امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۴۸:۵۶ - یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون دادگستری گیلان:
احیای حقوق عامه در اولویت دستگاه قضا
گیلنا –  معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه احیای حقوق عامه در اولویت دستگاه قضا قرار دارد، گفت: ۲۱ درصد مجموع پرونده های قضایی گیلان مربوط به خشونت است. به گزارش گیلنا از رشت، جان احمد آقایی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب هفته قوه قضائیه با گرامیداشت […]

گیلنا –  معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه احیای حقوق عامه در اولویت دستگاه قضا قرار دارد، گفت: ۲۱ درصد مجموع پرونده های قضایی گیلان مربوط به خشونت است.احیای حقوق عامه در اولویت دستگاه قضا

به گزارش گیلنا از رشت، جان احمد آقایی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی هفت تیر، گفت: دستگاه قضا مدیون تلاش و افکار بلند شهید آیت الله بهشتی است.

وی با بیان اینکه هفته قوه قضائیه فرصتی مناسب برای تبیین عملکرد فعلی، چشم انداز آینده و خدماتی پیش بینی شده در دستگاه قضا برای آحاد جامعه است، افزود: دستگاه قضا برای اجرای عدالت در جامعه پنج وظیفه مهم دارد.

احیای حقوق عامه در اولویت دستگاه قضا

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه با اشاره به محدودیت‌های موجود در دستگاه قضا برای اطلاع رسانی در زمینه پرونده‌ها با توجه به اینکه با زندگی خصوصی مردم در ارتباط است، گفت: حفظ کرامت انسانی با توجه به تأکیدات دین اسلامی در دستگاه قضا مورد توجه قرار دارد.

وی به نقش مطالبه گری اصحاب رسانه در جوامع بشری اشاره و با بیان اینکه رسانه به عنوان نماینده مردم حق سوال دارد، تصریح کرد: دستگاه قضا نیز در چارچوب قانون به این سوالات و مطالبات پاسخ خواهد داد.

آقایی دستگاه قضا را پناهگاهی امن برای احیای حقوق از دست رفته مردم عنوان کرد و ادامه داد: گسترش عدل و آزادی‌های مشروع از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای دستگاه قضائی در راستای احیای حقوق عامه است. گسترش عدل و آزادی‌های مشروع از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای دستگاه قضائی در راستای احیای حقوق عامه است

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی دستگاه قضائی استان گیلان، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین این اقدامات در حوزه اخذ عوارض در امکان گردشگری و مذهبی بوده که درآمد ماهیانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای عده‌ای به دنبال داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه برخی از مسئولان برای نفس کشیدن هم از مردم پول دریافت می‌کنند، گفت: دستگاه قضا علاوه بر رویکرد پیشگیرانه رویکرد ارشادی نیز در دستور کار دارد.

رشد ۱۰ درصدی ورود پرونده به مراجع قضائی گیلان

وی با اشاره به عدم اجرای قوانین در برخی دستگاه‌ها، و با بیان اینکه دستگاه قضائی، دادستان و سازمان بازرسی تلاش می‌کنند قانون به درستی اجرا شود، اظهار کرد: اگر قانون اجرا شود عدالت، انصاف و مصلحت اجرا می‌شود.

آقایی در ادامه کشف جرم و تعقیب متهم را یکی از وظایف بسیار مهم دستگاه قضائی برشمرد و افزود: اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین برای اجرای عدالت نیز اقدامات دیگر دستگاه قضائی است.

وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌ها برای پیشگیری از وقوع حوادث و جنایت استفاده می‌شود، گفت: باید با مردم در زمینه این موارد صحبت کرده و آگاهی بخشی شود. جرم یک پدیده انسانی و اجتماعی است و در تحقق جرم دو نهاد تربیتی و اجتماعی غفلت کرده‌اند.

آقایی در ادامه با اشاره به اینکه اگر نهادهای تربیتی به ویژه خانواده به عنوان رکن اصلی تربیت افراد به وظیفه خود درست عمل می‌کردند زمینه شکل گیری صحیح شخصیت انسان‌ها فراهم می‌شد، تصریح کرد: ریشه کنی فقر و بیکاری سبب کاهش وقوع جرم و کج رفتاری و بزهکاری در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه سرقت نخستین عامل مجرمانه در سال گذشته بوده است، گفت: بیش از ۲۳۹ هزار پرونده وارد مراجع قضائی استان گیلان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است. بیش از ٢٣ هزار پرونده وارد مراجع قضائی استان گیلان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه ۱۱ درصد پرونده‌های ورودی کیفری است، افزود: ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره ورودی دارد که ۱۱ درصد این پرونده‌ها مربوط به سرقت است.

وی با بیان اینکه ضعف نفس و سقوط تقوا در اشخاص سبب بروز رفتارهای زشت انسانی می‌شود، بیان کرد: نشست‌های فراوانی در این زمینه برگزار شده متأسفانه شاهد افزایش فقر در جامعه هستیم که زمینه افزایش اعتیاد را فراهم می‌کند و در صورت عدم برنامه ریزی مناسب قطعاً شاهد افزایش جرایم خواهیم بود.

کاهش ۴۴ درصدی پرونده‌های خشونت در استان گیلان

آقایی با اشاره به اینکه توهین دومین موضوع تشکیل پرونده در مراجع قضائی استان گیلان است، افزود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۴۴ فقره پرونده در این زمینه وارد دادسرا و دادگاه شده که در مقایسه با سال قبل تر کاهش ١٨ درصدی داشته‌ایم. توهین منشأ جرایمی همانند ایراد جرح عمدی و خشونت است که با کمک ١١ نهاد، کارگروهی در همه شهرستان‌ها تشکیل شده است که کاهش پرونده‌های ورودی در این بخش از تأثیرات مثبت این کارگروه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۶ هزار و ۱۶ فقره پرونده خشونت در دادگستری گیلان تشکیل شده که با کاهش ۴۴ درصدی همراه بوده است، گفت: ۲۱ درصد مجموع پرونده‌های کیفری را جرایم خشونت تشکیل می‌دهد. خطرناک‌ترین نوع خشونت فکری است که سبب خشونت رفتاری، گفتاری و کرداری می‌شود.

آقایی در ادامه گردشگری را یکی از مهم‌ترین عوامل بروز خشونت در استان گیلان گردشگری یکی از مهم‌ترین عوامل بروز خشونت در استان گیلان است دانست و تصریح کرد: متأسفانه افراد با تفاوت‌های فرهنگی زیادی وارد استان شده و از ادبیات درستی استفاده نکرده و برخی از ادبیات غیر معقول که جنبه اهانتی داشته و دارای تعارض فرهنگی استفاده می‌کنند که زمینه بروز خشونت‌ها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به پایین بودن تاب آوری در سطح جامعه، گفت: وجود ضعف در این بخش زمینه بروز رفتار خشونت آمیز را فراهم می‌کند.

گیلان هفتمین استان در زمینه بروز جرم سرقت است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه این استان در سرقت استان هفتم، در توهین در جایگاه بیست و پنجم، در ایراد ضرب با بیش از ۱۶ هزار پرونده و کاهش ۲۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته سومین استان کشور است، گفت: گیلان در زمینه حوادث جاده‌ای نیز در جایگاه سیزدهم کشور قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی تشکیل پرونده با موضوع تهدید در مراجع قضائی گیلان، ادامه داد: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۹۷۷ پرونده با این موضوع در گیلان تشکیل شده که در جایگاه بیست و چهارم کشور قرار داریم.

آقایی همچنین یاد آور شد: در زمینه تخریب با ۱۰ هزار و ۲۸۳ فقره پرونده و کاهش هفت درصدی، در حوزه نگهداری مواد مخدر با کاهش ۱۷ درصدی در جایگاه بیست و هفتم، در کلاهبرداری نیز با پنچ هزار و ۹۲۳ پرونده و رشد هشت درصدی در جایگاه بیست و دوم کشور قرار داریم.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی پرونده‌های کیفری در استان گیلان، ادامه داد: برقراری نظم، سلامت و کار سیاست‌های دستگاه‌های قضائی است که بر مدار قانون، اخلاق و شهروندمداری و تعامل برقرار است.

۷۷ درصد طلاق‌های ثبت شده در استان گیلان توافقی است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان به موضوع طلاق به عنوانی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: ۷۷ درصد طلاق‌های ثبت شده در استان گیلان توافقی است.

وی ادامه داد: اعتیاد، بیکاری، اختلافات جنسی، دخالت والدین، تعارضات فرهنگی، خیانت‌های طرفین، نقش فضای مجازی، ماهواره، خشونت هیجانات زود گذر، لجبازی منشأ اصلی طلاق‌های غیر توافقی است.

آقایی انفال را متعلق به همه مردم دانست و با اشاره به تشکیل شورای حفظ بیت المال در استان گیلان برای جلوگیری از غارتگری‌ها، افزود: در اصل ۴۵ قانون اساسی ثروت عمومی برای مردم باید هزینه شود. در سال گذشته هفت هزار و ۵۱۳ فقره پرونده تصرف توسط دادستان‌های استان گیلان پیگیری و رسیدگی شده است در سال گذشته هفت هزار و ۵۱۳ فقره پرونده تصرف توسط دادستان‌های استان گیلان پیگیری و رسیدگی شده است.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان دارای طبیعت زیبایی است که موجب طمع اندازی می‌شود، اظهار کرد: جنگل‌ها، منابع طبیعی خط قرمز دستگاه قضائی است که در حوزه تغییر کاربری‌ها با قاطعیت وارد می‌شود.

فقر فرهنگی و تعصبات شدید عامل وقوع جنایت تالش

وی در ادامه به موضوع قتل رومینا نیز اشاره و فقر شدید فرهنگی را علت اصلی وقوع چنین قتل‌هایی در جامعه عنوان کرد و گفت: روزانه در آمریکا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته دنیا فجیع‌ترین قتل‌ها رخ می‌دهد.

آقایی با تشریح چگونگی وقوع این حادثه تلخ، افزود: وقوع چنین جنایت‌هایی به واسطه وجود فقر فرهنگی و تعصبات شدید رخ می‌دهد. تحقیقات در باره این پرونده در حال انجام است.

وی درباره حکم پدر به عنوان قاتل این پرونده نیز گفت: اگر پدر با سو نیت فرزند را به قتل برساند قصاص می‌شود. این اولین و آخرین پرونده با این موضوع نیست باید از وقوع چنین اتفاقاتی درس عبرت بگیریم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !