امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۴۱:۱۳ - سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خوشه دهی ۹۸ درصدی شالیزارهای گیلان
گیلنا –  رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوشه دهی ۹۸ درصدی شالیزارهای استان، گفت: امسال بر اساس پیش بینی ها ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه برداشت می شود. به گزارش گیلنا از رشت، علی درجانی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از کل اراضی استان گیلان دارای کاربری زراعی است، […]

گیلنا –  رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوشه دهی ۹۸ درصدی شالیزارهای استان، گفت: امسال بر اساس پیش بینی ها ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه برداشت می شود.

خوشه دهی ۹۸ درصدی شالیزارهای گیلان/ برداشت مکانیزه ۱۷۱هزار هکتار

به گزارش گیلنا از رشت، علی درجانی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از کل اراضی استان گیلان دارای کاربری زراعی است، اظهار کرد: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان ۲۰ درصد بوده که این میزان در کشور ۱۱ درصد است.

وی با بیان اینکه در بخش زراعت گیلان بیش از ۳۱۳ هزار بهره بردار در حال تولید برنج، بادام زمینی، حبوبات، گندم و جو، نباتات علوفه‌ای، کلزا، سویا، محصولات جالیزی، سبزی و صیفی هستند، افزود: سطح برنج کاری ۲۳۸ هزار هکتار است که از این سطح در طی سال زراعی جاری حدود ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار به کشت ارقام اصلاح شده و پرمحصول همانند خزر، گیلانه، شیرودی، فجر. سایر موارد و مابقی نیز به ارقام محلی هاشمی، علی کاظمی و جمشید جو اختصاص یافته است.

درجانی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به افزایش سطح ارقام اصلاح شده، تولید ۱.۲ میلیون تن شلتوک برنج در امسال پیش بینی می‌شود، گفت: این میزان تولید ارزش اقتصادی حدود ۱۲ میلیارد تومانی برای کشاورزان دارد.

وی با اشاره به شروع فصل برداشت محصول برنج و با بیان اینکه ۳ هزار و ۳۴۶ دستگاه کمباین ویژه برداشت برنج در استان گیلان وجود دارد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود ۱۷۱ هزار هکتار معادل ۶۸ درصد از اراضی شالیزاری گیلان به صورت مکانیزه برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته با رشد شش درصدی همراه خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوشه دهی ۹۸ درصدی شالیزارهای گیلان، افزود: در روزهای آینده شاهد آغاز برداشت محصول به صورت مکانیزه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و اجرای عملیات زراعی تولید ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر به منظور فرآوری و توزیع بین کشاورزان در قالب بذر گواهی شده و مادری در دستور کار قرار گرفت، گفت: این میزان بذر حدود ۵۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان را برای امسال پوشش داده که در مقایسه با سال گذشته با رشد حدود ۸۰ درصدی سطح پوشش اراضی توسط بذر گواهی شده مواجه هستیم.

درجانی ادامه داد: هزار و ۴۲۵ واحد کارخانه شالیکوبی مدرن، نیمه مدرن و سنتی برنج در استان گیلان فعال است که بعد از برداشت شلتوک اقدام به تبدیل آن به برنج سفید را می‌کند.

کد خبر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !