امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۰۱:۴۸ - سه شنبه ۳۱ فرو ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/ ابراهیم ملکی؛
چه کسانی و چرا در انتخابات شرکت نمی کنند؟  
    گیلنا- ابراهیم ملکی پژوهشگر و فعال مذهبی و سیاسی در یاداشتی به واکاوی حضور هردم در انتخابات پرداخت. آشکارترین نوع از مشارکت سیاسی افراد جامعه، شرکت در انتخابات است رای دادن در واقع نوعی سازکار اجتماعی برای تشخیص ارجحیت اجتماعی است لذا میزان مشارکت در انتخابات یکی از شاخص های اصلی تعیین مقبولیت […]

 

 

گیلنا- ابراهیم ملکی پژوهشگر و فعال مذهبی و سیاسی در یاداشتی به واکاوی حضور هردم در انتخابات پرداخت.


آشکارترین نوع از مشارکت سیاسی افراد جامعه، شرکت در انتخابات است رای دادن در واقع نوعی سازکار اجتماعی برای تشخیص ارجحیت اجتماعی است لذا میزان مشارکت در انتخابات یکی از شاخص های اصلی تعیین مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی است از این رو حکومت‌ها تلاش می کنند این میزان به حداکثر برسد در این بین هستند کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند و انگیزه‌های متفاوتی دارند و البته نباید همه‌ی آنها را براساس رویکرد سیاسی و یا ایدئولوژیک در مقابل نظام اسلامی قرارداد لذا برای بررسی چرایی این مسئله که چرا در انتخابات شرکت نمی کنند ابتدا لازم است گروه بندی کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند مشخص شود که بشرح زیر از نگاهتان خواهد گذشت.

۱- نارضایتی از عملکرد دولت:
برخی از کسانی که درانتخابات شرکت نمی کنندعلت عدم شرکت خود را نارضایتی از عملکرد دولت می دانند این دسته از افراد با مشاهده نتیجه سیاست ورزی چند دهه گذشته در کشور و ارزیابی منفی از عملکرد دولت نمی توانند خود را مجاب به شرکت کنند لذا از عملکرد دولت در ابعاد اقتصادی و معیشتی، نارضایتی از شرایط ناعادلانه و در نهایت یاس و ناامیدی نسبت به رفع مشکلات، در انتخابات شرکت نمی کنند.
۲- بی فایده دانستن انتخابات:
برخی بر این باورند که مشارکت قبلی آنها در انتخابات نتوانسته نظام سیاسی را به آنچه که آنان خواسته‌اند قانع کند و لذا حضور خود را بی اثر می دانند و قائلند که حضورشان تاثیری در شرایط ندارد و وقتی عملکرد دولت را مقایسه می کنند خیلی تفاوتی از نظر خود نمی بینند و اصلا انتخابات را بی فایده می دانند.
۳-اعتراض به رقابتی نبودن انتخابات:
برخی از کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند بر این نظرند که نظارت شورای نگهبان، کاندیدایی را که به زعم آنان، صلاحیت انتخاب با آرای مردم را داشته باشد باقی نگذاشته و عملا امکان اعمال حق مشارکت از آنان سلب شده و فضا رقابتی نیست، پس شرکت نمی کنند.
۴- بی توجهی و غفلت:
برخی براساس بی توجهی و غفلت شرکت نمی کنند زیرا به اهمیت انتخابات واقف نیستند این افراد غالبا از طبقات پایین جامعه هستند بیشتر درگیر مسائل معیشتی هستند و خیلی کم در جریان مسائل سیاسی قرار دارند که لازم است با اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح، بصیرت سیاسی آنها را ارتقا داد.
۵- متاثر ازتبلیغات دشمن:
عده‌ای نیز بر اثر تبلیغات سوء دشمنان نظام در انتخابات شرکت نمی کنند این افراد نه بخاطر مخالفت با نظام بلکه تحت تاثیر تبلیغات منفی معارضین داخلی و یا عوامل خارجی قرار می گیرند این افراد بخش مهمی از قشر خاکستری جامعه را تشکیل می دهند که دشمن درصدد جذب آنهاست.
۶- مخالفت یا مقابله با نظام اسلامی:
برخی هم با انگیزه مخالفت با نظام در انتخابات شرکت نمی کنند این عده خود به دو طیف تقسیم می شوند:
۱_۶ یک طیف هر چند مخالف موجودیت نظام هستند اما به غیر از عدم مشارکت در همه پرسی‌ها، کنش خاص سیاسی برعلیه نظام ندارند.
۲_۶ طیف دیگر علاوه بر تحریم انتخابات معمولا از هر فرصتی در جهت ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند۱.
علل عدم شرکت در انتخابات
۱- موانع درونی: موانعی هستند که از درون طراوت و شادابی انتخابات را تهدید می کنند که طبق فرمایش رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد معظم له می فرماید: مبادا در روزنامه یا رسانه‌ای –به هر نحوش- یا در تبلیغاتی، طوری حرف زده بشود که مردم را نسبت به انتخابات دو دل بکنند. مبادا کسانی در داخل محدوده نظام اسلامی پیدا بشوند که به این خواسته‌ی دشمن کمک کنند…۲
از دیگر موانع درونی، می توان به وجود تبعیض و بی عدالتی توسط مسئولین اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب در این خصوص نیز می فرمایند: مسئله دیگری که از موجبات واگرایی و دلسرد شدن مردم است، تبعیض‌ها و فرصت‌های اختصاص داده شده به اشخاص است که گاهی مشاهده می شود.۳
۲- موانع بیرونی: بزرگترین مانع بیرونی، تبلیغات و جنگ رسانه‌ای دشمنان است. یکی از این راه ها تبلیغ منفی در جهت کاستن از حضور گسترده مردم در انتخابات است که به چند شیوه آنرا انجام می دهند که عبارتند از:
۱_۲ ایجاد تردید، شک و بدبینی در مردم جهت کم رنگ جلوه دادن حضور مردم در پای صندوق های رای
۲_۲ پخش شایعات، مثل القاء وجود تقلب در انتخابات
راهکارهای جذب حداکثری
برای رفع عوامل ذکر شده و در مواجهه با گروه های ذکر شده که در انتخابات شرکت نمی کنند می توان برای جذب آنان به راهکارهای زیر اشاره کرد.
۱-اقناع آنان با ادله صحیح
۲- جا انداختن این مطلب که پذیرفتن ایراداتی برحکومت، دلیل برعدم حضور در انتخابات نمی شود و با عدم شرکت مشکلات مرتفع نمی گردد
۳- جا انداختن این مطلب که شرکت در انتخابات یک حق و یک وظیفه ملی و اسلامی است و بی تفاوتی نسبت به آن خیانت به اسلام و کشور است.
۴- باید از منظر شرع به آنان یاد آوری شود که عدم شرکت در انتخابات حرام است (می توان به فرمایشات حضرت امام (ره) در صحیفه نور جلد۱۲ استناد کرد)
۵- یک بعد قضیه هم به خود مسئولین و دلسوزان نظام بر می گردد که اگر فضای جامعه فضای سالم، رقابتی، آرام و دلنشین باشد و مردم احساس کنند که رای آنها نافذاست قطعا حضور بیشتری خواهند داشت.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که علی رغم راهکارهایی که بیان شد برخی افراد هستند که از اساس با این نظام مخالفند و با هیچ استدلال و منطقی قانع نمی شوند که طبیعتا بحث با اینگونه افراد غیر موثر است.

منابع و مآخذ
۱- ماهنامه علمی – تخصصی حوزه انقلابی شماره۱۷ فروردین۱۴۰۰
۲-بیانات رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی)، ۱۳۷۰/۱۰/۱۹
۳- بیانات رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی)، ۱۳۸۲/۶/۵

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !