امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
۲۱:۴۶:۵۱ - چهارشنبه ۲ بهم ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افتتاح درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در دهه فجر در رشت
گیلنا – انتظار می رود با افتتاح و بهره‌برداری از این درمانگاه در ایام مبارک دهه فجر کام بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده های آنان شیرین شود. به گزارش گیلنا  از رشت، نام برخی بیماری‌ها همانند رویه درمان و بعد حمایتی آن کمی گمنام است. هموفیلی یکی همین بیماری‌هاست که از آن به‌عنوان بیماری […]


گیلنا – انتظار می رود با افتتاح و بهره‌برداری از این درمانگاه در ایام مبارک دهه فجر کام بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده های آنان شیرین شود.

خبر خوب| درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در دهه فجر در رشت افتتاح می‌شود

به گزارش گیلنا  از رشت، نام برخی بیماری‌ها همانند رویه درمان و بعد حمایتی آن کمی گمنام است.

هموفیلی یکی همین بیماری‌هاست که از آن به‌عنوان بیماری اختلال خونریزی دهنده ارثی یاد می‌شود و فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا عدم وجود پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی قادر به متوقف کردن روند خونریزی نیست.

هموفیلی از دو واژه «هِم» به معنی خون و «فیلی» به معنی دوستدار خون تشکیل شده و به دلیل همراه بودن این بیماری با اختلالات خونریزی دهنده، «هموفیلی» نام گرفته است.

وجود ۲۶۵ بیمار هموفیلی در گیلان

اطفال مبتلا به بیماری خاص در بیمارستان ۱۷ شهریور و بزرگسالان مبتلا به بیماری خاص در بیمارستان رازی رشت دوره درمان خود را می‌گذرانند در حالی‌که استان گیلان دارای ۲۶۵ تعداد بیمار هموفیلی است و به دلیل فقدان یک مرکز درمانی تخصصی به‌ناچار برای پیگیری روند درمان خود باید به تهران مراجه کنند.

احداث درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در رشت در بهمن سال ۹۶ با هدف خدمات‌رسانی بهتر به بیماران مبتلا به هموفیلی در کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست وقت شورای شهر رشت مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

قرار بود این درمانگاه در همان سال به بهره‌برداری برسد اما پس‌ازآن بنا به دلایلی ازجمله مشکلات مالی حاکم بر مجموعه شهرداری رشت، بهره‌برداری آن به تأخیر افتاد.

اعضای شورای اسلامی شهر در سال ۹۸ خبر از پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه داده و متعاقب آن اعلام شد که قرار است به‌زودی شاهد بهره‌برداری از نخستین درمانگاه هموفیلی در رشت باشیم ولی با اتفاقاتی که پیرامون روند طولانی انتخاب شهردار در رشت رقم خورد بازهم این وعده تحقق پیدا نکرد و بیماران هموفیلی همچنان چشم‌انتظار افتتاح این درمانگاه باقی ماندند.

در یک‌صد و بیستمین جلسه علنی شورای شهر رشت و پس از گذشت نزدیک به دو سال از واگذاری این پروژه به شهرداری مباحثی پیرامون احتمال ماده ۴۸ شدن درمانگاه هموفیلی رشت مطرح شد که با واکنش تند برخی از اعضای شورای شهر رشت همراه بود و چند عضو شورا ضمن مخالفت با اِعمال ماده ۴۸ درباره این پروژه به لزوم بهره‌برداری هر چه سریع‌تر آن تأکید کردند.

بر اساس ماده ۴۸ هرگاه پیمانکار یا کارفرما در اجرای پروژه کم‌کاری کرده و به تعهداتشان عمل نکنند طرف مقابل قرار داد می‌توانند با اِعمال ماده ۴۸ نسبت به قطع همکاری و انتخاب پیمانکار یا کارفرمای جدید برای ادامه اجرای پروژه اقدام کند.

افتتاح درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در دهه مبارک فجر

به گفته عضو کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت قرار است پس از گذشت نزدیک به دو سال، بالاخره این پروژه در دهه فجر امسال با هدف حمایت از بیماران مبتلا به هموفیلی به بهره‌برداری می‌رسد.

فاطمه شیرزاد مشکلات مالی شهرداری رشت و افزایش سرسام‌آور برخی از اقلام و تجهیزات از دلایل طولانی شدن افتتاح پروژه درمانگاه هموفیلی در رشت عنوان کرد و بیماران خاص را نیازمند نگاه ویژه از سوی دستگاه‌های مسؤول بالأخص دولت دانست و اظهار امیدواری کرد تا با بهره‌برداری از این درمانگاه گامی مؤثر در کاهش مشکلات بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده‌های آنان برداشته شود.

اهدای زمین درمانگاه هموفیلی ۱۵ سال قبل

زمین محل احداث این درمانگاه ۱۵ سال پیش توسط نیکوکار رشتی مرحوم آذربانی اهدا شد و به نظر می‌رسد با احداث درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در رشت، بیماران گیلانی مجبور به اعزام بیماران هموفیلی به تهران نباشند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران نیز با ابراز خرسندی از افتتاح درمانگاه فوق تخصصی هموفیلی در رشت گفت که به علت طولانی شدن روند افتتاح این درمانگاه طی سال‌های اخیر نقشه مربوط به این پروژه بازبینی و بر اساس استانداردهای روز مستحکم سازی شد.

احمد قویدل ایجاد درمانگاه هموفیلی را یکی از مهم‌ترین نیازهای بیماران هموفیلی در گیلان دانست و از موافقت خانواده مرحوم آذربانی مبنی بر پذیرش دیگر بیماران خاص ازجمله بیماران مبتلا به تالاسمی و غیره خبر داد که این موضوع منجر به تحقق پیوندی مستحکم با دانشگاه علوم پزشکی می‌شود.

نصب سردیس مرحوم آذربانی در مقابل این درمانگاه ازجمله مواردی بود که مدیرعامل کانون هموفیلی ایران عنوان کرد تا به‌مانند آینه‌ای برای تشویق خیرین برای فعالیت در حوزه سلامت شود.

پروژه درمانگاه هموفیلی رشت سومین مرکز جامع درمانی هموفیلی در کل کشور است که حدود دو سال از واگذاری پروژه درمانگاه هموفیلی به شهرداری رشت می‌گذرد و در این میان بارها وعده افتتاح این درمانگاه به بیماران هموفیلی و خانواده‌هایشان داده شده است.

انتظار می‌رود با افتتاح و بهره‌برداری از این درمانگاه در ایام مبارک دهه فجر کام بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده‌های آنان شیرین شود و شورای اسلامی و شهرداری رشت پس از تمامی حواشی که طی چند سال اخیر با آن درگیر بوده در اقدامی عام‌المنفعه و خداپسند خدمت کوچکی به شهروندان ارائه کرده باشد./ فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !