امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۲۵:۳۷ - شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شنای ماهیان گیلان روی موج صادرات
گیلنا-  مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به سهم صادراتی ماهیان گرم آبی پرورشی، عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ماهی گرم آبی پرورشی گیلان به ارزش حدود هفت و نیم میلیون دلار به عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود. به گزارش گیلنا از رشت، عظیم مدبری با بیان اینکه مساحت مزارع پرورش ماهیان گرم آبی استان گیلان در […]

گیلنا-  مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به سهم صادراتی ماهیان گرم آبی پرورشی، عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ماهی گرم آبی پرورشی گیلان به ارزش حدود هفت و نیم میلیون دلار به عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

به گزارش گیلنا از رشت، عظیم مدبری با بیان اینکه مساحت مزارع پرورش ماهیان گرم آبی استان گیلان در مجموع ۱۰ هزار و ۷۱۰ هکتار است، گفت: این مزارع شامل استخرهای خاکی بخش خصوصی، کشت توام برنج و ماهی در شالیزار، آب بندان‌ها و حوضچه‌های فلزی است.

وی افزود: ۴۷۶۱ پرورش دهنده ماهیان گرم آبی در گیلان داریم که سالانه ۴۱ هزار و ۶۲۰ تن ماهی گرم آبی تولید می‌کنند و با این کار توانسته اند گیلان را بعد از استان های خوزستان و مازندران، در جایگاه سوم تولید قرار دهند.

مدیرکل شیلات گیلان، از مقام اول گیلان در تکثیر این گونه از ماهیان خبر داد و تصریح کرد: شهرستان‌های رشت، صومعه سرا و شفت حدود ۸۰ درصد تولید ماهیان گرم آبی استان را به خود اختصاص داده اند.

مدبری، با بیان اینکه افزون بر استخرهای پرروش ماهیان گرم آبی، سالانه در ۲۰۰۰ هکتار آب بندان گیلان هم این گونه از ماهیان پرورش داده می‌شوند، گفت: شالیکاران گیلانی هم در ۳۶۹ هکتار از شالیزارهایشان به طور همزمان با کشت برنج، ماهی گرم آبی پرورش می‌دهند.

وی افزایش تولید ماهی، اشتغال، صادرات، ارزآوری، بهبود اقتصاد خانوارهای روستایی، کاهش فشار صید به ذخایر ماهیان دریای خزر، پایین بودن قیمت ماهیان گرم آبی پرورشی نسبت به ماهیان صید و افزایش توان خرید و سرانه مصرف ماهی را از مهمترین مزایای توسعه پرورش ماهیان گرم آبی در گیلان دانست و اضافه کرد: فیتوفاگ، کپور، آمور و بیگ هد از مهمترین گونه‌های ماهیان گرم آبی پرورشی در گیلان است.

مدیرکل شیلات گیلان ادامه داد: سالانه بخش زیادی از ماهیان گرم آبی پرورشی، معادل حدود ۳۰ هزار تن در استان مصرف و حدود ۱۴ هزار تن نیز به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به سهم صادراتی ماهیان گرم آبی پرورشی، عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ماهی گرم آبی پرورشی گیلان به ارزش حدود هفت و نیم میلیون دلار به عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

مدبری، توسعه آبزی پروری را یکی از راهکارهای حفظ ذخایر ماهیان دریای خزر دانست و یادآور شد: چون ماهیان پرورشی در گیلان غرفه‌های بیشتری از بازار شیلات این استان را پُر می‌کند؛ به تبع آن فشار صید از دریا هم برای تامین سبد ماهی مصرفی گیلانی‌ها کم می‌شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !