امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۴۲:۳۷ - دوشنبه ۲۲ شهر ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/ حمیدرضا دنیادیده:
غمِ نان در صف بحران
گیلنا- ذدر روزگاری که کرونا در پیک، گرانی در اوج و تنگ‌دستی مردم و کوچک شدن سفره آن‌ها در بدترین وضعیت خود قرارگرفته، مردمان نجیبی در گوشه‌ای از گیلان در رنج تهیه قرصی از نان هستند. به گزارش گیلنا از رشت، حمیدرضا دنیادیده در یادداشتی نوشت: این روزها شنیده می‌شود که نانوایان آستارا آردی برای […]

گیلنا- ذدر روزگاری که کرونا در پیک، گرانی در اوج و تنگ‌دستی مردم و کوچک شدن سفره آن‌ها در بدترین وضعیت خود قرارگرفته، مردمان نجیبی در گوشه‌ای از گیلان در رنج تهیه قرصی از نان هستند.

یادداشت| قحطی نان در روزهای کرونایی؟!

به گزارش گیلنا از رشت، حمیدرضا دنیادیده در یادداشتی نوشت: این روزها شنیده می‌شود که نانوایان آستارا آردی برای پختن و مردم این شهرستان بندری نیز نانی برای خریدن ندارند. خبری که هم توسط سرپرست فرمانداری آستارا و همچنین نماینده مردم شریف این شهرستان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

کمبود آرد و نان در شهرستان آستارا که امروز به دغدغه نخست مردم این شهرستان مرزی و البته در شرایط کرونایی تبدیل شده ظاهراً مربوط به الآن نیست چراکه دکتر مرحبا، نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت گفته است «سهمیه آرد تخصیص‌یافته در شرایط عادی نیز کفاف ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را نمی‌داد و پیش‌ترها کمبود آرد در شهرستان فریاد زده‌شده است»

کمبود آرد و نان امروزه در شهرستان آستارا با جمعیت حدود یک‌صد هزار نفر بحران ثانی را پس از کرونا در آستارا رقم‌زده و این در حالی است که این چالش در شهرستان‌های همسایه وجود ندارد.

 مسئله کمبود آرد و نان در شهرستان آستارا به نظر می‌رسد ناشی از سوء مدیریت در حوزه توزیع و نظارت باشد وگرنه اگر آرد کافی باشد، نانوایی‌ها هم با همان ظرفیت کار کنند، آیا ممکن است کمبود نان در آستارا با جمعیتی ثابت تا این حد احساس شود؟

به نظر می‌رسد برخی از متولیان امور تأمین آرد و نان و ناظران بر آن‌ها، نان را به نرخ روز می‌خورند و باری ز هر جهت مسؤولند و محتمل بر اساس همین اساس هست که نان جگر‌گوشه‌های گیلان ما در غربی‌ترین شهرستان آجر شده است.

مشکل تأمین آرد و نان در شهرستان آستارا شاید هم به این دلیل باشد که برخی‌ها نانشان در روغن هست و کمبود آن را در شرایطی که تهیه یک کیلو برنج مشقت‌بار هست، احساس نمی‌کنند و چون سیر‌ هستند خبری از گرسنه‌ها ندارند!

افزایش سهمیه آرد به شهرستان آستارا و حتی ویژه در نظر گرفتن این شهرستان به جهت عبور از وضعیت اضطراری کنونی از نیازمندی‌هایی است که باید فوریت در دستور کار قرار بگیرد.

نکته قابل‌تأمل دیگر در مسئله کمبود آرد و نان در شهرستان آستارا احتمالاً وجود تخلفاتی باشد که برخی از خباز‌ی‌‌ها دارند که لازم است اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کنند و در صورت بی‌توجهی به تذکرات به مراجع قضایی در پی ترک فعل معرفی شوند.

نانوایی‌ها در آستارا زمانی که آرد کم هست و جمعیت متقاضی تأمین نان زیاد باید به یکدیگر نان قرض دهند نه اینکه مردم شاهد ربودن آرد و نانشان یکی پس از دیگری توسط برخی از نانوایی‌ها باشند و لذت سال‌ها نان پختن و دادن دست مردم را با رفتارهای ناعادلانه و غیرمنصفانه عده‌ای محدود را از دست بدهند.

یادمان نرود نان و دادن آن به دست مردم حرمت دارد و مبادا آه و ناله مردم به‌ویژه مستضعفان و مردمان کم برخوردار در این شهرستان دامن متخلفان را بگیرد و نان عده‌ای سواره باشد و خودشان پیاده!

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !