گیلنا- رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه قدمت بسیاری از صنایع نساجی گیلان به دهه ۴۰ و ۵۰ برمی‌گردد که قریب به ۳۰ واحد در گیلان فعال می‌باشد اضافه نمود: مالکین برخی از این صنایع به دنبال تغییر کاربری بودند که به شدت با تغییر کاربری حتی یک وجب از اراضی صنعتی گیلان مخالف هستیم و اجازه آن را نخواهیم داد.

به گزارش گیلنا از رشت، فرهاد دلق‌پوش در جریان بازدید وجلسه بررسی صنایع نساجی و سلولزی گیلان که با سفر مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت انجام شد، اظهار داشت: بیش از ۱۱ واحد در بخش اوراق فشرده و کاغذ و ۷۰ واحد پالت‌سازی در صنعت سلولزی گیلان فعال هستند.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه قدمت بسیاری از صنایع نساجی گیلان به دهه ۴۰ و ۵۰ برمی‌گردد که قریب به ۳۰ واحد در گیلان فعال می‌باشد، اضافه کرد: مالکین برخی از این صنایع به دنبال تغییر کاربری بودند که به شدت با تغییر کاربری حتی یک وجب از اراضی صنعتی گیلان مخالف هستیم و اجازه آن را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و ابنیه ایجاد شده قبلی با هزینه‌های بالای امروز به راحتی قابل ساخت نیست، تصریح کرد؛ با وجود امکانات مناسب صنایع موجود نساجی؛ نیازی به ایجاد زیرساخت جدید نیست فقط با تدوین برنامه راهبردی، به روزرسانی ماشین‌آلات و جذب بازار؛ می‌توانند به ظرفیت تولید قبلی و شرایط مطلوب برسند.

دلق‌پوش تصریح کرد؛ لازم است دولت یک بار به صورت جهادی بنگاه‌داری بانک‌ها و موسسات غیر مرتبط صنعتی را تعیین تکلیف نماید تا از ظرفیت فریز شده اماکن و تجهیزات صنعتی برای فعال شدن چرخ تولید استفاده گردد تا از این شرایط حاکمیت بانک‌ها بر صنایع؛ خارج شویم.

رئیس سازمان صمت گیلان چالش‌های حوزه نساجی در گذشته؛ ورود بی‌رویه پوشاک به ویژه در دهه ۸۰ و برف؛ سنگین سال ۸۳ و ۸۶ و قاچاق زیانبار پوشاک را برشمرد و گفت: هم اکنون با سیاست‌های جدید حمایتی و مقابله با قاچاق در بخش نساجی و پوشاک و اعطای تسهیلات سرمایه‌گذاری؛ تا حدودی مقرون به صرفه شده و مورد استقبال است.

دلق‌پوش توسعه فعالیت‌ها و صدور مجوزهای صنعتی را منوط به دیده شدن زنجیره کامل تولید از تامین مواد اولیه قابلیت تولید و فروش و بازار دانست و گفت: هر صنعتی باید چشم‌انداز مناسبی برای حیات صنعتی در جهات مختلف داشته باشد تا با حجم صنایع به وجود آمده مشکل دار مواجه نشویم.

تامین مواد اولیه تولید کنندگان مبل کشور از محصول MDF خام گیلان

همچنین افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در جریان سفر به گیلان پس از بازدید واحدهای نساجی و سلولزی گیلان پای صحبت مدیران این بخش نشست و در پاسخ به برخی از مطالبات و نظرات آنان؛ اظهار داشت: هدف سفرم به گیلان در جریان قرار گرفتن چالش‌های صنعتگران استان از نزدیک و پیگیری و تامین مواد اولیه زنجیره تولید آن‌ها و مرتفع کردن برخی مشکلات است.

افسانه محرابی از وجود ظرفیت‌های مناسب نساجی و سلولزی در کنار سایر فعالیت‌های صنعتی سخن گفت و ادامه داد: مشکلات واحد‌های سطح ملی از مراجع مرتبط پیگیری خواهد شد تا بتوانیم برخی از صنایع را به رقابت‌پذیر شدن بازگردانیم و از وضعیت زیان دهی خارج نماییم.

وی از لزوم تامین مواد اولیه تولید کنندگان مبل کشور از محصول‌ام دی اف خام گیلان با ایجاد فضای فروش مناسب خبر داد و گفت: ما می‌توانیم با همکاری تولیدکنندگان نئوپان و MDF خام، محصولات آن‌ها را برای استفاده در صنعت مبل‌سازی و زیر مجموعه آن هماهنگ نماییم و با این روش هم نیاز آن‌ها تامین شود و هم بازار فروش اوراق فشرده نیز با ایجاد مرکز فروش عرضه مستقیم محصولات با همکاری کارخانجات و تولید کنندگان‌ام دی اف رونق یابد.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و سلولزی وزارت صمت بررسی در خصوص مشکل تامین مواد اولیه صنایع کیسه بافی گیلان گفت: چنانچه این واحدها با تامین مواد پتروشیمی داخلی با مشکل مواجه هستند می‌توانند با مکاتبه با ما و پیگیری از طریق دفتر تخصصی صنایع پتروشیمی وزارت صمت تدابیر لازم برای رفع مشکل آن‌ها اتخاذ گردد.

گفتنی است؛ مدیرکل دفتر صنایع نساجی پوشاک و سلولزی وزارت صمت در سفر دو روزه؛ از واحدهای صنعتی بازیابان محرر، آبفران شمال، کیسه بافی ثمین، تافته آرین، گروه صنعتی آرین سعید، ریسندگی خاور، ریسندگی و بافندگی فومنات و شرکت پوشش؛ به اتفاق رئیس سازمان صمت استان بازدید نمود و درنشستی جهت هم اندیشی و بررسی چالشهای این صنایع با مدیران و اعضاء انجمن آن‌ها با حضور کارشناسان تخصصی این بخش، شرکت نمود.