امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۶:۰۳:۲۰ - سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
“تهذیب” قربانی “تحصیل” می شود؟!
گیلنا – تصمیم به آموزش مجازی در ساعات عصر که قدرت خانواده‌ها برای نظارت بر فرزندانشان برای حضور در فضای مجازی را بیشتر می‌کند، در اختیار شورای مدارس است که این تصمیم کمک شایانی در جلوگیری از تهدیدهای احتمالی فضای مجازی می‌کند. به گزارش گیلنا از رشت، نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی […]

گیلنا – تصمیم به آموزش مجازی در ساعات عصر که قدرت خانواده‌ها برای نظارت بر فرزندانشان برای حضور در فضای مجازی را بیشتر می‌کند، در اختیار شورای مدارس است که این تصمیم کمک شایانی در جلوگیری از تهدیدهای احتمالی فضای مجازی می‌کند.

نگذارید به بهانه تحصیل تهذیب از بین برود/ نسل جدید قربانی تصمیمات شورای مدارس

به گزارش گیلنا از رشت، نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید با همه اماواگرهای خود گذشته است و دانش‌آموزان مخیر به آموزش حضوری و معلمان مکلف به آموزش مجازی هستند و این دوگانه مدیریتی در آموزش‌وپرورش، امروز به تلفیق آموزش حضوری و غیرحضوری مبدل شده و معلمان در عین آموزش حضوری مکلف به آموزش غیرحضوری نیز شده‌اند.

وقتی سخن از آموزش غیرحضوری به میان می‌آید، امکانات آموزش مجازی ازجمله تبلت و گوشی اندروید نیاز اول دانش‌آموزان شده و عده‌ای نیز مثل همیشه از این امکانت برخوردار نیستند و برخی‌ها نیز درصدد برآمدند تا با اقدامات جهادی برایشان لوازم آموزش مجازی تهیه کنند، اگرچه اقدام مطلوبی است ولی کافی نبوده و نیاز دانش‌آموزان کشور را برطرف نمی‌کند.

لزوم نظارت والدین در تحصیل مجازی

اما این روزها همه دغدغه‌ها فقط داشتن تبلت نیست، دغدغه دسترسی آسان دانش‌آموزان به فضای مجازی و آثار مخرب اوست که خانواده‌های زیادی را نگران و مضطرب کرده است، می‌گویند، حال که دانش‌آموزان باید با لوازم مجازی درس بخوانند والدین ناظر باشند تا خدای‌ناکرده دانش‌آموزان عزیز ما، ناخودآگاه وارد فضای لجام‌گسیخته و بی‌پروای فضای مجازی نشود، اما چه بسیارند دانش‌آموزانی که هردو والدینشان مشغول کار بوده و دانش‌آموز باید تنهای تنها، ساعت‌ها در فضای مجازی گشت بزند و به بهانه تحصیل، ناخودآگاه تهذیب را از بین ببرد.

القصه! وزارت آموزش‌وپرورش از ادارات کل استان‌ها خواسته تا آموزش حضوری در مدرسه و آموزش مجازی در ساعات بعدازظهر انجام بگیرد و فرزندانِ والدینِ شاغل نیز با نظارت پدر یا مادر در فضای مجازی درس بخوانند، اما در کنار این خواسته، دست مدارس را نیز باز گذاشته و تصمیم به آموزش مجازی در ساعات بعدازظهر را در اختیار شورای مدارس و البته در ظاهر بااطلاع و موافقت خانواده‌ها قرار داده است، براین اساس، معلمین عزیز و پرتلاش ما نیز که به‌حق، مدیون زحمات آن‌ها هستیم ترجیح می‌دهند تا در ساعات مدرسه تدریس مجازی داشته باشند و بعدازظهر، وقت خود و دانش‌آموزان را آزاد بگذارند، حال دراین‌بین چه بلایی بر سر دانش‌آموزان در فضای مجازی می‌آید خدا عالم است.

والدینی که محکوم به اجابت تصمیم شوراهای مدارس شده‌اند

والدین شاغل در ساعات اداری باید فرزندان را به‌اجبار و با تصمیم شوراهای مدارس در دنیای پرهیاهو و خطرناک فضای مجازی رها کنند و منتظر بنشینند که در این میان چه بلایی بر سر روح و فکر و اندیشه فرزندانشان می‌آید، این والدین محکوم به اجابت تصمیم مدارس‌اند و کاری هم از دستشان برنمی‌آید چراکه وقتی می‌گویند، وزارت آموزش‌وپرورش به‌ویژه برای دانش‌آموزان ابتدایی، ساعت آموزش مجازی را عصر قرار داده تا والدین شاغل نیز در خانه باشند، در پاسخ می‌شنوند، این اختیار به مدارس داده شده تا شور کنند و تصمیم بگیرند، اگر نمی‌خواهید می‌توانید دلبندتان را از این مدرسه به مدرسه عصر کار برید و خیالتان را جمع کنید!

 مجوز برای راه‌اندازی سیستم‌های مجازی در آموزش‌وپرورش

البته هستند مدارسی که خانواده‌ها را با منطق آرام می‌کنند و می‌گویند برای فرزندتان سیم‌کارت دانش‌آموزی بگیرید و خیالتان را جمع کنید که البته آن نیز خطرات خود را دارد اما انصافاً «از هیچ‌چیز بهتر است» ولی متأسفانه این موضوع به همین‌جا ختم نشده و به بهانه کند بودن شبکه دانش‌آموزی شاد، مدارس دنبال گرفتن مجوز برای به راه‌اندازی سیستم‌های مجازی آنلاین هستند که ورود به آن، نیاز به دست رسی به نرم‌افزارهای پیشرفته مجازی دارد، این را دیگر کجای دلمان بگذاریم، هرچه می‌گوییم فضای مجازی خطرناک است محدودش کنید! نه‌تنها گوش کسی بده کار نیست، بلکه دنبال پیشرفته‌تر کردن آن‌هم هستند و آموزش‌وپرورش نیز انگار در حالِ دادن چنین مجوزهایی به مدارس دولتی و غیردولتی است که این مسئله به‌هیچ‌عنوان برای دانش‌آموزان ابتدایی مصلحت نبوده و دغدغه مندان را بیش‌ازپیش نگران کرده است.

از تنهایی فرزندم در فضای مجازی نگرانم

زهرا سادات حسینی مادر یکی از دانش‌آموزان مدارس شاهد است که می‌گوید، از تصمیم شورای مدرسه برای برگزاری کلاس آنلاین در ساعات صبح متعجب شدم و از تنهایی فرزندم در این فضا نگرانم و چون به نسبت تعداد دانش مادر شاغل در کلاس محدود هستم حرفم خریدار ندارد.

فراخوان نامحسوس دانش‌آموزان به آموزش حضوری

احمدرضا مؤمنی، پدر یکی از دانش‌آموزان مدارس دولتی است که می‌گوید، از نحوه برگزاری کلاس آنلاین متحیر ماندم چراکه تنها یک روز در هفته کلاس، در شاد برگزارشده و معلم نامحسوس به‌اجبار دانش‌آموزان را به مدرسه فرامی‌خوانند درصورتی‌که طبق نظر آموزش‌وپرورش حضور یا عدم حضور باید به اختیار باشد.

تصمیمات شورای مدارس، صرفاً برای قانونمند کردن ساعات تدریس

یکی از آموزگاران مدرسه ابتدایی دخترانه که از گفتن نام خود امتناع ورزید، می‌گوید اگرچه والدین حق دارند که نگران موضوع تنهایی فرزندان در فضای مجازی باشند اما خود را جای معلمانی بگذارند که به خاطر کلاس حضوری هم صبح و هم بعدازظهر درگیر تدریس می‌شوند، این‌گونه هیچ زمانی برای زندگی معلمین باقی نمی‌ماند لذا تصمیمات در شورای مدارس صرفاً برای قانونمند کردن ساعات تدریس گرفته می‌شود.

عواقب نامتعارف تحصیل مجازی

امام‌جمعه رشت نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با ابراز نگرانی از فضای ناامن مجازی به خانواده‌ها سفارش می‌کند تا در این فضای آلوده فرزندان خود را تنها نگذارند و مسیر خطر را بر آن‌ها بسته و یا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آن‌ها را روانه مدرسه کنند، چراکه فضای مجازی فضای آلوده و خطرناک برای دانش‌آموزان است و اگر بدون نظارت والدین صورت بگیرد ممکن است عواقب نامتعارفی داشته باشد.

نسل جدید قربانی تصمیمات شورای مدارس

به نظر می‌رسد برای حل این مشکل، عواقب راهکار پیشنهادی را در موضوع تدریس مجازی دانش‌آموزان در نظر نگرفته‌اند، به‌خصوص دانش‌آموزانِ محکوم به‌تنهایی در فضای مجازی که به دلیل شغل والدین و عدم دقت شورای مدارس در مسیر آسیب بیشتری نسبت به سایر دانش‌آموزان قرار دارند.

سوق دادن دانش‌آموزان به مسیر پرخطر فضای مجازی با قوت کنجکاوی این عزیزان برای گشت‌وگذار در دنیای پرهیاهو و رنگ و لعاب دروغین آن، ثمری جز بلوغ زودرس دانش‌آموزان ندارد و نتیجه‌ای جز قربانی شدن این نسل دربر ندارد.

شاید بتوان از این دید نگریست که باز کردن مسیر بلوغ زودرس برای دانش‌آموزان به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه، از مؤلفه‌های کودک‌آزاری قرار بگیرد و کودکان بی‌گناه ما در این فضا از بین بروند و همان شود دشمن سال‌ها با نسخ مختلف از جمله سند۲۰۳۰ به دنبال آن است.

اینکه مدارس مکلف به آموزش مجازی در عصر باشند، خواسته زیادی است؟ اگرچه معلمان را به‌زحمت می‌اندازد اما انصافاً این زحمت به خطرش می‌ارزد و ما را بیش‌ازپیش قدردان معلمان عزیز این مرزوبوم می‌کند، باشد که گوش‌ها بشنود و چشم‌ها ببیند و قلم‌ها برای ثبت تصمیم درست به حرکت درآید./فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !