امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱:۲۶:۱۲ - دوشنبه ۲۲ فرو ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در سایه بی توجهی مدیریت شهری؛
طبیعت دوستان کیاشهری “بوجاق” را تنها نگذاشتند
زباله های دپو شده روز طبیعت در پارک ملی بوجاق که به دلیل اختلاف بین محیط زیست و شهرداری بندر کیاشهر جمع آوری نشده بود توسط دوستداران طبیعت جمع آوری شد.

گیلنا –  ۱۸ فروردین ماه امسال بعد از گذشت روز طبیعت و حضور فراوان مسافر و گردشگر به گیلان و همچنین بندر کیاشهر و پارک ملی بوجاق گزارشی در  این رسانه با عنوان چوب اختلاف نظر مسئولان بر پیکر پارک ملی بوجاق منتشر شد که حکایت از بی توجهی‌ها نسبت به این پارک ملی داشت.

یک قصه تلخ و سکوت مرگبار

ماجرا از آنجا شروع شد که درگیری‌ها و اختلاف نظرها بین متولیان محیط زیست و مدیریت شهری بندر کیاشهر در موضوعی خاص و جزئی سبب شده بود تا طبیعت کم نظیر پارک ملی بوجاق به واسطه دپوی زباله‌های روز طبیعت آسیب ببیند.

به گفته فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت در بندر کیاشهر مدیریت شهری این بندر در اقدامی فرهنگی بسته‌های کیسه زباله به مسافران و گردشگران در روز طبیعت اهدا کرد و با تعریف نقاطی برای جمع آوری زباله، از مسافران و گردشگران خواست تا زباله‌ها را در آن مکان‌های مشخص شده دپو کنند، اما سرانجام به خاطر اختلاف نظر پیش پا افتاده با محیط زیست، از جمع آوری زباله‌های دپو شده شانه خالی کرده و سرگردانی زباله‌ها و به ریختگی آنها در طبیعت، واکنش دوستداران طبیعت این منطقه را به همراه داشت.

قابل تأمل اینجاست بعد از انتشار گزارش «چوب اختلاف نظر مسئولان بر پیکر پارک ملی بوجاق»، از سوی مسئولان ذیربط آب از آب تکان نخورد و این مدعیان حفاظت از طبیعت و محیط زیست، نه تنها نسبت به جمع آوری زباله‌های سرگردان بوجاق حرکتی انجام نداده‌اند بلکه هیچ واکنشی به رسانه‌ای شدن این موضوع نیز نداشتند.

دوستداران طبیعت پارک ملی بوجاق را تنها نگذاشتند

مردم بهترین حافظان طبیعت هستند

اما نکته قابل تقدیر اینجاست که دوستداران طبیعت و حافظان واقعی محیط زیست اجازه ندادند بوجاق تنها بماند و با اقدامی خودجوش و مردمی، زباله‌هایی که پس از چند روز دپو و رها شده بود و چهره زشتی به این پارک ملی داده بود را جمع آوری کردند.

مردم همیشه ثابت کردند که بهترین حافظان جنگل‌ها، انفال، مراتع و طبیعت هستند اگر چه گاهاً مشاهده می‌شود که طبیعت توسط عده‌ای خاص مورد تجاوز و دست اندازی قرار می‌گیرد، اما عموم مردم علاقه فراوانی به محیط زیست و طبیعت دارند و نسبت به حفظ و حراست آن متعصب هستند.

دوستداران طبیعت پارک ملی بوجاق را تنها نگذاشتند

بوجاق سرمایه ارزشمند طبیعی گیلان

بوجاق نخستین پارک ملی خشکی دریایی ثبت شده در ایران بوده و نزدیک به ۳۳۰۰ هکتار وسعت دارد. این پارک خشکی دریایی است که ۱۶۰۰ هکتار از وسعت آن را منطقه دریایی و ۱۶۰ هکتار نیز محوطه تالابی تشکیل می‌دهد بقیه مساحت این پارک ملی شامل محوطه خشکی شده و به زمین‌های ساحلی و جلگه‌ای تقسیم می‌شود.

این پارک در شمال دریای خزر و در سمت جنوب بندر کیاشهر واقع شده و از غرب به رودخانه اوشمک و از شرق شهر زیبا کنار و سمت شرق نیز به تأسیسات صدا و سیما در کنار روستای امیر کیاسر متصل است. در سال ۱۳۸۱ بود که منطقه بوجاق جز پارک‌های ملی ایران شد و به عنوان سرمایه ارزشمند و گران بهای طبیعی استان گیلان به شمار می‌رود و در حفظ و حراست آن هیچ گونه اهمال کاری پذیرفته نیست.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !