امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۹:۱۳:۳۲ - سه شنبه ۲۶ اسف ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/ حمیدرضا دنیا دیده؛
“سین” هشتم
گیلنا- مردم متمدن و بافرهنگ ایران باید سین هشتم را با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمعات و در این روزها امتناع از ترددهای غیرضروری و سفر در سفره هفت‌سین خود بگنجانند و دیگران را نیز به ترویج این سین تشویق و ترغیب کنند. به گزارش گیلنا از رشت، حمیدرضا […]

گیلنا- مردم متمدن و بافرهنگ ایران باید سین هشتم را با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمعات و در این روزها امتناع از ترددهای غیرضروری و سفر در سفره هفت‌سین خود بگنجانند و دیگران را نیز به ترویج این سین تشویق و ترغیب کنند.

به گزارش گیلنا از رشت، حمیدرضا دنیادیده در یادداشتی نوشت: چند روز دیگر از قرنی به قرنی دیگر وارد می‌شویم و بهارمان نو و سالمان تحویل می‌شود. قرنی که قطعاً فراز و نشیب‌های بسیار داشته و برشمردن آن‌ها اولاً در سن ما نمی‌گنجد و دوما زبان از برشمردن آن‌ها در این مجال عاجز است.

امروزه کره خاکی با ویروس بسیار ریز اما پرخطر، بنام و هولناکی به نام کرونا مواجه است که با چموشی امان را از ملت‌ها بریده و هزینه‌های بسیار زیادی را در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن‌ها وارد کرده است.

جهان مدرن با همه ادعاهای پرطمطراق و هیاهوها در رشد و توسعه علم، با بحرانی در آخر قرنی مواجه شد که تمام قدرت‌ها باآن‌همه دستاوردهای علمی و تخصصی درزمینهٔ واکسن و دارو، حداقل تا امروز از مدیریت و مقابله دقیق علمی با آن، وامانده‌اند.

کشور پهناور ایران نیز متأثر از جهان از شیوع پاندمی کرونا مستثنا نیست و بیش از یک سالی می‌شود که این بیماری کمتر شناخته‌شده در تمام نقاط کشور از شهر گرفته تا روستا و حتی ییلاقاتش، شایع شده است.

کرونا ویروس اکنون یک بهار، تابستان، پاییز و زمستان را به خود دیده و ثابت کرده پیر و کوچک، زن و مرد، خرد و کلان، دختر و پسر برایش فرقی نمی‌کند و مرز جغرافیایی نیز نمی‌شناسد. کرونا، ویروس عادل است و برایش فقیر و غنی فرقی ندارد. این ویروس تاجدار، بی‌رحم‌ترین کنش گر در جهان است و ثابت کرده که زمان و مکان برایش فرقی نمی‌کند و شب و روز نیز، نمی‌شناسد.

به‌زعم اینکه بیماری کرونا را برخی از صاحب‌نظران به طوفان مشتبه می‌کنند، این ویروس شاید فقط در ویرانی یک نقطه به آن شبیه بوده و عظمت و اثر آن بسیار بیشتر است؛ اگر طوفان در منطقه‌ای حادث شود نهایتاً ممکن است شهر یا منطقه‌ای موقتاً به زیرآب برود و چند صباحی نیز فروکش کند اما این ویروس مشاهده‌شده یک‌باره همچون موج دریا اوج می‌گیرد و فرومی‌نشیند.

آن‌طور که مسؤولان بهداشت، اپیدمی لوژیست‌ها و متخصصان عفونی مدعی هستند، عامل ایجاد امواج کرونا در اقیانوس شیوع کرونا وزش باد از جهات مختلف نیست بلکه رفتار مردمان مناطق ازهرجهت با شیوه‌های مختلف نظیر رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌های نامه‌های بهداشتی است.

کرونا ویروس در ایران و استان گیلان نیز دقیقاً با رفتار مردمانش اثر مستقیم دارد. هر منطقه‌ای که شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و یا پرهیز از تجمعات رعایت شود، کرونا بساطش را جمع می‌کند و بالعکس اگر مردم کرونا را در غیاب ماسک با خود هم‌کلام، در دورهمی ها با خود هم‌نشین و در اجتماعات آن دست‌به‌دست کنند، نتیجه آنی می‌شود که نباید بشود.

حالا با گذشت یک سال از شیوع این بیماری، چم‌وخم تجربی برخورد و مقابله با ویروس کرونا گرچه علم آن وجود ندارد به دست مردم آمده و آن‌ها در طول حداقل یک سال اخیر دریافته‌اند که چگونه باید کرونا را از خود دورنگه دارند اما همچنان رویداد فرهنگی و تاریخی کهن مردمان متمدن ایران با آئین‌های عید باستانی نوروز و بدعت‌های آن، یک نگرانی بزرگ برای دغدغه مندان به‌حساب می‌آید.

همه آحاد جامعه امروز با بیمار شدن خود یا بستگانشان و یا از دست دادن خانواده یا آشنایانشان دریافته‌اند که کرونا وجود دارد و خطر آن بسیار جدی است و باید مردم به‌جز کادر بهداشت و درمان، آنجا که کرونا وجود دارد فرار را به‌قرار ترجیح دهند تا خود و اطرافیانشان را ایمن کنند.

نگرانی و دغدغه در بحران کرونا آن‌قدر حائز اهمیت است که باید عمق و عرض فرهنگ دیرینه مردم ایران با تغییرات اساسی همراه باشد به‌گونه‌ای که مردم در عید امسال یک سین دیگر به سفره هفت‌سین خود بیفزایند و سلامت را به‌عنوان سین هشتم گرچه در فرهنگ نوروز نمی‌گنجد را به‌اجبار قبول کنند.

همه باید بپذیریم که در قرن جدید تنها یک دوره یک‌صد ساله جای خود را به دوره‌ای مشابه دیگر نمی‌دهد بلکه تمامی فعالیت اجتماعی و کنش‌ها و واکنش‌های در آن متحول می‌شود و تغییراتی را به خود می‌بیند که تحول در فرهنگ و تغییرات، یکی از آن‌ها است.

مردم متمدن و بافرهنگ ایران باید سین هشتم را با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمعات و در این روزها امتناع از ترددهای غیرضروری و سفر در سفره هفت‌سین خود بگنجانند و دیگران را نیز به ترویج این سین تشویق و ترغیب کنند.

سلامتی همچون امنیت نعمتی گران‌بها است که آدمی این دو را تا زمان از دست دادن و یا در مواقع خطر ممکن است حس نکند، قدر سین هشتم این سال‌ها را بدانیم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !