امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۵۶:۵۹ - دوشنبه ۱۵ شهر ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گردوی کاغذی به ارتفاعات رودبار رسید
    گیلنا- فرشته بریدک- کم کم به آواخرفصل تابستان نزدیک می شویم و زمان برداشت انواع محصولاتی چون فندوق، زیتون، برنج، گردو وغیر…شروع شده است . در این گزارش در مورد یکی ازاین محصولات می پردازیم که نهال آن در طی دوسال به بار می نشیند. گردوی چندلر یکی از پر فروش ترین نهالها […]

 

 

گیلنا- فرشته بریدک- کم کم به آواخرفصل تابستان نزدیک می شویم و زمان برداشت انواع محصولاتی چون فندوق، زیتون، برنج، گردو وغیر…شروع شده است .
در این گزارش در مورد یکی ازاین محصولات می پردازیم که نهال آن در طی دوسال به بار می نشیند.
گردوی چندلر یکی از پر فروش ترین نهالها به شمار می آید که هر ساله نظر متقاضیان بسیار زیادی را در سراسر کشور به خود جلب کرده است که در واقع این نهال جزو نهالهای تجاری محسوب می شود.
گردوی چند لر، همانند بسیاری از ارقام گردوی قدیمی، دارای چوب درختی بسیار با کیفیت و مناسب می باشد که علاوه بر محصول دهی آن، می توان پس از گذشت پنجاه سال از چوب گردو هم بهره مند شد زیرا گردو چند لر، پس از بلوغ تا حدود ۵۰ سالگی به بار دهی اقتصادی خود ادامه می دهد که کاشت گردو ها ؛ هم در اکثر استان های کشور الخصوص شهرستان رودبار که دارای آب وهوای مناسبی است بار دهی خوبی را دارا می باشد.
گردوی چند لر؛ از گردو های رقم دیر گلی می باشد که پرورش آن در زیست بوم های نسبتا معتدل تا نسبتا سرد سیر بازخورد خوبی را نشان داده است . گردویی با مغز سفید و پوست کاغذی همچنین با برگ هایی نسبتا بزرگ و پررنگ توانسته رضایت با غداران را به خود جلب کند این درخت در پاییز نیاز به خواب زمستان و سرما دارد و از همین جهت در بهار دیرتر گل دهی را آغاز می کند و باز دهی گردو دیر رس بوده و عملکرد بسیار مطلوبی را از خود نشان داده است .
شایع ترین بیماریهای درخت گردو بیماری و آفاتی همچون، بلایت گردو و آفت شانکر باکتریهایی می باشد که می تواند ریشه، ساقه، برگ، گل و درخت را نابود نماید. این دو بیماری اگر خوب مدیریت نشود می تواند نهال گردو چند لر را نابود نماید .سیاه شدن برگ درخت گردو و بیماری خطر ناکی هست اما اگر به خوبی مدیریت هایی همچون هرس درختان در زمان خای مقرر انجام شود می تواند تا حد مطلوب مقاومت نهال را زیاد نماید. زمان کاشت نهال های گردو بهتر است اگر در منطقه ی آب و هوایی شما گرمسیری می باشد و برف سرپایی ندارید در پاییز این عمل را انجام دهید و اگر در منطقه ای با آب و هوای زمستانه هستید، فصل زمستان و اسفند ماه را برای زمان کاشت نهال گردو چند لر انتخاب کنید .
در پایان می توان گفت گردوی چند لر از نوع مرغوب ترین نهال هایی است که در شهرستان رودبار علاقه مندان زیادی دارد و همواره کشت می شود.

🖊فرشته بریدک

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !