امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۴۲:۰۸ - شنبه ۲۰ فرو ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معدن کاری سبز ضرورت مغفول مانده گیلان
سرپرست اداره کل زمین شناسی گیلان، با تاکید بر لزوم اجرای معدن کاری سبز، خاطرنشان کرد: معدن و معدن کاری سبز که در حال حاضر به عنوان معدن کاری سالم و بدون تخریب محیط زیست در دنیا مطرح است می تواند الگویی مناسب برای بخش معدن استان و کشور قرار گیرد.

مسلم امانی روند پاسخگویی به استعلام های محدوده های اکتشافی را بسیار طولانی و پروسه ای زمان بر دانست و گفت: در استان های شمالی کشور با توجه به نیاز صنایع مختلف این استان ها به محصولات معدنی برای تامین مواد اولیه و خوراک صنایع مختلف خود، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن، امری حیاتی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه برای انجام عملیات امکان سنجی، پی جویی و اکتشاف، نیازمند مجوزها و استعلام های فراروانی از دستگاه های اجرایی هستیم که این امر پروسه ای طولانی است که توان اجرایی ما را در این زمینه به طور قابل توجهی کاهش داده است.

سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان افزود: برای انجام عملیات اکتشافی در مقیاس های عمومی و تفضیلی از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور(که جزو وظایف ذاتی و حاکمیتی این سازمان است)، نیاز به ثبت محدوده ها می باشد، اما با توجه به وجود زیست بوم های متنوع گیاهی و جانوری در استان های شمالی کشور و حساسیت های خاص دستگاه های متولی این امور در بحث حفظ و حراست از سرمایه های طبیعی گیاهی و جانوری، پروسه اخذ مجور و استعلامات از دستگاه های ذی ربط دچار وقفه های طولانی شده و در اکثر موارد نیز پس از رسیدگی ها، با جواب منفی روبرو می شود.

امانی، با بیان اینکه اساسا عملیات اکتشافی در فازهای عمومی و تفضیلی در مقیاس های کوچکتر از ۱:۵۰۰۰(یک پنج هزارم) فاقد هر گونه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، گفت: در فرایند نمونه برداری هیچگونه خسارت و صدمه ای به گونه های گیاهی و جانوری منطقه وارد نمی شود.

وی ادامه داد: نمونه برداری ها در فازهای یاد شده به تعداد معدود بوده که معمولا از سنگ های شکسته شده که طی فرایندهای طبیعی زمین ساختی ایجاد شده اند، انجام می شود.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم اجرای معدن کاری سبز، خاطرنشان کرد: امروزه با حرکت و چرخش کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سمت توسعه پایدار و متوازن و لحاظ کردن استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی، معدن و معدن کاری سبز که در حال حاضر به عنوان معدن کاری سالم و بدون تخریب محیط زیست در دنیا مطرح است می تواند الگویی مناسب برای بخش معدن استان و کشور قرار گیرد.

سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان یادآور شد: ما می توانیم با به کارگیری استاندارهای یاد شده، بدون کوچکترین آسیب به پوشش گیاهی و زیست بوم منطقه، نیاز استان را از فراورده های معدنی، تامین کنیم.

وی خواستار همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی استان در امر صدور مجوز برای فعالیت های اکتشافی در سطح استان شد و عنوان کرد: در استان های معدنی کشور نظیر کرمان، خراسان و یزد، روند صدور مجوز برای اینگونه عملیات ها، در بازه زمانی بسیار کوتاهی انجام شده و درخواست های اکتشافی تعیین تکلیف می شوند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !