرت است- نه اینکه ثواب ندارد! دارد، بلکه برکت ندارد! خدای متعال «برکت» را در یک نوع از هزار نوع خواندن قرار داده است و آن‌هم « وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» چراکه نزول قرآن «ورتلناه ترتیلاست خواندنی مبارک که ممهور به مهر تائید خداست.» استاد می‌گوید: تنها شیوه‌ای که می‌توان با آن تربیت نسل قرآنی داشت، همان شیوه آموزش وحیانی عهد نزول و سیره پیامبر (ص) است.

استادی که تمام تلاشش را به کار گرفته تا فرهنگ مواجهه‌ی اولیه با قرآن را احیا کند

به ادعای استاد فلاح‌پور، برخی به خواندن صرفِ مورد تأکید قرآن، اعتقاد ندارند و با این اعتقاد و استفاده ابزاری از فهم و عمل، قرآن را از زندگی مردم حذف کردند، در حالیکه خدای متعال انس و رمز و راز و دالان ورود به فهم و عمل به قرآن را در این نوع خواندن قرار داده است. گام اول عمل به قرآن را، عمل به دستور اقرأ، فاقرؤا، ورتل‌القرآن ترتیلا قرار داده است. او می‌گوید تمام تلاشش را به کار گرفته تا فرهنگ مواجهه‌ی اولیه با قرآن را، احیا کند. استاد با اشاره به آیه « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» که به تعبیر امام خمینی (رض) امر به قرائت تعلیمی است می‌گوید: خدا با واژه إقرأ، شیوه مواجهه و ارتباط اولیه با قرآن را برای پیامبر و مردم تبیین کرد و این شیوه، داروی درمان دوری مردم از قرآن هست.

آثاری که قرآن با مأنوس خود دارد

این استاد مطرح جهان اسلام در کلاس درسش اشاره به برخی از گمانه‌زنی‌های باطل، بی‌اساس و غیرمنطقی در برخی محافل هم می‌کند و می‌گوید: برخی‌ها معتقدند که به‌جای حفظ قرآن باید فرصت را مغتنم شمرد و کودکان را به مهارت‌هایی همچون فنون و زبان و فناوری‌های روز مسلط کرد در حالیکه تجربه ثابت کرده کسانی که به شیوه آموزش وحیانی، کلام وحی را در قلب و ذهن خود جای دهند، با هر تخصص و مهارت شغلی به جهت صبغه قرآنی، اعمالش در خدمت به مردم و جامعه، رنگ عبادت و در نوع خود بهترین خواهد بود و غایت و نهایت زندگی‌شان خدمت به خدا و خلق آن معطوف می‌شود و از گزند آسیب‌هایی زمانه نیز قطعاً در امان خواهند بود.

به‌راستی حاملان قرآن نمایندگان و سرپرستان اهل بهشت بر روی زمین هستند و چه بسیارند کسانیکه که اهل قرآن هستند و خداوند عظمت، عزت، بزرگواری، خوش‌رویی و اثرگذاری به آن‌ها عطا کرده است.

عزت و عظمت دو خصیصه مهم شاگردان استاد فلاح‌پور

آنچه بیش از همه در بین شاگردان استاد فلاح‌پور نیز دیده می‌شود، عزت و عظمت آن‌ها است؛ شاگردان استاد جملگی شخصیتی آرام و باوقار دارند. شاگردانی که هم اهل علم‌اند و هم اهل تقوا و تحصیل. شاگردانی که با قرآن زندگی می‌کنند. شاگردانی که انس با قرآن، کاری با آن‌ها کرده که هیچ‌گاه نمی‌توانند خود را جدا از آن ببینند. نمونه‌ای از همین ادعا، همراهی حاملان قرآنی و شاگردان استاد در جای‌جای استان است؛ روزهایی که شاگردان نه در یک منطقه بلکه بعضاً از چند شهرستان استان در کلاس‌های آموزش، وقت سپری می‌کنند و تا نیمه‌های شب، شب‌های با قرآن دارند و جالب اینکه پس از استراحتی کوتاه، مجدداً بر خود واجب می‌بینند تا در کلاس‌های درس استاد، حاضر باشند؛ این نیز از عظمت قرآن است که هرکه با آن مأنوس شود در اقیانوس بیکرانش غرق او و خدایش می‌شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !