امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۴۴:۵۲ - پنج شنبه ۲۵ شهر ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رودخانه های گیلان نفسی تازه می کنند
گیلنا- برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌های گیلان خسارت فراوانی به محیط‌زیست وارد کرده لذا مسئولان به دنبال اجرای طرح تنفس رودخانه‌ها و استفاده از ظرفیت معادن کوهی هستند.  به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛در سال‌های اخیر ورود به حریم رودخانه‌ها به ویژه برداشت‌های غیر مجاز و بیش از اندازه از بستر […]

گیلنا- برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌های گیلان خسارت فراوانی به محیط‌زیست وارد کرده لذا مسئولان به دنبال اجرای طرح تنفس رودخانه‌ها و استفاده از ظرفیت معادن کوهی هستند.

 به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛در سال‌های اخیر ورود به حریم رودخانه‌ها به ویژه برداشت‌های غیر مجاز و بیش از اندازه از بستر رودخانه‌ها سبب شده تا با هر بارندگی شاهد سیلاب‌های ویرانگر در استان گیلان باشیم.

سیل تالش و یا اشکورات رودسر نمونه‌هایی از این دست است که با کمی بررسی به این موضوع می رسیم که از مهم‌ترین عوامل بروز این سیلاب‌های ویرانگر عامل انسانی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها و برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه بوده است.

برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز از بستر رودخانه‌ها به معضلی در سال‌های اخیر برای استان گیلان تبدیل شده که بیشتر این برداشت‌ها به بهانه تأمین مصالح برای اجرای پروژه‌های عمرانی است اما امروز اثرات مخرب زیست محیطی که در بر پیکر زخمی گیلان بر جای گذاشته بیش از همیشه بوده و موضوعی که به گفته بسیاری از کارشناسان برای تأمین این مصالح می‌توان از معادن کوهی موجود در استان استفاده کرد که تاکنون بهره مندی از این ظرفیت مغفول مانده است.

سال گذشته نیز با توجه به اهمیت این موضوع خبرگزاری مهر در استان گیلان گزارش «برداشت بی رویه مصالح از رودخانه‌های گیلان» را منتشر و در آن به اثرات برداشت‌های بی رویه بر محیط زیست استان اشاره کرد.

با توجه به افزایش این برداشت و نبود نظارت‌های درست بر مجوزهای صادر شده در این زمینه دادگستری استان گیلان در سال‌های اخیر به این موضوع ورود کرد و بر برخورد قاطع با متخلفان تأکید کرده است.

اجرای طرح تنفس رودخانه ها در گیلان/ظرفیت معادن کوهی بهره گیری شود

برخورد قاطع با برداشت‌های غیر مجاز و غارت سرمایه‌های طبیعی مردم

رئیس کل دادگستری گیلان با گلایه و انتقاد از برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز از بستر رودخانه‌های گیلان، اظهار کرد: شاهد غارت غیرمتعارف و غیر ضابطه مند ثروت ملی هستیم که زمینه وقوع سیل را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام حمزه خلیلی در این جلسه با اشاره به تخریب یک پل ۴۰۰ میلیارد تومان در استان به دلیل برداشت‌های غیر مجاز، اضافه کرد: این برداشت‌های غیر مجاز خسارت‌های غیر قابل جبرانی را به نظام تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای به موقع طرح‌های عمرانی به ویژه ملی، افزود: اجرای این پروژه‌ها در بازه زمانی مناسب مهم است اما نباید به این بهانه از قانون خارج و به محیط زیست و منابع طبیعی گیلان آسیب وارد شود اجرای این پروژه‌ها در بازه زمانی مناسب مهم است اما نباید به این بهانه از قانون خارج و به محیط زیست و منابع طبیعی گیلان آسیب وارد شود.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به اینکه مجریان بدانند اگر زمینه تخریب محیط زیست را فراهم کرده و ثروت و سرمایه طبیعی مردم استان گیلان بازیچه و بهانه اجرای این طرح‌ها قرار دهند با آنها برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی همچنین به موضوع اهمال و کم کاری در نظارت‌ها در این زمینه اشاره و اضافه کرد: این موضوع تخلف است و در صورت بروز خسارت به بیت المال قطعاً با مسئولان و متولیانی که در این مسیر کوتاهی کرده اند برخورد خواهد شد.

اجرای طرح تنفس رودخانه ها در گیلان/ظرفیت معادن کوهی بهره گیری شود

لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های معادن کوهی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این باره با اشاره به اهتمام دستگاه قضا برای برخورد با هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه، اظهار کرد: تصمیم گرفته شد یک طرح تنفس به رودخانه‌ها استان گیلان داده شود.

احمد آقایی با بیان اینکه برداشت مصالح از پشت سد انجام شود، گفت: در این زمینه نیز باید یک مدیریت و نگاه کارشناسی انجام شود زیرا در پشت سد منجیل و سد سفیدرود مصالح مناسبی وجود دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: تصمیم گرفت شد تا برداشت‌ها به سمت معادن کوهی که مغایرتی با موضوعات زیست محیطی نداشته باشد هدایت شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !