امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۹:۴۵:۵۴ - یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مشکلات سد راه سرمایه‌گذاران در گیلان/عقب‌ماندگی در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی
گیلنا – نشست مدیران اقتصادی استان با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس، مشکلات سد راه فعالان اقتصادی در گیلان، عقب‌ماندگی گیلان در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی و برخی قوانین سد راه فعالان اقتصادی و بروکراسی‌های اداری بررسی شد. به گزارش گیلنا از رشت،  نشست مدیران اقتصادی استان با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس یازدهم در سالن […]

گیلنا – نشست مدیران اقتصادی استان با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس، مشکلات سد راه فعالان اقتصادی در گیلان، عقب‌ماندگی گیلان در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی و برخی قوانین سد راه فعالان اقتصادی و بروکراسی‌های اداری بررسی شد.مشکلات سد راه سرمایه‌گذاران در گیلان/عقب‌ماندگی در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی

به گزارش گیلنا از رشت،  نشست مدیران اقتصادی استان با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس یازدهم در سالن اجتماعات دیوان محاسبات گیلان برگزار شد.

احمد دنیا مالی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تراز تجاری ایران در سال گذشته، اظهار کرد: میزان صادرت گیلان کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار و همچنین میزان واردات استان حدود ۸۰۰ میلیون دلار است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل بنادر ایران ۳۵ تن ظرفیت دارد اما راندمان آن‌ها پایین است، افزود: از کل ظرفیت موجود تنها ۱۱ تن از ظرفیت موجود استفاده‌شده است.

وی اولین طرح موردپذیرش توسط وکلا در مجلس یازدهم را تک‌نرخی کردن ارز برشمرد و گفت: در پیش گرفتن اقداماتی که با چند نرخی شدن ارز در کشور دنبال می‌شد نمایندگان مجلس یازدهم را مکلف کرد تا تک‌نرخی کردن ارز را در مجلس دنبال کنند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه در جنگ اقتصادی ما پشتیبان مدیران اقتصادی و فعالان اقتصادی هستیم، گفت: مجلس آمادگی دارد در جهت حمایت از فعالان اقتصادی تجاری قوانین مزاحم و شکننده را در مجلس اصلاح و در صورت لزوم، تغییر در مدیریت‌ها را نیز اعمال کند.

مدیران باید حامی سرمایه‌گذاران باشند و موانع ایجاد نکنند

محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از حمایت همه‌جانبه مجلس از فعالان اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: مجلس از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند اما لازم است فعالیت حوزه اقتصادی نیز پیشرو و مثمر ثمر و اثرات آن‌ها در گیلان قابل‌پیگیری باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران تأکید کرد و افزود: مجلس آمادگی دارد از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی حمایت کند اما مدیران نیز باید حامی سرمایه‌گذاران باشند و موانع ایجاد نکنند.

وی با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید شهرها را توسعه دهند، گفت: همه نمایندگان مجلس کمر همت بر توسعه استان بستند و باید ضعف‌های این استان که پس از استان سیستان و بلوچستان از عقب‌مانده‌ترین‌ها است را برطرف کنیم.

احمدی با اشاره به برخی از اظهارات مبنی بر عدم استفاده از ظرفیت‌های توسعه تجارت بیان کرد: فعالان اقتصادی و تجاری که دائماً در مسیر رفت‌وآمد بوده و با موانع روبرو شده‌اند باید توضیح دهند که موانع چیست تا ما در پی حل آن‌ها باشیم.

گیلان جزو چهار استانی است که سرمایه‌گذاری در آن با استقبال پایینی روبرو است

خلیل بهروزی فر، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به پایین بودن راندمان نیروی کار در استان اظهار کرد: بروز برخی از رفتارها، انگیزه را از نیروی کار می‌گیرد و موجب می‌شود تمایل به انجام کار باکیفیت از نیروی انسانی گرفته شود.

وی با اشاره به تعطیلی بخش اعظمی از شرکت‌های در شهرک‌های صنعتی افزود: ارائه تسهیلات مالی به برخی که توانایی حضور در بازار را نداشتند و یا در برخی جاها عدم نظارت از سوی دولت عامل ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عدم استقبال سرمایه‌گذاران از گیلان برای سرمایه‌گذاری گفت: بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گیلان جزو چهار استانی است که سرمایه‌گذاری در آن با استقبال پایینی روبرو است.

زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه در گیلان فراهم نیست

سید علی آقازاده، یکی دیگر از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه عوامل مهمی در توسعه ملی و منطقه‌ای استان نقش دارند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه در گیلان فراهم نیست و نمی‌تواند پاسخ سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را به دلیل بالا بودن سرمایه‌گذاری داد.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی گیلان در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی افزود: ظرفیت و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در گیلان نسبت به استان‌های هم‌جوار همچون مازندران بسیار عقب است و این موجب شده تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور نداشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با بیان اینکه سطح تسهیلات گیلان و کیفیت خدمات آن‌ها بسیار بالا است، گفت: پایین بودن راندمان کار در گیلان به دلیل کار نکردن نیروی ماهر نیست بلکه مشاغلی که در گیلان فعال هستند هم‌تراز با سطح سواد و منزلت اجتماعی نیروی انسانی گیلان نیست.

آقازاده بر ضرورت فراهم شدن امنیت سرمایه‌گذاری در گیلان تأکید کرد و افزود: اگر سرمایه‌گذار در گیلان احساس آرامش نکند نمی‌تواند سرمایه و اندوخته خود را برای تولید اشتغال وارد عرصه کار کند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های فراوان گیلان بیان کرد: اینکه گیلان در بخش زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه‌ای جزو استان‌های آخر و یا در فساد اداری جزو اولین‌ها باشد به‌هیچ‌وجه برازنده استان گیلان نیست.

عقب‌ماندگی ایران برای حضور اوراسیا 

پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برشمردن موانع فعالان اقتصادی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که فعالان اقتصادی به آن اذعان می‌کنند باید با دستان دولت حل شود درحالی‌که مجلس تنها در بازنگری قوانین، تصویب و یا نظارت بر حسن اجرای آن می‌تواند به فعالان اقتصادی کمک کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت، با اشاره به اینکه ایران در حضور اوراسیا عقب‌مانده، گفت: علیرغم حضور فعالیت چندین ساله تجارت کشورها در اوراسیا، ایران اکنون راه‌های چگونگی ورود به بازار را در دست بررسی دارد که به نظر می‌رسد بسیار دیر شده است.

وی با اشاره به کسری بودجه در دولت و عدم حضور دولت در فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد: تنها راه توسعه گیلان وجود سرمایه‌گذار و فعالیت‌های فعالانه و بی‌منت بخش خصوصی است.

نا به سامانی در صادرت موجب شده صادرات ایران به روسیه بدون برند باقی بماند

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با انتقاد از ورود افراد غیر مرتبط در حوزه صادرات و واردات اظهار کرد: متأسفانه هرکسی همچون شهرهای صنعتی وارد صادرات و واردات شدند و نتیجه همان چیزی شده که همگان می‌بینیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نا به سامانی در صادرت و بی‌ضابطه بودن آن موجب شده صادرات ایران به روسیه بدون برند باقی بماند، افزود: باید شرایطی در کشور ایجاد شود که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری ابتدا تائید صلاحیت شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس یازدهم با اشاره به انباشت سرمایه گیلان در بانک‌ها به‌جای سوق پیدا کردن آن در بخش تولید افزود: سرمایه پول انباشت گیلان بیش از بانک‌های مستقر در سایر استان‌ها است که باید به سمت بخش خصوصی هدایت شوند.

وی با اذعان به اینکه زنجیره‌های حمل‌ونقل در کشور به‌ویژه در گیلان باید تکمیل شود اما در شرایط کنونی نیز می‌توان در صادرات موفق بود، تصریح کرد: همه زیرساخت‌های توسعه‌ای و حمل‌ونقلی در گیلان به دلیل ایجاد مزاحمت‌های احتمالی برای مردم نباید وارد شود بلکه باید تلاش کرد تا امکانات در استان فراهم شود.

ضعف‌ها در توسعه گیلان باید ریشه‌ای دیده شود

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: مجلس یازدهم بر اساس نوع نگاهی که دارد مرهون موفقیت است و از طرفی دولت نیز باید تلاش کند تا موفقیت‌ها حاصل شود.

وی با بیان اینکه ضعف‌ها در توسعه گیلان باید ریشه‌ای دیده شود، افزود: در طول چند سال اخیر آمایش سرزمین، نقاط ضعف و قوت، اینکه باید قوی بشویم و یا اینکه وضعیت موجود را حفظ کنیم هنوز مشخص نیست.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت گفت: هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی به نیروی انسانی ظلم می‌شود و این تبعیض نگاه قابل‌پذیرش نیست.

عضو کمیسیون شوراها و آیین‌نامه داخلی مجلس با اذعان به اینکه گیلان در مفاسد اقتصادی جزو استان‌های اول است درحالی‌که این مهم برازنده گیلان نیست، خاطرنشان کرد: فساد اداری در گیلان مشهود است و این معضل موجب می‌شود سرمایه‌گذار در گیلان حضور پیدا نکند.

رکود و تورم دورقمی مدیران و سرمایه‌گذاران را بی‌رغبت کرده است

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله روز کشور اقتصاد است و دشمن نیز همین نقطه را هدف قرار داده و در حال ضربه زدن است، اظهار کرد: ما نیز در حال کمک کردن به دشمن هستیم چون در عرصه اقتصادی کشور هیچ‌کس به دیگری رحم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی تنها مقداری تبلیغات انجام‌شده، گفت: رکود و تورم دورقمی برای سالیان طولانی در کشور سایه انداخته و مدیران و سرمایه‌گذاران را بی‌رغبت کرده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نظام بانکی ما مشکلات فراوانی دارد و فاصله بین صنعت و نظام بانکی بسیار زیاد است، گفت: بانک پشتیبان صنعت نیست و در برخی از مقاطع صنعت نیز به تعهدات خود عمل‌نکرده است.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی ما به قصه پر غصه تبدیل‌شده‌اند و روزبه‌روز بر مشکلاتشان افزوده می‌شود، افزود: توزیع امکانات نیز در استان متوازن و عادلانه نیست که خلأ قانونی، کار نابلدی کارگزاران، سرمایه‌گذاران و در کنار آن ضعف‌های قانونی و اجرایی نیز وجود دارد.

تدوین ۴۸ پروژه اقتصاد مقاومتی

آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: کارگروه‌های اقتصادی، کارگروه توسعه صادرات، کارگروه رفع موانع تولید باید حضورداشته باشند تا بتوان کاربردی‌تر مشکلات فعالان تجاری و خصوصی را حل کنیم.

به گفته وی، ۴۸ پروژه اقتصاد مقاومتی طراحی و تدوین‌شده و در تلاشیم به‌جای آغاز پروژه‌های جدید، پروژه‌ای ناتمام را دنبال کنیم تا ۲۴ هزار شغل جدید در استان افزوده شود.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازگانی، کشاورزی و معادن گیلان نیز با بیان اینکه ایران سه سال به عضویت موقت اوراسیا درآمده و بعد می‌تواند به عضویت دائم آن دربیاید، اظهار کرد: حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات در گیلان وجود دارد که برای افزایش حداقل دو برابری آن حداقل چهار برابر لجستیک نیاز است.

رئیس اتاق مشترک ایران روسیه با اشاره به‌سرعت اتصال راه‌آهن آذربایجان به خط ریلی آستارا افزود: باید خط آهن رشت به بندر انزلی، بندر کاسپین و نهایتاً به بندر آستارا متصل شود اما این اتصال به‌کندی در حال انجام است.

جلال‌الدین محمد شکریه، رئیس اتاق اصناف گیلان نیز در این نشست با اشاره به ضعف‌های قانونی حوزه اصناف، اظهار کرد: تغییر قانون نظام صنفی یکی از پیگیری‌های مجلس دهم بود که ناتمام مانده و نیازمند بررسی مجدد است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار اصناف در گیلان وجود دارد، گفت: بیش از ۴۰۰ هزار نفر نیروی شاغل در اصناف فعالیت می‌کنند که حفظ آن‌ها بزرگ‌ترین هنر است.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به برگزاری نشست‌های مهارتی اتاق اصناف گفت: برگزار کلاس و تربیت نیروی کار برای دولت بسیار هزینه‌بر است درحالی‌که اتاق اصناف به‌صورت رایگان نیروی انسانی را به نیروی ماهر تبدیل می‌کند.

شکریه بر لزوم همکاری بانک‌ها با اصناف تأکید کرد و گفت: تجربه نشان داده تسهیلاتی که به اصناف خرد داده‌شده به‌مراتب بازپرداخت تسهیلات از سایر بنگاه‌های اقتصادی بیشتر و بهتر بوده است.

فرهمند پورعلی، رئیس خانه صنعت گیلان نیز در این نشست با اشاره به سیر استقرار صنایع در گیلان اظهار کرد: باید علیرغم ایجاد واحدهای صنعتی دیگر، صنایع موجود را در گیلان حفظ کرد.

وی همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری در گیلان تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل فقدان و عدم وجود امکانات رفاهی در گیلان، سرمایه‌گذار بااینکه به استان وارد می‌شود در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی به توجه به مراکز را لازمه استقرار شرکت‌های بزرگ دانست و افزود: سرمایه‌گذار بزرگ در شهرهای کوچک مستقر نمی‌شود بلکه باید شهرک‌های صنعتی ما توسعه پیدا کنند.

پور علی با اشاره به برخی از مشکلات صنایع فعال گیلان تصریح کرد: مشکل ثبت سفارش، عدم اعمال مصوبات در سامانه تجارت، بانک مرکزی و گمرک، مشکل تأمین حواله‌های ارزی، مشکلات مربوطه به حمل کالا و مشکلات حوزه ترخیص کالا از مهم‌ترین مسائل موجود برای فعالان صنایع گیلان است.

وی با اشاره به طولانی بودن پروسه ثبت و دریافت کالاهای وارداتی بیان کرد: برای واردات یک کالا از کشوری مثل چین حداقل ۸ ماه زمان لازم است و اگر تنها یک ماه بخواهد به آن اضافه شود هزینه‌های سنگینی بر تولیدکننده وارد می‌شود.

سید جلیل جلالی فر، عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران روسیه نیز در این نشست به بررسی چالش‌ها و راهکارهای صادرات به روسیه اشاره داشت و اظهار کرد: تحقق ماده ۱۰ سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، توسعه زنجیره لجستیک و حمل، نقل دریایی – جاده‌ای – ریلی و هوایی و توسعه صادرات و پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه از الزامات جهش تولید هستند.

وی با اشاره به سهم صادرات کشورمان در بازار هدف روسیه در سال ۲۰۱۹ افزود: میوه‌جات- صیفی‌جات و خشکبار، مواد غذایی، محصولات لبنی و پروتئینی و ماهی و انواع آبزی از چهار گروه عمده سهم صادرات ایران به بازار هدف روسیه است.

فعال اقتصادی و تجاری گیلان همچنین با برشمردن فرصت‌های ازدست‌رفته صادرات به بازار هدف در کشور روسیه، گفت: اقدامات عمرانی قبل از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۴ و مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، درگیری روسیه با اکراین و الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و تحریم‌های متقابل روسیه و اروپا، ساقط شدن هواپیمای نظامی سوخوی ۲۴ روسیه در سال ۲۰۱۵ توسط ترکیه، شیوع بیماری کرونا در چین و ممنوعیت واردات محصولات غذایی – پروتئینی و کشاورزی در روسیه در طی سه ماه دسامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ و اکنون فرصت عضویت موقت ایران در اوراسیا و ناکامی‌ها موجود و همچنین سرگرم شدن کل بدنه دولت در مقابله با کرونا و غفلت از فرصت‌های صادراتی ازجمله فرصت‌های ازدست‌رفته ایران در صادرات به روسیه است.

جلالی فر با پیشنهاد طرح ایجاد و راه‌اندازی شبکه مویرگی عمده‌فروشی کالاهای ایرانی در مراکز استان‌های روسیه بیان کرد: کشورهایی همچون ترکیه – آذربایجان – چین – ویتنام و هند با راه‌اندازی چنین مراکزی موفق شدند حجم صادرات خود را افزایش دهند و همچنین با حذف واسطه‌های غیر ضرور و ایجاد ارتباط تجاری مستقیم با خرده‌فروشان آمار صادرات کشور خود را نیز سالیانه به رشد قابل قبولی برسانند.

وی گفت: برای توسعه صادرات راه‌اندازی شبکه مویرگی عمده‌فروشی در کشور روسیه تنها راه‌حل اساسی می‌باشد که می‌تواند در جهش تولید نیز مؤثر و کارآمد باشد.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران و روسیه همچنین پیشنهاد‌هایی به مجمع نمایندگان در جهت توسعه صادرات به روسیه اشاره کرد و گفت: حمایت جدی از افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی و مطالبه توسعه زنجیره لجستیک استان گیلان در حوزه تجارت خارجی و صادرات و همراه کردن نمایندگان سایر استان‌های، حمایت از طرح راه‌اندازی شبکه مویرگی عمده‌فروشی کالاهای ایرانی در مراکز استان‌های روسیه، تشکیل جلسه ماهیانه مجمع نمایندگان استان با فعالان اقتصادی و بررسی و تحلیل روند اجرایی و رفتاری مسئولین بخش دولتی در حوزه صادرات غیرنفتی و پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه ازجمله خواسته‌های اتاق برای توسعه صادرات به کشورهای هدف ازجمله روسیه است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !