امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۰:۳۲:۲۰ - شنبه ۲ فرو ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
منتخب مردم رودبار در مجلس یازدهم؛
“جهش تولید” با مشارکت مردم اتفاق می افتد
        گیلنا- منتخب مردم رودبار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش مردم در”جهش تولید” اثربخش و تعیین کننده است، تصریح کرد؛ اساسا هیچ کاری بدون مردم انجام پذیر نیست حضور باورمند مردم می تواند در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار باشد و “جهش تولید” با مشارکت مردم اتفاق […]

 

 

 

 

گیلنا- منتخب مردم رودبار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش مردم در”جهش تولید” اثربخش و تعیین کننده است، تصریح کرد؛ اساسا هیچ کاری بدون مردم انجام پذیر نیست حضور باورمند مردم می تواند در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار باشد و “جهش تولید” با مشارکت مردم اتفاق می افتد.

 

به گزارش گیلنا از رودبار، مقام معظم رهبری هر ساله با نامگذاری هدفمندانه و هوشمندانه شعار سال، تکلیف سنگینی بر دوش مسئولین و متولیان امر گذاشته برای توسعه و پیشرفت کشور و همچنین برای برون رفت از  چالش ها و مشکلات، نقشه راه را ترسیم و هدف گذاری می کنند، و این مسئولین هستند که باید بهترین بهره را از این کیلدواژه های طلایی بهترین ببرند.

جندین سال است که مقام معظم رهبری موضوع تولید، اشتغال و اقتصاد را محور اصلی شعار سال هدف گذاری کردند و امسال هم با نامگذاری سال تحت عنوان “جهش تولید”، دغدغه مندی شان نسبت به این موضوعات به وضوح روشن شد، حال باید دید که مسئولین و متولیان امر تا چه اندازه با کلید واژه “جهش تولید” امورات را به پیش خواهند برد.

 

جهش در تولید بمعنی استفاده از حداکثر ظرفیت ها و پتانسیل های موجود

منتخب مردم رودبار در مجلس یازدهم در گفتگو با گیلنا با اشاره به لزوم توجه به موضوع شعار سال از سوی متولیان امر، به تشریح راهکارهای تسهیل بخشی تحقق “جهش تولید” پرداخت و اظهار کرد؛ با درود و سلام خدمت هموطنانم خصوصا مردم خوب شهرستان رودبار و تبریک عید نوروز و عید سعید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) و سلامتی و تندرستی و همچنین تسلیت به خانواده های داغدیده در این ایام خصوصا شهدای مدافع سلامت و تشکر از کادر درمانی درمانی، بهداشتی، امدادی و نیروهای نظامی و انتظامی و جهادگران عرصه سلامت و بسیجیان همیشه در صحنه، تا به امروز آنچه در خصوص شعارهای سال دیده شده است بر محور مطالعات و اولویت های اساسی کشور صورت گرفته است. مقام معظم رهبری در سنوات گذشته هم همواره برای حرکت و محوریت دادن به اولویت های کشور، نامگذاری هر سال را براین مبنا قرار داده اند.

دکتر مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه جهش بمعنی جهیدن و پرش و از جهد می آید، گفت؛ جهش در تولید بمعنی استفاده از حداکثر ظرفیت ها و پتانسیل های موجود است هر کشوری دارای یک ظرفیت موجود است که در حال حاضر وجود دارد و انجام می شود و یک ظرفیت بالقوه که تحت شرایطی به فعل تبدیل می شود هر زمان صحبت از تولید می شود تولید صرفا تولید در بخش صنعت نیست بلکه به معنای عام در همه بخش ها مدنظر است تولید در بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ….

وی با بیان اینکه تحقق جهش تولید نیازمند استفاده همه ظرفیت ها منابع موجود اعم از انسانی و مادی در بخش های مختلف و حضور همه بخش های جامعه در تولید است، افزود؛ جهش تولید در بخش انسانی از مرحله استخدام تا انتخاب، انتصاب و ارتقا و شایسته گزینی را شامل می شود و یا در بخش صنعت و در خط تولید بجای یک شیفت کارکردن از سه شیفت کارکردن استفاده شود که این امر نیازمند به فراهم شدن زنجیره ایی سایر بخش ها با هم می شود بعنوان مثال بخش بازرگانی با بخش فروش و بخش تولید هماهنگی لازم وجود داشته باشد. در جهش تولید در سطح کلان نیازمند هماهنگی همه بخش ها  اعم از توزیع، صادرات، واردات و هماهنگی بخش های مختلف در موضوع مربوطه است.

 

راهبرد یک ساله کشور در بودجه تعیین و تکلیف می شود

منتخب مردم رودبار در مجلس یازدهم با اشاره به نقش مجلس در امور مختلف بویژه تحقق “جهش تولید”، گفت؛ مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اساسی را بر عهده دارد یکی هماهنگی و پشتیبانی از طریق تدوین قوانین مرتبط و دیگری نظارت بر اجرای قوانین و مقررات. هماهنگ کردن بخش های مختلف و همچنین برآوردن نیازهای تقنینی در جهت ایجاد زمینه های جهش اقتصادی تاثیرگذار می باشد. قانون بودجه یکسال که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب می شود گرچه به پیشنهاد دولت است اما  راهبرد یک ساله کشور در همین بودجه تعیین و تکلیف می شود و تکالیف بخش های مختلف کشور مشخص و تعیین می گردد. بنابراین در بخش تقنینی، مجلس شورای اسلامی می تواند در جهش اقتصادی توسط بخش ها تخصصی مجلس از جمله کمسیون ها تاثیرگذار باشد. همچنین در بخش نظارت بر اجرا، بسیاری مشکلاتی که در اجرا وجود دارد از طریق نظارت و ارزیابی می تواند مسیر خودش را پیدا کند. بعنوان مثال تسهیلاتی که در قانون برای جهش تولید در بخش های مختلف دیده شد چقدر اجرایی شده و چه میزان این سرمایه برگشت داشته است و دلایل آن چه بوده است. یا اینکه مجوزهای داده شده بر اساس قانون، چه میزان لازم بوده و به چه میزان به توزیع عدالت در جامعه کمک کرده است. در بعضی از موارد به رانت ختم می شود رانتخور معتقد است دقیقا براساس قانون عمل کرده است در حالیکه هیچ قانون نبایستی زمینه رانت خواری ایجاد کند چه برسد به اینکه رانت خوار بگوید براساس قانون عمل کرده است. نظارت و ارزیابی دقیق می تواند آسیب شناسی دقیق داشته باشد و به کمک اجرا بیاید و جلوی انحرافات را در بخش های مختلف بگیرد. بنابراین ماهیت مجلس شورای می طلبد در بخش های مختلف ورود و راه حل لازم را ارائه دهد.

چگینی با بیان اینکه نقش مردم در”جهش تولید” اثربخش و تعیین کننده است، تصریح کرد؛ اساسا هیچ کاری بدون مردم انجام پذیر نیست حضور باورمند مردم می تواند در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار باشد و “جهش تولید” با مشارکت مردم اتفاق می افتد مردم هم در پذیرش جهش تولید و هم در بخش حضور در فعالیت های اقتصادی و هم در عرصه اجتماعی، بعنوان مرکز این موضوع می توانند قرار بگیرند. بعنوان مثال اولویت به خرید کالاهای داخلی که حداقل استاندارد های لازم را دارد بعنوان اولین گام در نقش مردم در جهش تولید می توان تعریف کرد شرکتی نتواند در برآورده کردن نیازهای داخلی بخوبی عمل کند قطعا شرکت صادر کننده نخواهد شد بنابراین پذیرش تولیدات داخلی آنهم با رعایت استانداردهای لازم می تواند زمینه جهش تولید توسط مردم را فراهم آورد یا مثالی دیگر در حوزه انسانی در خصوص اعتماد خبرهای داخلی که زمینه آن تولید خبر به شیوه صحیح یعنی داشتن همه افعال یک خبر است که اگر داشته باشد اعتماد به تولید خبر بیشتر خواهد شد و سبب اتکا مردم به خبرهای داخلی بیشتر خواهد شد و می تواند جهش خبری بیشتری در کشور در زمینه مختلف ایجاد کنند. لذا نقش مردم در حمایت از تولید بعنوان محوری ترین کار در اجرا است که موفقیت جهش تولید را تضمین می کند البته با توجه شرایطی که پیشتر گفته شد.

وی به تشریح چالش های پیش رو در “جهش تولید” پراخت و بیان کرد؛ در هر جهشی، شناخت چالش ها، نقش محوری در حرکت بسمت هدف تعیین شده دارد. چالش های هر بخش نیازمند کار تخصصی در همان بخش را دارد نمی توان یک نسخه ثابت برای چالش های بخش های مختلف تجویز کرد. قاعدتا هر بخشی در جهش تولید، چالش های خاص خودش را دارد و نیازمند کار تخصصی در همان بخش است تا بتوان چالش ها در هر بخشی احصا کرد.

 

تاکید به بررسی و اصلاح تقیینی در راستای تحقق “جهش تولید”

منتخب مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، بررسی و اصلاح تقیینی در راستای تحقق “جهش تولید” را مورد تاکید قرار داد و گفت؛ یکی بحث مقررات و قوانینی است که در حال حاضر وجود دارد باید دید که این قوانین و مقررات به چه میزان در اجرا کمک به جهش تولید می کند بنظر می رسد بخشی از قوانین و مقرراتی که مانع تعادل چرخه تولید است را باید حذف و یا کم اثر کرد و بخشی از قوانین تقویت شود.

چگینی، نظارت و ارزیابی را مبحث مهم دیگر در راستای تحقق “جهش تولید” برشمرد و بیان کرد؛ اگر در این بخش با جدیت بیشتری در عمل کار انجام شود انحرافات مشخص و آسیب شناسی دقیق صورت می گیرد.

وی همچنین تاکید کرد؛ وقتی صحبت از چالش می کنیم بایستی یا در اجرا باشیم یا از تجربیات دیگران بهره بگیریم که بتوانیم چالش ها را بطور دقیق بدست بیاوریم. از خداوند متعال میخواهم کمک شود در سالجاری با همت و عزم ملی جهش تولید در همه ابعاد انجام شود.

 

 

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !