امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۲۳:۱۷:۰۹ - یکشنبه ۱۲ آبا ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رتبه سوم گیلان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی/ یک‌چهارم سرمایه‌گذاری در گیلان سنتی است
گیلنا – گیلان طی سه ماه نخست امسال رتبه سوم را در جذب سرمایه‌گذار خارجی کسب کرده و از سال ۸۳ تاکنون بیش از دو هزار ۷۰۰ شغل با سرمایه‌گذاری خارجی در این استان به وجود آمده است. به گزارش گیلنا به نقل از فارس، روش‌های تأمین مالی سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه جهت تحقق […]

گیلنا – گیلان طی سه ماه نخست امسال رتبه سوم را در جذب سرمایه‌گذار خارجی کسب کرده و از سال ۸۳ تاکنون بیش از دو هزار ۷۰۰ شغل با سرمایه‌گذاری خارجی در این استان به وجود آمده است.

رتبه سوم گیلان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی/ یک‌چهارم سرمایه‌گذاری در گیلان سنتی است

به گزارش گیلنا به نقل از فارس، روش‌های تأمین مالی سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه جهت تحقق رشد اقتصادی، کاهش تورم و بیکاری ۸ درصد  در نشست فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی در سالن غدیر استانداری با حضور استاندار موردبررسی قرار گرفت.

یک‌چهارم سرمایه‌گذاری در گیلان باید از منابع سرمایه‌گذاری خارجی باشد

 بر اساس روش‌های برنامه‌ریزی‌شده ۲۵ درصد تأمین مالی از منابع مالی خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی، ۲۵ درصد تأمین مالی توسط بازار سرمایه، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی، ۲۵ درصد روش تأمین مالی از طریق تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری، ۹ درصد از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۳ درصد از طریق تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سه درصد باقی‌مانده نیز از طریق آورده اشخاص انجام می‌شود.

در حال حاضر ۲۵ درصد تأمین مالی طبق در برنامه ششم در استان گیلان از طریق تسهیلات بانکی که روشی سنتی است

در حال حاضر ۲۵ درصد تأمین مالی طبق در برنامه ششم در استان گیلان از طریق تسهیلات بانکی که روشی سنتی است، تأمین می‌شود درحالی‌که تمرکز دولت بر روی تأمین منابع مالی از بخش خارجی و سرمایه‌گذاری فاینانس است.

سرمایه‌گذاری خارجی حدود ۴۰۳ میلیون دلاری در گیلان

 طی ۶ ماهه امسال سه پروژه مهم با سرمایه‌گذاری خارجی در استان گیلان انجام‌شده که پروژه تولید تجهیزات الکترونیکی ضد انفجار با مبلغ مصوب پنج میلیون و ۸۳۱ هزار دلار، پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی با مبلغ مصوب ۳۳۷ میلیون دلاری و پروژه حمل‌ونقل ریلی آستارا با مبلغ مصوب ۶۰ میلیون دلاری که مبلغ بالغ‌بر ۱۰ میلیون دلار آن جذب شده است.

اثر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در مثبت کردن تراز اقتصادی

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری معتقد است جلسات رفع موانع مشکلات در استان باید حداقل شش ماه قبل انجام می‌شد چون در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری خارجی در اشتغال و افزایش تراز اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

ارسلان زارع معتقد است تأمین منابع مالی در برنامه ششم موئید پیشرو بودن گیلان در جذب سرمایه گذر خارجی است و شرکت‌هایی که از کشورهای آلمان، کره، چین و سایر کشورها که در این استان سرمایه‌گذاری می‌کنند یقیناً در کنار تسهیلات دولتی، همیاری دستگاه‌های اجرایی است که این موفقیت‌ها را ایجاد کرده است.

به گفته وی بسیاری از فعالین اقتصادی، سرمایه‌گذاران اعم از اروپایی و آسیایی با اطینان، امنیت ایران را باور دارند و فلذا در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره امنیت و ثبات در ایران وجود داشته اما برخی از سیاست‌های اقتصادی، فراز و نشیب‌ها از بازار سرمایه، پول و فرایند اخذ مجوزات برخی از سرمایه‌گذاران را آزرده‌خاطر کرده که در راستای این مشکل ما وظیفه همگان است که شرایط را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان می‌گوید باید ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی شناسایی شود و در پی آن پکیج‌های لازم برای سرمایه‌گذاری هدفمند را طرح‌ریزی کرد تا اولویت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار خارجی مشخص شود و در این صورت است که و ظرفیت اشتغال، پایداری درآمد و شغل و سایر آیتم‌های توسعه اقتصادی ایجاد می‌شود.

زارع مدعی است که گیلان در طی ۱۰ سال اخیر با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران خارجی مواجه بوده، هرچند ظرفیت‌های استان با توجه به وجود منطقه آزاد انزلی برای سرمایه‌گذاری بیشتر از وضعیت کنونی است.

استاندار گیلان از وجود طرح‌های نیمه‌تمام در استان خبر می‌دهد که اگر بتوان سرمایه‌گذار خارجی برای آن‌ها جذب کرد، هزاران شغل در استان ایجاد می‌شود و در ادامه تأکید دارد که باید تعدادی از آن‌ها تا پایان سال و مابقی آن‌ها تا سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی همچنین از روند کند توسعه‌ای کشور و به‌تبع آن در گیلان انتقاد کرد و گفت که بسیاری از کشورهای آسیایی علیرغم اینکه ما از ۵۰ سال گذشته طرح‌های توسعه‌ای را شروع کرده‌ایم، به ۱۰ سال نمی‌کشد که فعالیت‌های اقتصادی بر مبنای طرح‌های توسعه‌ای را آغاز کرده‌اند و از ما بسیار جلوترند چون از سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند.

ناگفته نماند علاوه برجذب سرمایه‌گذار خارجی برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی گاها درگرفتن استعلامات و مجوزات علیرغم ابراز رضایتمندی از برخی دستگاه‌ها، از برخی دیگر گله‌مند هستند درحالی‌که که باید صدور مجوزات از سوی دستگاه‌های اجرایی تسهیل شود.

جای خالی دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی در فضای مجازی

در گیلان علاوه بر زیرساخت‌ها، جاذبه‌های کافی وجود دارد و باید از سرمایه‌گذاران خبره در گیلان دعوت کنیم و یکی از راه‌های دعوت آن‌ها از به‌جز اتاق بازرگانی از طریق فضای سایبری و شبکه‌های مجازی است

 

به تعبیر نماینده عالی دولت در گیلان باید تحت هر شرایطی دست سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را گرفت و به آن کمک کرد به‌طوری‌که اگر مدیرکلی در استان با فعالان اقتصادی و یا سرمایه‌گذار نشست و بعد دید که برخی‌ها از شراکت وی با سرمایه‌گذار حرف زدند، نباید نگران بود بلکه باید این سطح از تعاملات را افزایش نیز داد.

زارع همچنین در پایان پس از استماع نظرات و مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی و نمایندگان آن‌ها دستور داد تا مشکلات شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران فاینانس از سوی دستگاه‌های اجرایی محیط‌زیست، منابع طبیعی، منطقه آزاد، صنعت معدن و تجارت و فرمانداری‌ها تسریع و تسهیل شود.

ایجاد ۲۷۲۹ شغل با سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان از سال ۸۳ تاکنون

 به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی استان گیلان سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان طی سال‌های ۸۳ تاکنون ۱۳ درصد پروژه غیر پوششی هستند که شامل ۱۰ پروژه بوده و مبلغ ۶۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در پی آن ۳۱۵ نفر نیز مشغول کارشده‌اند.

منصور مولایی پور می‌گوید که علاوه بر سرمایه‌گذاری پوششی فوق‌الذکر، سرمایه‌گذاری غیر پوششی ۸۷ درصدی نیز در گیلان صورت گرفته که در قالب ۲۳ پروژه اجراشده، مبلغ مصوب سرمایه‌گذاری آن یک‌میلیون و ۶۴۳ هزار دلار بوده که مبلغ ۴۳۸ میلیون آن جذب شده است و در پی آن دو هزار و ۴۱۴ نفر نیز مشغول به کارشده‌اند.

گیلان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه سوم را دارد

اما آنچه بسیار حائز اهمیت است وضعیت اقتصادی و دارایی استان گیلان در ارزیابی‌های ملی از سوی وزارتخانه و دستگاه‌های متولی است که در پی آن اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان در ارزیابی عملکرد معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سال گذشته حائز کسب رتبه برتر بوده و در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نیز در سه‌ماهه امسال رتبه سوم را کسب کرده است.

به گزارش فارس، در این جلسه مشکلاتی نظیر آزادسازی حرایم، موانع و مشکلات زیستی و تعارضاتی عرصه و عیان شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی با اراضی ملی، به‌روز نبودن سیستم ثبت زمین به زبان بین‌المللی در منطقه آزاد و پذیرفته نشدن مالکیت آن‌ها از سوی شرکای خارجی سرمایه‌گذاران، وجود تعارض منافع اراضی مناطق آزاد با بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان از مواردی بود که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی حاضر در گیلان مطرح شد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !