امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۲۲:۲۰:۳۶ - پنج شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گرانی افسارگسیخته گوشی و تبلت در بحبوحه نیاز دانش آموزان
گیلنا –  دانش آموزان برای بهره‌مند شدن از آموزش غیرحضوری به گوشی همراه نیاز دارند اما سودجویی فرصت‌طلبان در کنار نوسانات ارز تهیه آن را بسیار دشوار کرده است. به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و شروع آموزش‌های مجازی از طریق تلفن همراه، دانش آموزان […]

گیلنا –  دانش آموزان برای بهره‌مند شدن از آموزش غیرحضوری به گوشی همراه نیاز دارند اما سودجویی فرصت‌طلبان در کنار نوسانات ارز تهیه آن را بسیار دشوار کرده است.

گرانی افسارگسیخته گوشی و تبلت در بحبوحه نیاز دانش آموزان

به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و شروع آموزش‌های مجازی از طریق تلفن همراه، دانش آموزان برای ادامه تحصیل نیازمند موبایل یا تبلت هستند اما قیمت این لوازم در روزهای اخیر به صورت افسار گسیخته گران شده است.

همه گیری کرونا در کنار همه عواقب ناگواری که داشت، دل نگرانی فراهم آوردن امکانات آموزشی لازم متناسب با شرایط موجود را نیز برای خانواده‌ها به دنبال داشته است. شیوع کرونا ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است و آنها را ناچار ساخته که برای دور ماندن از این ویروس مهلک، تمهیداتی بیاندیشند.

امسال ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی جدید اعلام شد و فراخواندن دانش آموزان برای حضور در مدارس، دل نگرانی‌های وسیعی در جامعه پدید آورد. ناکافی بودن امکانات مدارس برای رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی لازم و احتمال بی توجهی دانش آموزان نسبت به رعایت دستورات بهداشتی از جمله مواردی بود که حول این موضوع به گوش می‌رسید اما سرانجام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های انجام گرفته تصمیم بر این شد که برای حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نباشد.

وی اظهار کرد: ما موظفیم خدمات آموزشی را به همه دانش آموزان ارائه کنیم و تدابیر لازم اندیشیده شده است و امکان آموزش حضوری، آموزش تلویزیونی و آموزش از طریق سامانه شاد را فراهم کرده‌ایم.

با انتشار این خبر بسیاری از والدین راهکار آموزش غیر حضوری را برای حفظ سلامت فرزندان خویش برگزیده‌اند اما این امر نیازمند در دسترس بودن موبایل یا تبلت است.

تنگنای معیشت و افزایش قیمت موبایل

این روزها وسایلی چون گوشی همراه و تبلت نیز از ابزار مورد نیاز دانش آموزان محسوب می‌شود. بسیاری از والدین سالهاست که وقتی صدای پای مهر به گوش می‌رسد به دشواری تهیه روپوش، کیف، کفش و لوازم تحریر می‌اندیشند، حالا اما دغدغه فراهم کردن موبایل نیز بر آن افزوده شده و این در حالی است که اوضاع معیشت خانواده‌های بسیاری در تنگنا قرار دارد.

محمد که امسال دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی است همراه مادرش در امتداد خیابانی که چند موبایل فروشی در آن قرار دارند، قدم می‌زند. آنها پشت ویترین یکی از مغازه‌ها به تماشا می‌ایستند و بعد وارد مغازه می‌شوند، مدتی نمی‌گذرد که از آن خارج می‌شوند. چشم‌های محمد پشت قاب عینکش غمگین است. ماسکی که به صورتش زده سبب شده تا بر کناره پایینی شیشه‌های عینکش بخار بنشیند.

مادرش به می‌گوید: محمد سال گذشته برای آموزش غیر حضوری از گوشی من استفاده می‌کرد. اما موبایل من صفحه اش کوچک است و چشم‌های ضعیف او زود خسته می‌شود. قصد داشتم برای او یک گوشی مناسب یا تبلت تهیه کنم اما قیمت‌ها بسیار بالاست و من توان پرداختش را ندارم.

وی می‌افزاید: البته هنوز پسرم می‌تواند از گوشی من استفاده کند اما افرادی را می‌شناسم که اصلاً به گوشی اندروید دسترسی ندارند و برای امسال حتماً باید تهیه کنند. در حالی که ارزان‌ترین گوشی در این مغازه حدود ۳ میلیون تومان بود.

سلامت فرزندانم مهم‌تر از حضور در مدارس است

فاطمه طباطبایی شهروند دیگری است اظهار می‌کند: کرونا شوخی بردار نیست و من مطمئن هستم فرزندانم به ویژه پسر کوچکم که امسال دانش آموز دوم دبستان است نمی‌تواند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند و آموزش حضوری برایش خطرناک است.

وی می‌افزاید: بنابراین آموزش غیر حضوری به نظرم بهترین گزینه برای درس خواندش است؛ چرا که حفظ سلامت فرزندانم از تحصیلشان برایم مهم‌تر است و سعی می‌کنم در آمورش غیر حضوری کنارشان باشم و برای یادگرفتن دروس به آنها کمک کنم.

ابن شهروند یادآور می‌شود: فرزندانم از گوشی من برای آموزش استفاده می‌کنند. در نظر داشتم یک گوشی امسال برای این منظور تهیه کنم که قیمت‌ها فعلاً منصرفم کرده‌اند. اما برای کاهش قطع و وصل‌های مکرر اینترنت اقدام به نصب مودم کردم. متأسفانه قیمت مودم نیز بسیار افزایش یافته است و مودمی که سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان بوده امسال ۷۳۰ هزار تومان خریداری کردم.

وی ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر تعداد زیادی از افراد اقدام به خرید گوشی و لپ تاپ کرده‌اند یا در صدد تهیه آن هستند و گویا این گرم شدن بازار سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها هم شده است و این باری سنگین بر دوش بعضی از خانواده‌ها تحمیل کرده است.

سودجویان در کمین فرصت

واقعیت این است که کشور ما سالهاست دچار معضل گرانی است. نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها از جمله دلایلی است که این مشکل را بدان مربوط می‌دانند اما از یا نباید برد که کم نبوده‌اند مواردی که عده‌ای سود جو با در نظر گرفتن نیازهای مردم اقدام به افزایش افسار گسیخته قیمت برخی کالاها کرده‌اند و متأسفانه عدم نظارت و کنترل مناسب متولیان ذی ربط بر بازار، فضا را برای این سودجویی ها مهیاتر ساخته است.

یکی از فروشندگان موبایل در گفتگو با اظهار کرد: قیمت موبایل در دو هفته اخیر بدون آنکه نرخ دلار تغییر کند، به شدت بالا رفته است.

وی ادامه می‌دهد: در همین چند روز اخیر قیمت یک گوشی به من دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد. اما دو روز بعد همان گوشی را به من دو میلیون ۷۰۰ هزار تومان قیمت دادند.

حمید نوربخش با اشاره به اینکه قیمت موبایل روزانه اعلام می‌شود، گفت: در حال حاضر آخرین قیمت ارزان‌ترین گوشی موبایل از برند سامسونگ دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ارزان‌ترین گوشی سامسونگ طی دو روز ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است، خاطر نشان کرد: علاوه بر افزایش قیمت‌های کلی در بازار کشور، هنگامی که مردم به کالایی خاص نیاز دارند، با افزایش شدید قیمت آن کالا مواجه می‌شوند.

ضرورت توجه مسئولان

نگاهی کوتاه به وضعیت بازار موبایل به خوبی نشان دهنده مشکلاتی است که مردم در این حوزه با آن روبرو هستند. گرانی قطعات و هزینه تعمیرات و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها از جمله مشکلاتی است که نیازمند توجه و چاره اندیشی مسئولان ذی ربط است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !