امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۳۵:۵۵ - پنج شنبه ۹ بهم ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شناسایی بیش از ۲ هزار تخلف ساخت و ساز در گیلان
گیلنا- معاون امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ضرورت همکاری دهیاران در جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۰۰ بنای غیر مجاز قلع و قمع شده است. به گزارش گیلنا از رشت، حسن گیلان پور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از […]

گیلنا- معاون امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ضرورت همکاری دهیاران در جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۰۰ بنای غیر مجاز قلع و قمع شده است.

قلع و قمع بیش از ۱۰۰ بنای غیرمجاز در  اراضی کشاورزی گیلان

به گزارش گیلنا از رشت، حسن گیلان پور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از دو هزار مورد تخلف ساخت و ساز در گیلان شناسایی و پس از استعلام از مراجع ذیصلاح برای ۶۷۲ مورد از ساخت و سازهای خارج از طرح هادی پرونده تشکیل شد.

گیلان پور با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی گیلان قلع و قمع شده است، گفت: این میزان معادل بیش از ۲۰ هکتار اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به صدور رأی دادگاه بدوی برای ۲۲۰ مورد تخلف با استناد به تبصره دو ماده ۱۰ و قطعی شدن ۹۵ مورد، افزود: در ماه گذشته بیش از ۷۳ مورد دیوارچینی با دستور دادستان تخریب شد.

گیلان پور با اشاره به وجود مشکلات متعدد در خصوص تغییر کاربری زمین‌ها در روستاهای گیلان، تصریح کرد: بیش از ۷۳۳ روستا نیازمند بازنگری طرح هادی روستایی است بیش از ۷۳۳ روستا نیازمند بازنگری طرح هادی روستایی است و تا زمانی که اقدامات جامعی برای گیلان صورت نگیرد تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز ادامه دارد.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ضرورت اقدام جدی نمایندگان استان در مجلس در خصوص اصلاح قوانین و رفع موانع تغییر کاربری، تاکید کرد: بر اساس تبصره چهار ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی، احداث گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شد و موارد مذکور با رعایت ضوابط زیست محیطی با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها بلامانع بود که این تبصره در مردادماه امسال از سوی دیوان عدالت اداری منحل شد.

گیلان پور به افزایش مراجعات مردمی بعد از زمان انحلال این تبصره اشاره کرد و ادامه داد: مجبوریم بر اساس تبصره یک ماده یک این تغییر کاربری انجام شود که به دلیل قرار گرفتن این اراضی در طرح هادی روستایی نیازمند سند مالکیت است که این امر نیز نیازمند انجام کاداستر کل گیلان است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در دادگستری گیلان با حضور مشاور وزیر، گفت: در این جلسه مصوب شد که بر اساس ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی از ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شود و همچنین صدور مجوزهای موقت خدمات آب و برق و گاز نیز ممنوع شد.

وجود ۸۰ تخلف ماهیانه در روستاهای رشت

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری دهیاران در راستای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها، گفت: دهیاران به عنوان نمایندگان دولت و مرجع صدور پروانه ساخت در روستاها، موظف به سرکشی روزانه از روستا و ارائه گزارشات تخلف ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به امور اراضی و بنیاد مسکن و سایر مراجع هستند.

گیلان پور با اشاره به پایین بودن قیمت زمین‌های کشاورزی در گیلان و اشتیاق سرمایه داران سایر استان‌ها برای خرید این زمین‌ها پایین بودن قیمت زمین‌های کشاورزی در گیلان و اشتیاق سرمایه داران سایر استان‌ها برای خرید این زمین‌ها، تاکید کرد: متأسفانه با وجود اینکه مأموران جهاد کشاورزی خود را سپر بلای دهیاران کرده‌اند اما دهیاران به دلیل مسائل شخصی اطلاع رسانی درستی از تخلفات نمی‌کنند و اعتقاد دارند که در صورت ارائه گزارش با روستایی درگیر می‌شوند.

وی به صحبت‌های اخیر دهیار روستای سقالکسار مبنی بر اینکه دهیاران فقط پیشنهاد دهنده بوده و نقشی در تغییر کاربری زمین‌های روستایی ندارند نیز اشاره کرد و افزود: در روستای سقالکسار و در محدوده خارج از طرح هادی گزارش‌های بسیاری در خصوص تخلفات متعدد ساخت و ساز و تغییر کاربری توسط مأموران جهاد کشاورزی گیلان ارائه شده و می‌خواهم بدانم دهیار در یک روستا چه نقشی دارد؟

گیلان پور با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از معاملات خرید و فروش زمین‌های کشاورزی به افراد غیر بومی پشت دست انجام می‌شود، اضافه کرد: روستاییان به دلیل مشکلات اقتصادی و نیاز مالی و از روی ناچاری زمین خود با کاربری مسکونی را فروخته و زمین کشاورزی خود را تغییر کاربری داده و اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می‌کند و دهیاران این موارد را گزارش نمی‌دهند.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: فرد غیر بومی که ساختمان نیمه کاره را در روستا می خرد با علم به داشتن مجوز دهیاری اقدام به خرید می‌کند و معتقدم تا زمانی که همدلی و کمک متقابل برای حفظ اراضی برای نسل آینده وجود نداشته باشد راه به جایی نمی بریم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !