امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۲۴:۵۵ - پنج شنبه ۲۹ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گیلان قطب کاشت حلزون شمال کشور
گیلنا – با عمل جراحی کاشت حلزون برای دو دختر پنج‌ساله در رشت و قابلیت انجام این نوع جراحی برای کودکان شمالی، گیلان عملاً قطب کاشت حلزون شنوایی در شمال کشور شده و آینده‌ای روشن و جهش واری را در توسعه رشته‌های پزشکی برای خود رقم‌زده است. به گزارش گیلنا از رشت، کاشت حلزون شنوایی، […]

گیلنا – با عمل جراحی کاشت حلزون برای دو دختر پنج‌ساله در رشت و قابلیت انجام این نوع جراحی برای کودکان شمالی، گیلان عملاً قطب کاشت حلزون شنوایی در شمال کشور شده و آینده‌ای روشن و جهش واری را در توسعه رشته‌های پزشکی برای خود رقم‌زده است.

گیلان قطب کاشت حلزون شمال کشور شد/ ترسیم آینده‌ای روشن و جهش دار در علوم پزشکی گیلان

به گزارش گیلنا از رشت، کاشت حلزون شنوایی، بخشی از جراحی گوش و حلق و بینی است که اولین مرکز آن در ایران از سال ۱۳۷۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران آغاز شد و به‌تدریج این نوع از عمل جراحی در استان‌هایی که اکنون قطب کاشت حلزون هستند همچون مشهد، تبریز، اهواز گسترش یافت.

کاشت حلزون شنوایی یک عمل جراحی ساده نیست به این دلیل که در این نوع از عمل جراحی، یک نوع پروتز شنوایی در حلزون ناشنوا کار گذاشته و پس از یک دوره یک تا یک سال و نیم مراحل توان‌بخشی، گفتاردرمانی و تربیت شنیداری نیز برای بیمار انجام می‌شود.

گیلان جزو ۱۰ استان دست‌یافته به جراحی کاشت حلزون کشور است

کاشت حلزون شنوایی به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امتیازی است که وزارت بهداشت و درمان به‌صورت متمرکز در دست دارد و این امتیاز بنا بر پیچیدگی و خاص بودن فرایند درمان و توان‌بخشی به هر استان و دانشگاهی داده نمی‌شود.

ارسلان سالاری با بیان اینکه گیلان دهمین استانی است که مرکز کاشت حلزون در آن دایر شده، تصریح کرد: از بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور تاکنون تنها ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور موفق به کاشت حلزون شده‌اند این مرکز، چهاردهمین مرکز کاشت حلزون در کشور است که به این سطح علمی رسیده و می‌تواند کودکان ناشنوا و بزرگ‌سالانی که گفتار دارند و اکنون قادر به شنیدن به هر دلیلی نیستند، درمان کند.

باید زیرساخت‌های درمانی در گیلان تقویت شود

نماینده ولی‌فقیه در گیلان در مراسمی که به‌منظور افتتاح نخستین مرکز جراحی کاشت حلزون در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزارشده بود، اظهار کرد: گیلان علیرغم اینکه در بسیاری از علوم و فنون پیشگام بوده اما در حوزه سلامت و توسعه زیرساخت‌های درمان و بیمارستانی عقب‌مانده است.

آیت‌الله رسول فلاحتی با اشاره به اذعان وزیر بهداشت و اعضای گیلانی کمیسیون بهداشت مجلس دهم مبنی بر عقب‌ماندگی زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی، گفت: نمایندگان گیلان حاضر در مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنند تا زیرساخت‌های درمانی ازجمله بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی گیلان را پیگیری و به ثمر بنشانند تا در آینده انجام جراحی‌های پیوند کبد، کلیه و کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی انجام شود.

عدم دسترسی‌های علمی و عملی مانعی برای راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون گیلان

آن‌طور که دکتر شادمان نعمتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسؤول مرکز کاشت حلزون امیرالمؤمنین علیه‌السلام رشت گفته، شروع کاشت حلزون در گیلان از سال ۹۲ آغازشده اما برخی از موانع همچون عدم دسترسی‌های علمی، عملی و مجوزات لازم موجب شد تا عملاً راه‌اندازی کاشت حلزون در استان ممکن نشود.

وی می‌گوید”با بازرسی‌های فنی به‌عمل‌آمده از زیرساخت‌های علمی و عملی استان توسط وزارت بهداشت، شرایط برای جراحی کاشت حلزون و بخش توان‌بخشی بیماران درافت کننده این خدمت در گیلان مهیا شد و مجوز لازم کاشت حلزون شنوایی برای گیلان در زمستان سال گذشته اعطا شد اما عملاً جراحی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا معطل ماندند.”

کدام دسته از ناشنوایان با کاشت حلزون، شنوا می‌شوند؟

دکتر نعمتی، جراح و متخصص گوش حلق و بینی در پاسخ به اینکه جراحی کاشت حلزون برای چه سنینی ممکن است، می‌گوید “این نوع جراحی تنها برای کودکانی که کری حسی-عصبی مادرزادی در بدو تولد دارند انجام می‌شود و در سنین بالاتر نیز تنها در کسانی که گفتار دارند اما به هر دلیلی مثلاً برخی از بیماری‌ها شنوایی هر دو گوش خود را ازدست‌داده‌اند، امکان‌پذیر است.”

چگونه نوزادان و کودکان ناشنوا مشخص می‌شوند؟

از سال ۸۷ در استان گیلان غربالگری شنوایی نوزادان در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر می‌توان گفت ۹۸ درصد کودکان در کشور ازجمله گیلان سیستم شنوایشان غربالگری می‌شوند.

کودکان زیر یک تا نهایتاً پنج سال که در غربالگری سیستم شنوایی‌شان با مشکل مواجه باشد، مورد پایش قرار گرفته و برای درمان یا نیازمند سمک‌های قوی و با اینکه کاشت حلزون برایشان تجویز می‌شود.

نکته قابل‌توجه اینکه قبل از راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون در رشت، ناشنوایان و خانواده‌های آن‌ها باید اقدامات درمانی را عمدتاً از تهران پیگیر می‌شدند که این کار هم هزینه‌بر و هم طاقت‌فرسا و وقت‌گیر بود.

تولد سالانه حدود ۱۰۰ نوزاد ناشنوا در گیلان/ مرکز کاشت حلزون رشت سالانه شنوایی ۳۰۰ کودک شمال کشور را برمی‌گرداند

به گفته ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان، هرساله ۳۰ تا ۱۰۰ تن از نوزادان در گیلان ناشنوا متولد و برای درمان به سایر مراکز کاشت حلزون در کشور ارجاع می‌شدند؛ ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود تمامی این نوزادان در کنار کودکان استان‌های شمالی همچون اردبیل، زنجان، قزوین و غرب مازندران در رشت کاشت حلزون شوند و خدمات توان‌بخشی به آن‌ها ارائه شود و با ظرفیت‌هایی که اکنون در رشت مستقر و محیا شده می‌توان شنوایی را سالانه به ۱۱۵ تا ۳۴۰ کودک شمال کشور هدیه کرد و مانع از حضور آن‌ها در مراکز درمانی دولتی دور و یا بعضاً مراکز خصوصی گران‌قیمت شد.

اظهارات مسؤولان حوزه بهداشت و درمان گیلان نشان می‌دهد، راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون در گیلان رویدادی بسیار بزرگ و اثربخش در شمال کشور به‌ویژه برای گیلانیان به شمار می‌رود که این مهم به‌وضوح در چشمان دو دختر پنج‌ساله گیلانی و خانواده‌های آن‌ها دیده می‌شود.

جراحی کاشت حلزون به‌مراتب مرقوم به‌صرفه‌تر از جراحی کبد، کلیه و مغز استخوان

به گفته دکتر شادمان نعمتی، متخصص و جراح گوش حلق و بینی، هزینه کاشت حلزون در کشورهای دنیا ۶۰ هزار دلار است و نسبت به عمل جراحی کلیه، کبد و یا مغز استخوان ارزان‌تر و همچنین کیفیت زندگی نیز برای کسانی که جراحی کاشت حلزون می‌شوند در آینده به‌مراتب بیشتر است به‌گونه‌ای که یک کودک پس از کاشت حلزون می‌تواند دکتر، مهندس، خلبان و یا هر شغل و پیشه‌ای کسب کند اما کسانی که مثلاً عمل پیوند کبد می‌شوند از کیفیت زندگی کمتری برخوردار هستند.

به دست آوردن نعمت شنوایی تنها با ۶ میلیون تومان!

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه در ایران بخش اعظم هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌شود و خانواده‌ها تنها حدود ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند که این شاخص نیز مزیتی بس ارزشمند محسوب می‌شود.

راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون، سکوی افتخار و جهش برای علوم پزشکی گیلان

علی‌ای‌حال علیرغم اینکه صدها کودک در شمال کشور با کاشت حلزون شنوا می‌شوند و می‌توانند آینده‌ای روشن را برای خود رقم بزنند تنها یک روی سکه است و طرف دیگر راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی در گیلان برای دانشگاه علوم پزشکی استان یک سکوی افتخار محسوب می‌شود و این اقدام میمون و مبارک در تاریخ علمی، آموزشی، تحقیقاتی حوزه سلامت گیلان ثبت خواهد شد.

همچنین راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون در گیلان می‌تواند آغازی برای راه‌اندازی دانشکده توان‌بخشی، رشته‌های شنوایی‌شناسی، توسعه آموزش برای دستیاران پزشکی باشد و به لحاظ علمی جهشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایجاد کند که یقیناً برای مردم می‌تواند مثمر ثمر باشد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !