امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۴۸:۳۱ - یکشنبه ۲۶ مرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
“آب” در صدر مشکلات “صدرمحله” لنگرود
گیلنا – درحالی‌که خط لوله اصلی آب شرب از مسیر روستای صدرمحله می‌گذرد ولی اهالی این روستا حدود ۶ ماه است که فاقد آب شرب هستند و در این روستا با تانکر و در روزهای مشخص آب‌رسانی می‌شود. به گزارش گیلنا  از لنگرود، فارس نوشت؛  همواره شنیده‌ایم که آب مایه حیات است ولی در عصر […]

گیلنا – درحالی‌که خط لوله اصلی آب شرب از مسیر روستای صدرمحله می‌گذرد ولی اهالی این روستا حدود ۶ ماه است که فاقد آب شرب هستند و در این روستا با تانکر و در روزهای مشخص آب‌رسانی می‌شود.

۶ ماه بی‌آبی در روستای صدرمحله لنگرود/مردم چه گناهی کردند؟

به گزارش گیلنا  از لنگرود، فارس نوشت؛  همواره شنیده‌ایم که آب مایه حیات است ولی در عصر حاضر هنوز هم کسانی در نزدیکی شهرها و لوله‌های آب شرب زندگی می‌کنند که فاقد آب شرب و قابل‌استفاده هستند و از این نعمت محرومند.

آب یکی از نیازهای اصلی هر انسانی است که نقش بسزایی در زندگی روزانه آدم‌ها دارد و شاید مردم درگذشته برای استفاده از آب اقدام به حفر چاه می‌کردند و یا از چشمه آب برای مصرف روزانه یا چندروزه خود استفاده می‌کردند ولی با توسعه علم و پیشرفت، آب شرب از طریق خط لوله‌ها تا دم درب خانه‌ها آمد و هر خانه‌ای نیز دارای لوله‌کشی آب شد که خانوار در هر زمان که نیاز به استفاده از آب داشتند بتوانند از این نعمت الهی بهره گیرند.

با توجه به وضعیت امروز و ظرفیت‌های زیاد موجود در کشور، شاید برایتان قابل‌تصور هم نباشد که آب برای چند ساعت نیز قطع باشد ولی در نزدیکی شهر، افرادی در یک روستا زندگی می‌کنند که حدود ۶ ماه است که از نعمت آب شرب بی‌بهره هستند.

یکی از ساکنین این روستا می‌گوید روستای صدرمحله زیر نظر بخش مرکزی لنگرود و فقط ۱۵ دقیقه با مرکز شهر فاصله داشته و حتی تا مسیر خط لوله اصلی آب هم چند صد متر فاصله دارد ولی چندین ماه است که آب برای آشامیدن نداریم!

وی از عدم توجه مسؤولین به مشکلات آب در شهرستان گلایه کرد و گفت در شرایط امروز که کرونا همه‌جا را فراگرفته و توصیه به شست‌وشوی دست‌ها می‌شود در این روستا آب شرب برای آشامیدن نیز نداریم چه برسد به شست سوی دست‌ها و رعایت بهداشت.

یکی دیگر از اهالی این روستا نیز گفته از قطعی ۶ ماه آب شرب در این روستا همه مسؤولین شهرستانی مطلع هستند ولی امروز اقدامی که منجر به حل مشکل شود مردم ساکن در این روستا ندیده‌اند.

به گفته وی، در طی این مدت هرماه چند بار توسط تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شد که حتی کفاف استفاده روزانه خانوارها را نیز ندارد و سؤال از مسؤولین اینجاست که مردم در بقیه روزها برای استفاده از آب باید چکار کنند؟!

این پیرمرد کشاورز می‌گوید همه اهالی این روستا دارای کنتور آب بوده و هزینه آبونمان و غیره را پرداخت می‌کنند که از نعمت آب شرب استفاده کنند ولی در فصل کشاورزی که کشاورزان به خانه می‌روند آبی نیست تا دست و صورت خود را بشوید و یا گلویی تازه کنند.

یکی از جوانان ساکن این روستا نیز می‌گوید خط لوله اصلی آب شرب از این روستا می‌گذرد ولی اهالی این روستا با تنش آبی مواجه هستند و در شرایط گرانی و وضعیت بد اقتصادی مردم این روستا برای آب آشامیدنی روزانه خود مجبورند آب‌معدنی خریداری کنند.

یکی از ساکنین دیگر این روستا نیز یکی از عوامل قطعی آب این روستا را قطر نامناسب لوله آب شرب دانست و می‌گوید در زمان اجرای طرح لوله‌گذاری لوله مناسبی برای انتقال آب از خط لوله اصلی جایگذاری نشده و امروز با مشکل افت شدید آب و قطعی چندین ماهه مواجه هستیم.

رئیس شورای اسلامی روستای صدرمحله نیز از پیگیری‌های مکرر اعضای شورا برای حل این مشکل از روزهای نخست می‌گوید و مدعی است که همه مسؤولین از وجود این مشکل مطلع هستند و مردم نیز طی طومار و نامه‌ای خواستار پیگیری این مسئله شدند ولی تاکنون اقدام عاجلی نشده است.

جمشید نگین راز گفته برای حل این مشکل تمام ظرفیت شورا و دهیاری روستا را در اختیار اداره آب و فاضلاب قراردادیم تا مشکل مردم حل شود و ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم این روستا باید پیگیر مشکلات آنان باشیم و تاکنون در این زمینه از همه ظرفیت‌ها استفاده‌شده است.

مدیر اداره آب و فاضلاب لنگرود نیز از تأمین آب کلیه روستاهای جلگه‌ای از تصفیه‌خانه شهید خوش‌سیرت آستانه‌اشرفیه خبر داد و می‌گوید گرمای فصل تابستان و استفاده زیاد مردم از آب شرب باعث شده تا مشکلاتی را برای تأمین آب شرب داشته باشیم و روستاها نیز دچار مشکل می‌شوند.

قاسم زاهدی قطعی آب در بخشی از روستای صدرمحله را تائید کرد و یکی از دلایل قطعی آب در این روستا را افت شدید آب و قطر نامناسب خط لوله انتقال آب اعلام کرده است.

وی می‌گوید تا احداث ایستگاه پمپاژ دائمی، ایستگاه موقتی احداث‌شده تا کمی از مشکلات و قطعی آب این روستا حل شود و در حال حاضر نیز در حال طراحی ایستگاه پمپاژ هستیم که با استقرار و احداث آن دیگر شاهد چنین مشکلی نباشیم.

مدیر اداره آب و فاضلاب لنگرود معتقد است با راه‌اندازی فاز دوم تصفیه‌خانه و افزایش ورودی حجم آب شهرستان، مشکلات قطعی یا افت فشار آب نیز برطرف می‌شود و می‌گوید با راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاز دوم در هفته دولت جاری، بخشی از روستاهای تحت پوشش از آب کیسم خارج و خط لوله تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان متصل می‌شود و امیدواریم که مردم در روزهای پیک مصرف نیز با قطعی آب مواجه نشوند.

 مسئله اصلی در موضع این است که مردم این منطقه تا چه زمانی باید منتظر برگزاری جلسه و تصمیم‌گیری یا طراحی پروژه جهت تهیه پمپاژ و احداث ایستگاه باشند و با توجه به اینکه آب از نیازهای اولیه انسان‌ها است چرا در این خصوص جلسه‌ای ویژه جهت تصمیمی دقیق و انجام فوری کار صورت نمی‌گیرد!

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !