امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۹:۴۹:۴۸ - سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
باد، بهمن را به گیلان می آورد
گیلنا- بنا بر پیش‌بینی هواشناسی گیلان احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات استان به سبب وزش باد گرم وجود دارد که لازم است کوهنوردان و گردشگران هوشیار باشند. به گزارش گیلنا از رشت، هواشناسی گیلان در آخرین اطلاعیه خود از وزش باد گرم شدید در ارتفاعات و دامنه‌های استان گیلان برای روزهای پایانی هفته خبر داده […]

گیلنا- بنا بر پیش‌بینی هواشناسی گیلان احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات استان به سبب وزش باد گرم وجود دارد که لازم است کوهنوردان و گردشگران هوشیار باشند.

احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات گیلان/کوهنوردان هوشیار باشند

به گزارش گیلنا از رشت، هواشناسی گیلان در آخرین اطلاعیه خود از وزش باد گرم شدید در ارتفاعات و دامنه‌های استان گیلان برای روزهای پایانی هفته خبر داده و مطابق آن هشدار نیز داده است.

طبق بارش برفی که طی هفته‌های اخیر در گیلان به‌ویژه در ارتفاعات شاهد آن بودیم، هواشناسی در گزارش‌های خود از احتمال آب شدن برف در ارتفاعات، کوهستان‌ها و همچنین بالا آمدن آب رودخانه‌ها هشدار داده است.

یکی از نگرانی‌هایی که در روزهای اخیر دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران را با نگرانی روبرو کرده، عزم گروه‌های کوه نوری، کوهستان نوردی و یا طبیعت گردان برای حضور در مناطق کوهستانی و ارتفاعات به‌ویژه در مناطق برفی علیرغم پیش‌بینی‌های مخاطره‌آمیز است.

علاوه بر کوهنوردان عده از چوپانان، دامداران و حتی روستائیان در بالادست گیلان بنا بر رسم هرساله و گذراندن معیشت خود همچنان در نقاط مستعد ریزش و رانش برف حضور دارند که خود نگرانی‌ها در این رابطه را افزایش داده است.

نقشه مناطق مستعد کولاک و بهمن در روزهای پایانی هفته

سیاوش غلامی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان نیز از حضور گردشگران، کوهنوردان و همچنین دامداران در مناطق کوهستانی ابراز نگرانی و احتمال بروز مخاطرات را  برای اعضای ستاد مدیریت بحران استان مشکل‌ساز خوانده است.

از مهم‌ترین دغدغه‌های جمیعت هلال‌احمر گیلان به‌غیراز اعلام هشدارها مبنی بر عدم حضور در ارتفاعات ، تأمین آذوقه و مایحتاج ضروری برای دامداران و حتی برای گردشگران است.

غلامی می‌گوید طی هفته‌های اخیر تعدادی از گروه‌هایی از گردشگران، گشت‌وگذار در هوای برفی راهی مناطق کوهستانی مسیر ماسوله خلخال شده بودند که جمعیت هلال‌احمر برحسب وظیفه وارد میدان شده و آن‌ها را از خطرات احتمالی نجات دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان توصیه‌ای دارد که می‌گوید با توجه به اینکه اکثر ارتفاعات درخطر ریزش برف و بهمن هستند و  این احتمال مسبوق به سابقه نیز بوده باید نگرانی‌ها در این رابطه بیش‌ازپیش باشد و با پیشگیری از مخاطرات احتمالی جلوگیری کرد.

البته داشتن شماره تلفن‌های ضروری، مواد غذایی کافی و استفاده از نقشه و  GPS و همچنین راهنمای مجرب از دیگر توصیه‌هایی هست که هلال‌احمر به آن تأکید دارد.

البته بیش از اینکه علاقه‌مندان به کوهنوردی باید ایمنی هم نوردی خود و دیگران را رعایت کرده و آذوقه و البسه گرم به همراه داشته باشند، دستگاه‌های مسئول و متولی ازجمله ورزش و جوانان و اداره کل گردشگری باید هشدارهای لازمه را به ذینفعان خود بدهند.

ستاد مدیریت بحران استان گیلان باید با مسدود کردن محورهای منتهی به ییلاقات از حضور گروه‌های گردشگری و کوهنوردی در ارتفاعات ممانعت به عمل آورد تا خدای‌نکرده با حضور علاقه‌مندان به کوه و کوه نوری در آخر هفته خسارت‌های اندوهناک و جبران‌ناپذیر برای مردم ایجاد نشود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !