گیلنا- رئیس پلیس فتا گیلان اعلام کرد: در یک کلاهبرداری اینترنتی از طریق کارت های بانکی ازحساب بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان استان سرقت شد.

به گزارش گیلنا از رشت، سرهنگ ایرج پور مستمند افزود: در پی مراجعه جمعی از شهروندان رشتی طی روزهای اخیر در زمینه کسرشدن مبالغی از حسب هایشان موضوع توسط پلیس فتا پیگیری شد و با ردگیری کلاهبرداری ها ، از سرقت و تخلیه حسابهای بانکی ۲ هزار نفر دیگر از شهروندان استان جلوگیری شد.

وی توضیح داد: با شکایت شماری از شهروندان رشتی مبنی بر کسر مبالغی از حسابهای بانکی شان، در بررسی های اولیه پلیس مشخص شد که فرد یا افرادی در قالب فروشندگان سیار طی چندین ماه اخیر با استفاده از روش های جذب مشتری از جمله عرضه کالاهای باکیفیت با قیمت پایین اقدام به فروش محصولاتی همچون میوه و دستمال کاغذی در گیلان به ویژه رشت کرده اند.

سرهنگ پورمستمند عنوان کرد: آنان در این شیوه کلاهبرداری ،بهنگام خرید کالا توسط مشتری ، کارت بانکی وی را دریافت می کرده و با استفاده از دستگاه اسکیمر که درجایی دور از چشم مشتری  پنهان می کردند، اطلاعات بانکی آنها را کپی نموده و  رمز اول کارت بانکی مشتریان را از آنها برای دریافت وجه سوال کرده و به این ترتیب اطلاعات کارت و رمز کارت بانکی مشتریان را بدست می آوردند.

رئیس پلیس فتا گیلان ادامه داد: این کلاهبرداران درطول چندین ماه اطلاعات کارت مشتریان را به همراه رمز اول آنها کسب و سپس اقدام به کپی اطلاعات بر روی کارت های خالی بانکی که به طور قاچاق از برخی کشورها همچون ترکیه و چین وارد کرده بودند ، نموده و طی  روزهای اخیر با کارت های کپی شده و با استفاده از رمز اول اقدام به برداشت ازحساب های بانکی مردم می کردند.

وی میزان پول سرقت شده از حسابهای بانکی شهروندان را بین ۵۰۰هزار تا هشت میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: پلیس بلافاصله با دریافت گزارش های مردمی وارد عمل شد و پیگیری های فنی و قضایی را در این ارتباط آغاز کرد که  با اقدامات صورت گرفته از سرقت و برداشت از حساب حدود دو هزار شهروند دیگر جلوگیری کردند.

رئیس پلیس فتا گیلان با تاکید بر اینکه شهروندان باید به هشدارها و توصیه هایی که برای حفاظت از جان و اموال آنها می شود ، توجه کنند، خاطر نشان کرد: در صورتی که مالباختگان به استفاده از رمز اول یک بار مصرف و یا تغییر زود هنگام رمز اول و یا حداقل در اختیار قرار ندادن رمز اول به افراد دیگر، توجه می کردند؛ به طور  قطع این گونه سوء استفاده و کلاهبرداری ها ممکن نبود.

وی به شهروندان توصیه کرد :برای پیشگیری از این نوع کلاهبرداری ها ضمن حفاظت از رمزهای اول و دوم کارت بانکی در خریدهای خود به ویژه از فروشندگان سیار از کارت های بانکی که دارای مبالغ بالایی می باشند به هیچ وجه استفاده نکنند و یک کارت بانکی دارای مبلغ محدود را برای این نوع خریدها اختصاص دهند.

سرهنگ پور مستمند در پایان  خاطرنشان کرد: تحقیقات و پی جویی های پلیسی و قضایی بی وقفه برای دستگیری این کلاهبر داران ادامه دارد./ ایرنا