امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱:۳۱:۰۷ - پنج شنبه ۱۰ بهم ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پرده برداری رسانه گیلانی از رابطه کاری شهردار و فرماندار سیاهکل!
  گیلنا- این اظهارات فرماندار سیاهکل به مراتب بدتر از اظهارات سخنگوی شورای شهر سیاهکل بود چرا که اگر سخنگوی شورا مدعی عدم سکونت خانواده شهردار در سیاهکل شده بود، فرماندار سیاهکل صراحتا گفته بود که شهردار این شهرستان اصلا در سیاهکل سکونت ندارد و ساکن لاهیجان است! به بیان دیگر فرماندار سیاهکل خود بر […]

 

گیلنا- این اظهارات فرماندار سیاهکل به مراتب بدتر از اظهارات سخنگوی شورای شهر سیاهکل بود چرا که اگر سخنگوی شورا مدعی عدم سکونت خانواده شهردار در سیاهکل شده بود، فرماندار سیاهکل صراحتا گفته بود که شهردار این شهرستان اصلا در سیاهکل سکونت ندارد و ساکن لاهیجان است! به بیان دیگر فرماندار سیاهکل خود بر این موضوع معترف است که در جریان عدم سکونت شهردار سیاهکل و خانواده اش در این شهرستان بوده است!

به گزارش گیلنا از سیاهکل خزر آنلاین نوشته؛، تیرماه امسال بود که سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از ابلاغ دستورالعمل جدید نحوه احراز سکونت شهرداران در محل خدمت خود به استانداران سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل تمامی شهرداران مکلف هستند در محل خدمت خود سکونت داشته باشند.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت که شهردار و خانواده وی شامل همسر و فرزند یا فرزندان تحت تکفل وی باید در داخل محدوده شهر سکونت و اقامت داشته باشند. (اینجا را بخوانید)

با توجه به تاکید سخنگوی وزارت کشور، به نظر می رسد فرمانداران سراسر کشور به عنوان نمایندگان وزارت کشور در شهرستان ها، می بایست مسئول رسیدگی به موضوع سکونت شهرداران و خانواده های آنان در شهرستان محل خدمت باشند با این حال در سیاهکل، گویا در بر پاشنه دیگری می چرخد! این را می توان از اظهارنظر سخنگوی شورای شهر سیاهکل دریافت.

چندی پیش بود که ارسلان عزتی در گفتگو با یکی از سایت های محلی این شهرستان نه تنها خبر از عدم سکونت خانواده شهردار در سیاهکل داد بلکه گفت که فرماندار این شهرستان هم در جریان این موضوع قرار دارد! (اینجا را بخوانید)

یکی از نتایجی که می توان از اظهارات سخنگوی شورای شهر سیاهکل گرفت اینست که فرماندار سیاهکل که اساسا می بایست ناظر بر رعایت مر قانون و رعایت دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور باشد، خود در جریان عدم سکونت خانواده شهردار سیاهکل هم بوده است.

البته پس از انتشار مصاحبه سخنگوی شورای شهر سیاهکل در سایت های محلی و پیگیری های صورت گرفته توسط برخی رسانه ها در این خصوص، گمانه زنی ها و انتقادات از فرماندار سیاهکل مبنی بر سکوت یا عدم واکنش شایسته در خصوص سکونت نداشتن شهردار سیاهکل در این شهرستان، بالا گرفت تا آن جا که سرانجام فرماندار سیاهکل در مصاحبه ای با بیان اینکه مطابق قانون سکونت شهرداران به همراه خانواده در محل خدمت الزام‌آور است، گفت: شهردار به من اطلاع داد به دلیل شخصی که آن را در این مصاحبه به دلیل شخصی بودن موضوع بیان نمی‌کنم، در شهر لاهیجان سکونت دارد!!

این اظهارات فرماندار سیاهکل به مراتب بدتر از اظهارات سخنگوی شورای شهر سیاهکل بود چرا که اگر سخنگوی شورا مدعی عدم سکونت خانواده شهردار در سیاهکل شده بود، فرماندار سیاهکل صراحتا گفته بود که شهردار این شهرستان اصلا در سیاهکل سکونت ندارد و ساکن لاهیجان است! به بیان دیگر فرماندار سیاهکل خود بر این موضوع معترف است که در جریان عدم سکونت شهردار سیاهکل یا خانواده اش در این شهرستان بوده است! (اینجا را بخوانید)

البته فرماندار سیاهکل پس از این اعتراف، توپ عزل شهردار را به علت عدم سکونت خود یا خانواده اش در سیاهکل به زمین شورا انداخت و گفت که اعضای شورا می توانند شهردار سیاهکل را به علت عدم سکونت در شهرستان سیاهکل عزل کنند! وی البته نمی گوید که خودش در جایگاه فرماندار شهرستان سیاهکل، پس از اطلاع از عدم سکونت شهردار یا خانواده او در سیاهکل، چه تدابیری برای جلوگیری از ادامه وضع موجود اندیشه است!

با این اوصاف شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که فرماندار شهرستان سیاهکل علیرغم اطلاع از عدم سکونت شهردار سیاهکل در این شهرستان، تا پیش از مصاحبه سخنگوی شورای شهرستان سیاهکل، تمایل چندانی به افشای این موضوع نداشته و حتی پس از بالاگرفتن حساسیت های رسانه ای نسبت به این موضوع، توپ عزل شهردار را هم به زمین شورا انداخته است.

البته بد نیست که بدانیم فرماندار یا نماینده ای که از طرف او انتخاب می شود، یکی از اعضای هیات تطبیق شهرستان و به قولی رییس این هیات هم می باشد. همان هیاتی که چندی پیش به مصوبه شورای شهر سیاهکل مبنی بر برکناری شهردار فعلی این شهرستان اعتراض نموده و همین اعتراض پس از کش و قوس های فراوان سبب شد تا در پایان مصوبه شورا مبنی بر عزل شهردار سیاهکل فاقد وجاهت قانونی تشخیص و شهردار فعلی سیاهکل کرسی خود را در راس شهرداری حفظ نماید! (اینجا را بخوانید)

قضیه عدم سکونت خانواده شهردار سیاهکل البته تنها به اظهارات سخنگوی شورا و فرماندار سیاهکل ختم نشد چرا که شهردار سیاهکل هم صراحتاً بر عدم سکونت خانواده اش در سیاهکل تاکید کرده و در گفتگو با رسانه ها، این موضوع را کاملاقانونی دانسته و گفته است که بنا به دلایلی کاملاً شخصی امکان حضور دائمی همسر و فرزند خردسالش در شهر محل خدمت او امکان‌پذیر نیست! وی همچنین مدعی است که عدم سکونت دائمی همسر و فرزند خردسالش از نظر قانونی بلااشکال بوده و مطابق تبصره ۱ بند ۴ ماده ۵ آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، کاملاً قانونی است!

در تبصره ۱ بند ۴ ماده ۵ آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار آمده است که در صورتی که هر یک از افراد خانواده شهردار به دلایلی از جمله تحصیل بدلیل نبود امکانات آموزشی در شهر مربوط ، اشتغال در دستگاه های اجرایی که امکان ماموریت یا انتقال وجود نداشته باشد، بیماری و آراء دادگاه و …نتوانند در داخل محدوده شهر سکونت و اقامت نمایند صرفا این اشخاص با داشتن گواهی مستند موجه از سکونت و اقامت در داخل محدوده ی شهر مستثنی هستند.

قابل تامل آن که نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده وزارت کشور است و البته نماینده وزارت کشور در شهرستان هم، جناب فرماندار خواهد بود! یعنی به احتمال فراوان، فرماندار سیاهکل می بایست عذر شهردار این شهرستان را از جهت عدم سکونتش در سیاهکل موجه تشخیص دهد. همان فرمانداری که از عدم سکونت خانواده شهردار سیاهکل اطلاع داشته و حتی پس از برانگیخته شدن حساسیت های رسانه ای، توپ عزل را به زمین شورا انداخته است. همان فرمانداری که خود یا نماینده اش عضو هیات تطبیق شهرستان سیاهکل بوده و نسبت به مصوبه شورا مبنی بر عزل شهردار سیاهکل، اعتراض کرده و پس از کش و قوس های فراوان، همان اعتراض منجر به باقی ماندن نیک بین در کرسی شهرداری سیاهکل شده است!

در پایان بد نیست اشاره ای به سخنان آذرماه امسال فرماندار سیاهکل در جمع خبرنگاران داشته باشیم. در این جلسه فرماندار سیاهکل ضمن دفاع از عملکرد شهردار سیاهکل گفته بود: از شورای شهر سیاهکل خواسته‌ام تا به درگیری‌ها با شهردار پایان دهند! اینکه بگویند فلان چراغ را فلان قیمت خریداری کرده‌اند پس این کار تخلف است درست نیست، شهردار نیز از دانشگاه آمده و می‌تواند این کار را رها کند و برای تدریس به دانشگاه برود، اما در این شهر در حال فعالیت است. (اینجا را بخوانید)

البته خزرآنلاین اطمینان دارد که رابطه فرماندار سیاهکل با شهردار این شهرستان، رابطه ای تعامل گرایانه، مبتنی بر قانون و در جهت حفظ حقوق مردم است. رابطه ای که می توان آن را رابطه ای برد-برد تلقی نمود چرا که هم شهردار و هم فرماندار به علت رعایت مصالح مردم خاطری آسوده در محضر وجدان خود دارند و هم مردم از برکات این رابطه، بهره مند می شوند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !