امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۴۵:۲۳ - چهارشنبه ۲۹ مرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
واردات برنج بلای جان شالی‌کاران استان‌های شمالی
گیلنا – چند سالی است که استان‌های گیلان و مازندران به‌عنوان پایلوت تولید برنج در کشور انتخاب شدند ولی هرسال و در فصل برداشت واردات بی‌رویه برنج بلای جان شالی‌کاران شده و این افراد را نسبت به کاشت و برداشت برنج بسیار بی‌رغبت می گند. به گزارش گیلنا از رشت، فارس نوشت؛ در سال جهش […]

گیلنا – چند سالی است که استان‌های گیلان و مازندران به‌عنوان پایلوت تولید برنج در کشور انتخاب شدند ولی هرسال و در فصل برداشت واردات بی‌رویه برنج بلای جان شالی‌کاران شده و این افراد را نسبت به کاشت و برداشت برنج بسیار بی‌رغبت می گند.

واردات برنج بلای جان شالی‌کاران استان‌های شمالی

به گزارش گیلنا از رشت، فارس نوشت؛ در سال جهش تولید توجه به توان داخلی و توسعه ظرفیت‌های موجود یکی از مواردی است که دولت و مسوولان استانی باید به آن توجه کنند، زیرا کشور در شرایط اقتصادی بسیار سختی به سر برده و در بعضی از مواقع کشور با مشکل کم آبی مواجه است.

هاشمی، صدری، حسن سرا و علی کاظمی جزو مرغوب‌ترین ارقام برنج در استان گیلان هستند

استان گیلان به دلیلی وجود خاکی حاصلخیز و آب و هوایی مناسب دارای بهترین شرایط برای کاتش و برداشت انواع محصولات کشاورزی ازجمله برنج است به‌طوری‌که بهترین و باکیفیت‌ترین برنج کشور به نام هاشمی در استان سرسبز گیلان کاشت و برداشت می‌شود.

استان‌های شمال کشور همواره یکی از قطب‌های مهم تولید برنج در کشور محسوب شده و هرساله بیش از ۸۰ درصد برنج ایران توسط این استان‌ها به‌مانند گیلان و مازندران تولید می‌شود به همین دلیل بود که وزارت جهاد کشاورزی به‌خصوص در بحث آب‌بندان‌ها، نوسازی اراضی شالیزاری و مسئله زهکشی برنامه‌ریزی جدی برای سال جاری انجام داده و در راستای تحقق شعار سال و به‌منظور جبران رفع محدودیت و‌ کمبود منابع آبی، کاشت برنج در ۱۷ استان کشور محدود و استان‌های گیلان و مازندران به‌عنوان پایلوت تولید برنج در کشور معرفی کرد.

استان گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار زمین زیر کشت و تولید سالانه ۷۶۰ هزار تن برنج سفید در کشور ۴۰ درصد نیاز برنج مصرفی کشور را تأمین می‌کند

این اتفاق سبب افزایش انگیزه کشاورزان به کاشت و برداشت برنج شد ولی حالا چندین سال است که سفره‌های ما ایرانی‌ها از طعم و عطر خوش برنج ایرانی خارج‌شده و جای خود را به برنج خوش قد ولی بی‌طمع هندی، آرژانتینی و پاکستانی داده است، همین امر سبب شد تا شالی‌کاران استان‌های شمالی رغبتی برای تولید این محصول ارزشمند نداشته باشند.

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی برنج ایران یکی از باکیفیت‌ترین برنج دنیا را در اختیار داشته و تنها دلیل برای واردات برنج قیمت ارزان آن در بازار فروش جمهوری اسلامی است ولی به گفته مسئولان وزارت بهداشت برنج‌های واردشده از هند، تایلند و پاکستان برخلاف ظاهر خوش قد و قامت خود بسیار بی‌کیفیت بوده و به لحاظ بهداشتی هم تعریف چندانی ندارند.

اگرچه کیفیت برنج ایرانی در خاورمیانه و حتی دنیا بی‌نظیر است ولی واردات بی‌رویه آنقدر در کشور زیاد شده که شالی‌کاران را برای تولید محصول پر رنج برنج بسیار دلسرد کرده است، بنابر اعلام یکی از شالی‌کاران گیلانی کشاورزان باید برنجی را که با زحمت فراوان برای برداشت آماده می‌کنند را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند زیرا برنج به‌عنوان قوت مردم کشورمان و محصولی استراتژیک از جایگاه ویژه‌ای در نگاه اقتصادی برخوردار است، اما جایگاه برنج و برنج‌کاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامیدکننده شده که امر و کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است.

به همین دلیل بود که چندی پیش عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای در تذکری جدی به وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای گفت: نباید اجازه داد بهره‌برداری برنج با واردات آن همراه شود و طعم شیرین حاصل از دسترنج کشاورزان به تلخی مبدل شود.

یکی از دغدغه‌های مسؤولان استان‌های شمالی فروش بی‌رویه زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری‌های زیاد آن است که این امر منجر به تغییر بافت روستایی به شهری و جمعیت روستایی در استان گیلان به‌شدت در حال کاهش است و کارشناسان دلایل مختلفی برای وقوع این اتفاق بیان می‌کنند ولی به گفته سردار سید علی آقازاده متوسط زمین زیر کشت برای هر خانوار در گیلان هفت هزار متر بوده شالی‌کاران گیلانی با همین مقدار زمین زیر کشت معیشت خانواده‌های خود را تأمین می‌کنند ولی چون زمین‌های شالیزاری در استان کم است برای خانوارها و شالیزاران این میزان زمین به‌صرفه اقتصادی نبوده و آن‌ها مجبور به فروش اراضی خود می‌شوند

یکی دیگر از دلایل بی‌رغبتی شالی‌کاران به کاشت برنج به علت واردات بی‌رویه در فصل برداشت و پایین بودن نرخ فروش برنج است و این دقیقاً همان نکته‌ای بوده که نماینده مردم شهرستان رشت به آن اذعان داشته و می‌گوید میزان تولید برنج ایرانی قابل‌قبول است اما نرخ فروش برنج ایرانی باقدرت خرید مردم مغایرت دارد و این امر موجب شده است که اقتصاد کشاورزان جان نگیرد.

اختصاص ارز دولتی به واردات برنج باعث نابودی شالی‌کاران می‌شود

به گفته جبار کوچکی نژاد کیفیت حرف اول را در خرید برنج در جامعه نمی‌زند لذا دولت با طرح اورژانسی باید مسیر واردات برنج را سد کند تا بتوان برنج ایرانی را با نرخ مناسب بفروش رساند تا تولیدکننده در استان گیلان، دلگرم به تولید برنج شود.

وی می‌گوید شالی‌کاران برنج مسئول تولید یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک کشور هستند اما متأسفانه هزینه تولید برنج در شالیزارها با بازار فروش برنج ایرانی مغایرت دارد بنابراین مشخص است که تولیدکننده با این اوصاف به‌شدت متضرر می‌شوند به همین دلیل بنده از واردات برنج به‌شدت گله‌مند هستم زیرا با این شرایط مردم قدرت اقتصادی برای خرید برنج ایرانی را ندارند.

دیگر مبحث مطرح‌شده توسط جبار کوچکی نژاد اختصاص ارز دولتی در خصوص واردات برنج بود زیرا وی معتقد است تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات برخی از کالاها میلیون‌ها دلار ارز کشور به جیب دلالان رفته و ادامه این روند نابودی کشاورزان را به همراه دارد.

نیاز مصرفی برنج در کشور سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است که دو میلیون ۹۰۰ تن آن در کشور تولیدشده و ۵۰۰‌هزار تن آن وارد می‌شود

واردات بی‌رویه برنج‌های بی‌کیفیت به بازار جمهوری اسلامی به اقتصاد کشاورزی در کشور ضربه بسیار سنگینی وارد می‌کند که هیچ نتیجه‌ای جز برهم زدن تعادل چرخه برنج‌کاری و ایجاد نا امیدی در بین شالی‌کاران ندارد درحالی‌که کل نیاز کشور برای واردات ۵۰۰ هزار تن بیشتر نیست به همین منظور بود که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در مردادماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای به وزیر وقت اقتصاد خواستار ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت به کشور شده بود که این امر موجی از امیدواری را در کشور ایجاد کرد.

شفافیت لازم در خصوص واردات برنج وجود ندارد

عدم شفافیت واردات برنج مسئله‌ای بود نماینده مردم شهرستان لاهیجان در مجلس شورای اسلامی به آن تأکید داشته و می‌گوید واردات برنج در کشور از طرق مختلفی انجام می‌شود و این اقدام به شالی‌تران ضربه بسیار سنگینی وارد می‌شود، لذا دولت باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته رسول فرخی میکال شالی‌کاران برای کشت برنج رنج‌های بسیار زیادی را تحمل کرده و واردات بی‌رویه و همچنین کاهش تعرفه دسترنج شالی‌کاران را به تلخی تبدیل کرده و ضربه سنگینی را به آنان وارد می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی معتقد است باید دولت شالی‌کاران را به تولید برنج دلگرم کنند، لذا از دولت درخواست دارم به هر طریقی شده مسیر واردات برنج را ممنوع کند، زیرا در این صورت برنج باکیفیت ایرانی باقیمت بسیار مناسب به فروش برسد.

علی حی الحالن در فصل برداشت برنج موضوعی که نگرانی بیش‌ازپیش شالی‌کاران را به دنبال دارد واردات بی‌رویه و بدون نظارت برنج به کشور است، موضوعی که همواره زمان برداشت برنج مطرح می‌شود بحث جلوگیری از ورود محصول خارجی به بازار است لذا شالی‌تران امیدوارند طبق منوال گذشته امسال هم این امر محقق شده و تا پایان آبان ماه هیچ ثبت سفارشی صورت نگیرد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !