امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱:۴۰:۴۰ - شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رییس پلیس راهور ناجا؛
زیتون فروشی های رودبار بلای جان ترافیک/ به پیمانکارها حمله می کنند تا بزرگراه ساخته نشود
    گیلنا/ رییس پلیس راهور ناجا در مورد وضعیت آزادراه تهران ـ شمال گفت: ساخت این آزادراه تا چه زمانی باید همین طور معطل شود و یک مدت کار کنند و یک مدت صبر کنند؟ باید هر چه سریع‌تر این آزادراه درست شود. به گزارش گیلنا به نقل از خزر، سردار سید کمال هادیانفر […]

 

 

گیلنا/ رییس پلیس راهور ناجا در مورد وضعیت آزادراه تهران ـ شمال گفت: ساخت این آزادراه تا چه زمانی باید همین طور معطل شود و یک مدت کار کنند و یک مدت صبر کنند؟ باید هر چه سریع‌تر این آزادراه درست شود.

به گزارش گیلنا به نقل از خزر، سردار سید کمال هادیانفر در تشریح آمار‌های سه ماهه نخست امسال در پلیس راهور گزارش داده: شماره‌گذاری خودرو‌های نوشماره در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش داشته است. نقل و انتقال و تعویض پلاک خودرو نیز ۶.۱ درصد کاهش داشته است. اما شماره‌گذاری و نقل و انتقال موتورسیکلت ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در سه ماهه پارسال، ۹۷ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد، اما امسال این آمار ۷۵ درصد کاهش داشته است. رییس پلیس راهور ناجا با بیان این که در سه ماهه امسال ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ جلد گواهینامه رانندگی صادر شده است گفت: ازاین تعداد ۲۹۸ هزار گواهینامه پایه سه و متعلق به رانندگان جدید است که این افراد طبق قانون تا یکسال اجازه رانندگی در جاده‌های برونشهری را ندارند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های دارای بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه بر اساس قانون توقیف می‌شوند، گفت: در حال حاضر ۸۱ هزار خودرو و بیش از ۷۲ هزار دستگاه موتورسیکلت به دلیل بدهی جریمه بیش از یک میلیون تومان در پارکینگ‌ها هستند.

هادیانفر با بیان اینکه بسیاری از این افراد بین یک میلیون تا حدود ۱۵ میلیون تومان جریمه دارند، گفت: اغلب این خودرو‌ها از نوع پراید و پژو … بود که نشان می‌دهد متعلق به قشر ضعیف‌تر جامعه است و به همین دلیل امکان پرداخت جریمه را نداشتند و همین امر سبب شده بود تا خودرو‌ها در پارکینگ بمانند و هزینه پارکینگ نیز برایشان لحاظ شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا با موافقت فرمانده ناجا و دستور وزیر کشور مقرر شد تا امکان پرداخت قسطی جرائم برای این افراد با رعایت یکسری شروط فراهم شود.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از یازدهم تیرماه این امکان فراهم خواهد شد درباره این شروط گفت: اول اینکه افراد متخلف متعهد می‌شوند که به مدت یکسال جریمه خود را پرداخت کنند. شرط دوم این است که خودرو یا موتورسیکلت در سن فرسودگی نباشد؛ یعنی خودرو سواری تا سن ۲۰ سال، خودرو عمومی ۱۲ سال، موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال و. باشد. شرط دیگر این است که مجموع تخلفات حادثه ساز این فرد کمتر از ۴۰ درصد کل تخلفات فرد باشد؛ شکایت قضایی نداشته باشد.

وی گفت: این افراد می‌توانند از ۱۱ تیر ماه با مراجعه به پلیس راهور و به همراه داشتن سند سبزخودرو یا موتورسیکلت درخواست تقسیط کنند که بدین ترتیب مهری در سند وسیله نقلیه آن‌ها می‌خورد و اجازه ترخیص پس از پرداخت هزینه پارکینگ به آن‌ها داده می‌شود و این افراد یکسال مهلت دارند به هر شکلی که صلاح می‌دانند جرایم معوق خود را به صورت اقساط پرداخت کنند. از سوی دیگر این افراد تا پرداخت کامل جرائم امکان انتقال وسیله نقلیه را ندارند.

رییس پلیس راهور ناجا درباره این که آیا امکان بهره‌مندی از این شرایط برای رانندگان دیگر خودرو‌ها وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: اگر خودرویی توقیف نشده و دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه باشد و همچنین خودرویی که مبلغ جریمه‌اش کمتر از یک میلیون تومان باشد با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ می‌تواند جریمه خود را به شکل اقساطی پرداخت کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. این تسهیلات جدید برای خودرو‌هایی است که توقیف شده اند و پیش از این بایست تمام مبلغ را پرداخت می‌کردند تا امکان رفع توقیفشان وجود داشته باشد.

وی درباره این که اگر راننده‌ای به تعهدات خود عمل نکرد چه برخوردی با وی خواهد شد گفت: هنگام ترخیص خودرو از این رانندگان تعهدی اخذ می‌شود و طیبعی است که اگر به تعهد خود عمل نکند به عنوان راننده‌ای بدحساب شناخته شده و امکان توقیف خودرو دوباره فراهم می‌شود.

وی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که از مجموع کل سفر‌های کشور ۹۱ درصد از طریق راه‌ها انجام شده و حدود ۹ درصد از طریق ریلی و هوایی انجام می‌شود. رییس پلیس راهور ناجا به آمار وسایط نقلیه اشاره کرد و گفت: هم اکنون در کشور ۲۲ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۸۷ دستگاه اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتور سیکلت نیز در کشور در حال تردد است و ۴۱ میلیون نفر نیز گواهینامه رانندگی دارند.

وی به آمار پزشکی قانونی از جان باختگان حوادث رانندگی در دو ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: طبق آمار‌های پزشکی قانونی ۲ هزار و ۵۸۴ نفر در محور‌های برون شهری و درونشهری جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۵۴ درصد در صحنه تصادف ۶ درصد در حین انتقال و ۳۹ درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: روزانه ۲۵ تا ۴۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۸ تا ۹ نفر این افراد کودک هستند و هیچ نقشی در بروز تصادف نداشتند. وی به آمار پزشکی قانونی در خصوص جانباختگان حوادث رانندگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: شمار کشته‌های تصادفات درون شهری در این دو ماه ۴.۶ درصد یعنی معادل ۳۰ نفر افزایش داشته، اما در معابر برون شهری کشته‌های ما ۹ درصد و معادل ۱۸۱ نفر کاهش داشته است. در مجموع در این دو ماه یعنی فروردین و اردیبهشت ۱۵۱ نفر معادل ۵.۵ درصد در مقایسه با سال قبل کمتر کشته شده‌اند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۲۵ درصد تصادفات در این مدت از شکل واژگونی بوده است گفت: واژگونی عمدتا به دلیل سرعت غیرمجاز و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه رخ می‌دهد. در عین حال در این مدت ۲۱.۵ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی عابر پیاده و ۱۹ درصد نیز موتورسیکلت سوار بودند که این آمار در شهر‌های شمالی بخصوص گیلان مازندران به بیش از ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

وی گفت: در فصل بهار ۲ هزار و ۳۶۸ راننده به عنوان مقصر در تصادفات مرگبار شناخته شده‌اند که تخلفشان منجر به مرگ ۳ هزار و ۸۶۳ نفر در سه ماهه امسال شد.رییس پلیس راهور ناجا ۴ عامل اصلی وقوع تصادفات را بی توجهی به جلو، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد و گفت: سهم وسایل نقلیه در تصادفات ۵۹ درصد خودرو‌های سواری، ۲۷ درصد موتور سیکلت، ۷.۳ درصد وانت بار، ۴.۴ درصد کامیون و ۱ درصد مربوط به اتوبوس‌ها بوده است.

به گفته وی از ابتدای تیر ماه تا ۴ تیر ماه یعنی تنها طی سه روز ۶۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده و یکهزار و ۳۷۵ نفر مصدوم شده‌اند. رییس پلیس راهور ناجا وقوع ۲۵ درصد از کل وقوع تصادفات را حد فاصل ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ۲۳ درصد دیگر را نیز حدفاصل ۱۲ تا ۱۶ اعلام کرد و گفت: ۶۳ درصد از تصادفات در محور‌های اصلی، ۲۵ درصد در محور‌های فرعی، و ۱۲ درصد در محور‌های روستایی رخ داده است. بیشترین تصادفات فوتی ما نیز در دو ماه نخست امسال در محدوده فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، استان قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان و اصفهان بود و بیشترین کاهش تلفات نیز در استان‌های خوزستان، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران رخ داده است.

وی از برخورد پلیس با تخلفات حادثه ساز خبر داد و گفت: به تمامی مامورانمان ابلاغ کردیم که با تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد کنند و خودرو به مدت ۷۲ ساعت توقیف شود، اما در این میان اگر خودرویی برای بار اول مرتکب تخلف شده و خانواده نیز همراهش باشد خودرویش به شکل ساعتی توقیف می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: نظارت ما بر اتوبوس‌ها نیز بسیار جدی است. تاکید کرده‌ایم که هر راننده اتوبوس حداکثر می‌تواند ۹ ساعت رانندگی کند و تعاونی‌ها و سامانه‌های مسافر بری باید بر آن نظارت کند. سرعت مجاز نیز از سوی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باید رعایت شود. اخیراً موردی داشتیم که اتوبوسی در یک سراشیبی با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت در حال تردد بوده که با آن برخورد شد.

به گفته وی رانندگان پرخطر اتوبوس‌ها نیز احضار و با آن‌ها به طور جدی برخورد می‌شود. هموطنان نیز تخلفات اتوبوس‌ها را از طریق سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ به پلیس راهور اطلاع دهند. رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۵۰ دوربین نظارتی و ثبت تخلف در جاده‌ها داریم گفت: با دستور وزیر راه ۲ هزار دوربین جدید به زودی در جاده‌ها نصب خواهند شد که این امر در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی مؤثر خواهد بود.

وی از احضار رانندگان دارای سرعت غیر مجاز بالا خبر داد و گفت: در درون شهر‌ها رانندگانی که بیش از ۳۰ کیلومتر بر سرعت از سرعت مجاز تخطی داشته باشند و در جاده‌ها رانندگانی که بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز تخطی کنند و تخلفشان توسط دوربین‌های پلیس ثبت شود احضار شده و با آن‌ها برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۶۴ هزار جلد گواهی نامه رانندگان پرخطر در آستانه ضبط قرار دارند گفت: برای این افراد پیامک ارسال شده است. همچنین گواهینامه ۵ هزار و ۲۹ راننده پرخطر نیز از سوی پلیس ضبط شده است و این افراد اجازه رانندگی را ندارند و در صورت رانندگی و بروز حادثه بیمه هیچ خسارتی به آن‌ها نمی‌دهد.

وی در مورد وضعیت جاده‌های منتهی به شمال کشور و ترافیک تعطیلات اخیر گفت: ما چهار محور که به شمال کشور منتهی می‌شود، داریم که تمامی محور‌ها زیرساخت‌شان بسیار قدیمی است به طور که ما در محور قزوین ـ. رشت در محدوده منجیل و رودبار، در محور چالوس در محدوده‌های سیاه‌بیشه و قسمت‌های دارای حضور دستفروشان و مغازه‌دارها، در محور هراز و در محور فیروزکوه در محدوده سوادکوه، پل سفید و … مشکلات جدی ترافیکی داریم.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در همین تعطیلات اخیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو و وسیله نقلیه طی ۵ روز از محور‌های شمالی به شکل رفت و برگشت تردد کردند، گفت: چرا باید تا یک تعطیلاتی می‌شود همه به سمت شمال بروند چرا به دیگر شهر‌ها نمی‌روید؟ مگر کردستان، فارس، خراسان رضوی، یزد، اردبیل، آذربایجان شرقی و دیگر استان‌های کشور جاذبه‌ای برای تفریح و گردشگری ندارند که همه به سمت شمال رفته و حتی حاضر می‌شوند ساعت‌ها در ترافیک معطل شوند؟

وی با تاکید بر اینکه با چه منطق و دلیلی باید جاده‌هایی مانند هراز و چالوس تنها در اختیار تهرانی‌ها بوده و برای رفت و برگشت آن‌ها یکطرفه شود، گفت: مگر مردم مازندران و گیلان حق ندارند از تعطیلاتشان استفاده کرده و به شهر دیگر بروند؟ شاید آن‌ها بخواهند در ایام تعطیلات مثلاً به اصفهان سفر کنند، چرا باید جاده را ببندیم و اجازه ندهیم که آن‌ها سفر کنند و فقط تهرانی‌ها بروند شمال و برگردند؟ تازه این تعداد در خود شهر‌ها و مقصد‌ها نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود چرا که یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در پنج روز عدد کمی نیست.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های ما در جاده‌های شمالی دچار مشکل است، گفت: جاده چالوس ۱۰۰ سال پیش ساخته شد یعنی اگر تصاویر آن را ببینید در کل جاده پنج وسیله نقلیه هم نبود، اما این جاده با همین ظرفیت امروز وجود دارد و تعداد خودرو‌های ما به بیش از ۲۲ میلیون دستگاه رسیده است.

وی به محور منجیل ـ. رودبار نیز اشاره کرد و گفت: هشت کیلومتر از بزرگراه ما برای خرید زیتون معطل شده است و ترافیک شدیدی در این منطقه به وجود آمده است به طوری که در همین تعطیلات اخیر مجبور شدیم راهی فرعی در کنار رودخانه ایجاد کنیم تا بار ترافیکی آنجا کمتر شود.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در طول بزرگراه اجازه داده نمی‌شود که یک سرویس بهداشتی برای مردم ساخته شود، آن وقت در این محدوده مغازه‌دار‌ها قدم به قدم سرویس بهداشتی تعبیه کرده‌اند تا به بهانه آن مسافران اقدام به خرید از مغازه‌ها کنند گفت: در پی آن نیز گاهی تا سه لاین موازی خودرو‌ها کنار هم توقف می‌کنند و ترافیک محدوده سنگین می‌شود. به طوری که حتی یگان ویژه هم حریف این خودرو‌ها نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تکلیف ساخت آزادراه در این منطقه مشخص شود، گفت: باید این بزرگراه ساخته شده و یک رمپ نیز بر‌ای خرید زیتون اختصاص یابد نه اینکه چندین پیمانکار به این محدوده بروند و به آن‌ها حمله کنند و اجازه کار ندهند. این وضعیت باید درست شود و در این شرایط واقعاً چه کاری از دست پلیس راهور برمی‌آید.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: اگر همین امروز فرآیند ساخت آن ۵ کیلومتر مسیر در محدوده رودبار و منجیل آغاز شود، سه سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید بنابراین لازم است هر چه سریع‌تر کار را آغاز کنیم. وی از ارسال نامه به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزرای کشور و راه، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و … خبر داد و گفت: یک روز بعد از تعطیلات گزارشی را در مورد این سفر‌ها به این افراد ارسال کردیم و تمامی مشکلات تشریح شد که اخیراً با خبر شده‌اند که وزیر کشور گفته‌اند تا این مسائل در شورای ترافیک مطرح شود.

رییس پلیس راهور ناجا در مورد وضعیت آزادراه تهران ـ. شمال نیز گفت: ساخت این آزادراه تا چه زمانی باید همین طور معطل شود و یک مدت کار کنند و یک مدت صبر کنند؟. باید هر چه سریع‌تر این آزادراه درست شود. البته از مردم نیز می‌خواهیم که زمان سفر خود را مدیریت کنند. ما مخالف سفر به شمال یا خرید زیتون و نظایر آن نیستیم، اما حرف ما این است که این سفر به شمال باید زمانش مدیریت شود. ما گزارش‌هایی داشتیم که چندین مورد نیاز به انتقال بیمار به تهران یا حضور در مراسم تشییع جنازه و … بود، اما به دلیل یکطرفه شدن جاده‌ها برای ساکنان شهر‌های شمالی فراهم نشد. حرف ما این است که باید به حق تمام شهروندان توجه کنیم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !