امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۰:۲۲:۵۸ - چهارشنبه ۲۸ اسف ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری رودبار مطرح کرد؛
کاهش چشمگیر قاچاق چوب در رودبار/ نقش اثرگذار مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی
      گیلنا- مدیر منابع طبیعی رودبار گزارشی کوتاه از عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان را تشریح کرد   به گزارش گیلنا از رودبار، رودبار بعنوان وسیع ترین شهرستان استان گیلان حدود ۸۴۰۰۰ هکتار جنگل و  ۷۹۰۰۰ هکتار مرتع و دارای ۲۲۰۰۰۰ هکتار اراضی ملی و دولتی است. جنگلهای شهرستان در […]

 

 

 

گیلنا- مدیر منابع طبیعی رودبار گزارشی کوتاه از عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان را تشریح کرد

 

به گزارش گیلنا از رودبار، رودبار بعنوان وسیع ترین شهرستان استان گیلان حدود ۸۴۰۰۰ هکتار جنگل و  ۷۹۰۰۰ هکتار مرتع و دارای ۲۲۰۰۰۰ هکتار اراضی ملی و دولتی است. جنگلهای شهرستان در ۵ حوزه جنگلی واقع شده و در ۳۵ طرح جنگلداری قابل تقسیم هستند. مراتع رودبار در ۶۵ سامانه مرتعی قرار دارند.

حفاظت از وسیع ترین شهرستان گیلان با نیروی کم

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودبار دارای ۲۵ نفر نیروی کارشناس و تکنسین و مامور محافظ جنگل بوده که در اداره مرکزی، ۴ واحد منابع طبیعی بره سر عمارلو، رحمت آباد و توتکابن، رستم آباد، شهربیجار و دو پاسگاه بازرسی محمولات چوبی جنگلی لوشان و دیزکوه فعالیت دارند و این تعداد نیروی کم، کار حفاظت از منابع طبیعی یکی از بزرگترین شهرستان های گیلان را بر عهده دارند.

دستگیری ۱۳۸ نفر عامل قطع و قاچاق چوب

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری رودبار به تشریح عملکرد این اداره در سالی که گذشت پرداخت و اظهار کرد؛ طرح حفاظت فیزیکی در سطح کل جنگلهای شهرستان رودبار با بکارگیری ۶۵ نفر نیروی حفاظتی و قرقبان، بمنظور پیشگیری از وقوع جرم، شناسایی تخلفات و برخورد قانونی با متصرفین اراضی ملی و عاملان قطع و قاچاق جوب جنگلی، اطفاء حریق، کشف چوب قاچاق در ۵۵ فقره بمیزان ۳۶۰ مترمکعب (به ارزش ۴۰۰۰میلیون ریال)، دستگیری ۱۳۸ نفر عامل قطع و قاچاق به مراجع قضائی، رفع تصرف و خلع ید اراضی ملی به تعداد ۱۰۲ فقره در ۶۴ هکتار به ارزش ۱۹۲ میلیارد ریال و معرفی متصرفین به مراجع قضائی و کنترل کامل قاچاق سازماندهی شده در نقاط بحرانی و پرونده دار کردن عاملان اصلی شبکه های قاچاق در مرجع قضائی بخشی از اقدامات منابع طبیعی رودبار بوده است.

علی امیدی، جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی ملی و در خارج ار طرح های هادی مسکن را از مهم ترین اقدامات منابع طبیعی رودبار برشمرد و بیان کرد؛ اطفاء حریق به تعداد ۹۴ فقره و در سطح ۹۸ هکتار، عمدتا آتش سوزی سطحی و جلوگیری از سرایت آتش به بقیه نقاط جنگلی و مرتعی، احیاء جنگل و بازسازی جنگلکاری در مناطق سلانسر، انگورچاله داماش و کلیشم در سطح ۲۵۰۰هکتار  و با کاشت ۳۵۰ هزار اصله نهال بخش دیگری از اقدامات منابع طبیعی رودبار بوده است.

به گفته وی،  به استعلامات اراضی به تعداد ۲۰۰۰فقره، ثبت ۱۱۰۰۰ فقره مکاتبه بمنظور جلب رضایت ارباب رجوع و پیگیری کار مراجعین به این اداره رسیدگی شد.

تشکیل شبکه همیاران طبیعت با ۱۲۰ عضو در رودبار

مدیر منابع طبیعی رودبار با بیان اینکه حفاظت از مراتع و جنگل یک وظیفه همگانی است، گفت؛ توزیع نهاده های مرتع شامل کود فسفاته ۲۲۵۰ کیلوگرم، بذور اسپرس و یونجه ۲۵ گونی بمیزان ۷۰۰ کیلوگرم، منبع آب ۶۰۰لیتری، آبشخور فلزی ۴۰عدد بین دامداران در ۱۳ مرتع شهرستان، بروز رسانی  اطلاعات دامداران مراتع و انتقال پروانه چرا،  اجرای موفقیت آمیز پروژه بذرکاری و کپه کاری در مراتع قشلاقی سنگرود، ساری چم، شاندان و کرماک در سطح ۵۳۰ هکتار و تهیه طرح مرتعداری علی­آباد، سنگرود، قلاق،سردگاه، دوراهان،گرزنه چاک، پاچنار و پیگیری تهیه طرح بقیه مراتع از دیگر اقدامات و فعالیت های منابع طبیعی رودبار بوده است.

امیدی با اشاره به نقش اثرگذار مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی، بیان کرد؛ تشکیل شبکه همیاران طبیعت با ۱۲۰ عضو و مشارکت ۴۰ مدیر محلی گامی مثبت و اثرگذار در راستای مشارکت مردم برای حفاظت از منابع طبیعی در رودبار بوده است.

به گفته وی، شروع فعالیت پارک جنگلی درنیکا در سطح ۱۳۳۸ هکتار)، نظارت بر پارک های جنگلی درنیکا، ماندابان (فسخ قرارداد)، پیگیری پارکهای جنگلی دولت آباد و شهران و میرزاکوچک هرکیان و تهیه طرح پارک جنگلی کراسر سلانسر بخشی از اقدامات منابع طبیعی رودبار بوده است.

اجرای طرح کاداستر در سطح ۶۴۰۲ هکتار در جوبن و بلوکات رودبار

مدیر منابع طبیعی رودبار، اقدامات در حوزه آبخیزداری را بسیار مهم و اثرگذار توصیف کرد و گفت؛ اجرای پروژه آبخیزداری، ایجاد سیل بند گابیونی و سنگ ملاطی در علی آباد، نمک آوران بیورزین و ذیلکی رود(پشت سد آیت… بهجت)  بخشی از فعالیت های این اداره می باشد.

امیدی از اجرای طرح کاداستر در سطح ۶۴۰۲ هکتار در جوبن و بلوکات رودبار خبر داد و بیان کرد؛ رفع تداخل موانع تولید مناطق خرشک، چلکاسر، دیزکوه اسکولک سیاهرودپشته، رشته رود، لویه، میزاگلبند شیخعلی توسه و گلورز با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفت.

وی با اشاره به مشارکت های بین سازمانی با ادارات جهت تسهیل در امورات مختلف، افزود؛  اجرای طرح های هادی مسکن نمک آوران، دیزکوه اسکولک، راجعون، چلکاسر، چره، رشی، انبوه، شهربیجار، گلورز با همکاری بنیاد مسکن و همچنین جانمایی مسیرهای گازرسانی بر روی نقشه جات اجرایی خوشه های دارستان لویه، رشته رود خولک مازیان، آغوزبن، ویه ناوه انبوه ناش شاه شهیدان، سندس، چره، سیدان، چله بر، خاصکول با همکاری اداره گاز شهرستان صورت گرفت.

مدیر منابع طبیعی رودبار، همکاری با شرکت مخابرات استان در ارتباط با فیبر نوری از توتکابن تا مرز رودبار-سیاهکل (چراکوه) و همکاری با پروژه های آزادراه بطول ۱۵ کیلومتر از لوشان تا رودبار و راه آهن به طول ۵ کیلومتر  و سایر ادارات از دیگر اقدامات برشمرد و گفت؛ نظارت بر واگذاریهای اراضی، طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی به تعداد ۱۷۰ فقره در سطح ۱۸۰۰ هکتار و ارائه خدمات باغی برای باغداران چوب به تعداد ۳۲۲ فقره و به حجم  ۵۴۴۰ مترمکعب که بیش از ۶۰ میلیارد ریال در اقتصاد معیشت مردم نقش دارد، از دیگر فعالیت های منابع طبیعی رودبار بوده است.

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !