امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۰:۴۶:۲۸ - دوشنبه ۵ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
واهمه اوج گیری دوباره “کرونا” در گیلان با حضور مسافرین کلید خورد
گیلنا – حضور مسافر در شهرهای مختلف گیلان سبب شده که مردم و مسئولان این استان نگران اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده باشند. به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛ پنج شنبه هفته گذشته و با نزدیک شدن به آغاز تعطیلات عید سعید فطر و شروع مسافرت‌ها به ویژه به استان‌های شمالی […]

گیلنا – حضور مسافر در شهرهای مختلف گیلان سبب شده که مردم و مسئولان این استان نگران اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده باشند.

حضور مسافر در گیلان و ترس از اوج‌گیری دوباره کرونا

به گزارش گیلنا از رشت، مهر نوشت؛ پنج شنبه هفته گذشته و با نزدیک شدن به آغاز تعطیلات عید سعید فطر و شروع مسافرت‌ها به ویژه به استان‌های شمالی نگرانی را در مسئولان این استان برای اوج گیری دوباره ویروس کرونا افزایش داده بود و در همان ابتدا مسئولان برخی از این استان‌ها از هموطنان درخواست کرده بودند که با توجه به اینکه بعد از ماه‌ها درگیری استان‌های شمال با ویروس کووید ۱۹ روند این ابتلاء به این ویروس کنترل نسبی یافته از سفر به این استان‌ها خودداری کنند.

مسئولان استان گیلان نیز که از همان آغازین روزهای ورود این مهمان ناخوانده به کشور از استان‌های درگیر بودند از هموطنان خواستند با توجه به اینکه این استان بعد از گذراندن چند ماه سخت برای کنترل و مهار این ویروس تازه به شرایط نسبی مطلوب رسیده حتی المقدور به این استان سفر نکنند اما از همان روزهای پایانی هفته گذشته با تردد در معابر و خیابان‌ها با وجود همه درخواست‌ها شاهد حضور حجم زیادی از خودروها با پلاک‌های غیر بومی بودیم.

مسافران با خود مرگ را برای گیلانیان سوغات می‌آورند

وضعیت حضور مسافر در شهرهای گردشگر پذیر و ساحلی استان گیلان به گونه‌ای است که نگرانی اهالی این شهرها را برای اوج گیری دوباره این ویروس خطرناک افزایش داده است. علی یکی از شهروندان بندر انزلی است که این روزها شاهد حضور گسترده مسافر در این شهر ساحلی است که با گلایه از عدم توجه هموطنان به خطرناک بودن ویروس کرونا، اظهار کرد: متأسفانه روند کاهشی ابتلاء به این بیماری سبب شده تا مردم تصور کنند که خطر این بیماری از بین رفته است.

وی با بیان اینکه گیلانیان روزها و ماه‌های سختی را با شیوع این ویروس پشت سر گذاشته و تازه چند هفته‌ای است که به آرامش نسبی دست یافته اند، افزود: مسافران با این بی مبالاتی و حضور افسار گسیخته خود در شهرهای گیلان زمینه را برای شیوع دوباره این ویروس در این استان فراهم می‌کنند.

علی با اشاره به اینکه ما ماه‌های گذشته بارها و بارها شاهد از دست دادن دوستان، آشنایان و هم استانی‌های خود بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ بوده ایم، گفت: کاش این مسافران تنها لحظه‌ای به این موضوع فکر می‌کردند که ممکن است خود ناقل این بیماری باشند و با سفر به این استان سبب مرگ تعداد دیگری از گیلانیان با اوج گیری دوباره این ویروس شوند.

وی این توجیه مسافران که ماه‌ها است در قرنطینه بوده و در این تعطیلات به دنبال تمدد اعصاب و تجدید روحیه هستند را غیر قابل قبول دانست و افزود: من نمی‌توانم این توجیه را قبول کنم و معتقدم انسان برای حفظ سلامت خود، خانواده، دوستان و آشنایان و حتی هم‌وطنانی که نمی‌شناسد باید برخی محدودیت‌ها را تحمل کند تا شرایط برای سایر افراد سخت نشود.

علی با اشاره به اینکه چند ماهی است که کادر درمان و پرستاران گیلانی در شرایط سخت و طاقت فرسا مشغول به مداوای بیماران کرونایی هستند، گفت: حتی در این راه ما تعدادی از پرستاران و پزشکان خوب خود را از دست داده ایم پس باید برای مهار کامل این ویروس و کم شدن بار کاری کادر درمان و پرستاران هم که شده از برخی لذت‌ها در حال حاضر چشم پوشی کنیم.

از همه گیلانیان عذرخواهی می‌کنم

خانواده احمدی یکی از هزاران خانواده‌های است که برای تعطیلات عید سعید فطر به استان گیلان سفر کرده است با سوال اینکه آیا با توجه به شرایط الان زمان مناسبی برای سفر به استان گیلان یا هر نقطه دیگری از کشور بوده است، یکی از اعضای این خانواده اظهار کرد: ما اخبار را پیگیری کرده و با توجه به شرایط خوب گیلان در زمینه بیماری کووید ۱۹ این استان را برای سفر انتخاب کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که شاید استانی که آنها از آن به گیلان سفر کرده اند شرایط خوبی در زمینه بیماری کرونا نداشته باشد در ابتدا سکوت کرد و بعد گفت: به این موضوع فکر نکرده بودیم که ممکن است ما کرونا را با خود به گیلان سوغات بیاوریم.

این مسافر با اشاره به اینکه سعی کرده ایم از زمان ورود به استان گیلان نکات بهداشتی را رعایت و از حضور در محل‌هایی که با ازدحام جمعیت همراه است خودداری کنیم، افزود: از این فرصت استفاده می‌کنم از طرف خودم و خانواده ام از همه گیلانیان به خاطر این مسافرت اشتباه و خطرات احتمالی که می‌تواند این سفر برای گیلانیان به دنبال داشته باشد عذر خواهی می‌کنم.

مسافران نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با تأکید بر خودداری از عدم سفرهای غیر ضرور از سوی هموطنان به این استان، اظهار کرد: در حال حاضر بار بیماری ویروس کرونا در استان گیلان از بین نرفته است.

ارسلان سالاری با بیان اینکه اغلب شهرهای استان گیلان درگیر کووید ۱۹ هستند، افزود: بسیاری از این شهرها در وضعیت زرد و حتی در روزهای گذشته برخی نیز دارای وضعیت قرمز بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به اینکه بار این بیماری هنوز در استان گیلان وجود دارد، گفت: برای اینکه دوباره دچار پیک این ویروس در گیلان نشویم از هموطنان درخواست می‌کنیم از سفرهای غیر ضرور استان گیلان جداً خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: البته طی دو روز گذشته شاهد افزایش ورود خودرو به استان بوده ایم که از هموطنان عزیز درخواست می‌شود برای پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

سالاری تأکید کرد: شهروندان گیلانی نیز از حضور در اماکن و تجمعات به صورت جدی خودداری کرده و همانند گذشته نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

افزایش ۳۷ درصدی ورود خودرو به گیلان در روزهای گذشته

استاندار گیلان روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی ورود خودرو به استان طی دو روز گذشته به استان، گفت: یکی از نگرانی‌ها این بوده که به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی شاهد بازگشت دوباره استان گیلان به شرایط سخت گذشته باشیم.

ارسلان زارع افزود: ادامه داد: با همکاری و همراهی خوب مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آمار ورودی به بیمارستانها در ۲۴ ساعت گذشته به ۲ نفر رسیده و وضعیت سه شهر قرمز گیلان به وضعیت زرد و تعداد شهرهای سفید هم به شش شهر افزایش یافت.

وی به هموطنان توصیه کرد در شرایط کنونی از سفرهای غیر ضروری به استان گیلان پرهیز کنند از اتحادیه‌ها و اصناف نیز خواسته بود با توجه به حضور مسافران در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل بهداشتی نظارت لازم را داشته باشند.

کد خبر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !