امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۱۱:۴۲ - چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خانه تکانی خاویار در خزر
محقق و پژوهشگر علوم شیلاتی با بیان اینکه طبق آمارها جمعیت ماهیان خاویاری در سواحل ایرانی دریای خزر به پایین‌ترین سطح در طول تاریخ خود رسیده است، گفت: طبق فهرست سرخ (IUCN) اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هر پنج گونه ماهیان خاویاری در زمره گونه‌های درخطر انقراض شدید و بحرانی قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گیلنا، پرفسور محمد پورکاظمی شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور گفت : طبق آمارهای صید ایران در مجموع پنج گونه ماهیان خاویاری به زیر ۲۵۰ عدد در کل سال رسیده است از این‌رو همانطور که به یوزپلنگ و فوک خزری در رسانه‌ها پرداخته می شود باید به ماهیان خاویاری نیز توجه جدی شود.
رئیس سابق انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری وضعیت ماهیان خاویاری را زنگ خطر و هشداری جدی دانست که در صورت عدم اقدام به موقع نابودی این ماهیان را در پی خواهد داشت وآثار ماهیان خاویاری در دریای خزر از بین می رود.

وی به اجرای پروژه راهبردی ماهیان خاویاری با مشارکت بخش خصوصی، دولتی، دانشگاهها و غیره طی ۱۵ سال قبل اشاره و عنوان کرد: این پروژه و نیز راه اندازی بانک ژن ماهیان خاویاری در رودخانه سفید رود پس از ۲ سال اجرا متوقف شد اما این مطالعات نشان می داد اگر روند مدیریت ذخایر ماهیان خاویاری در دریا به همین منوال پیش رود تا ۱۴۰۰ ذخایر ماهیان خاویاری به پایین تر از حد ممکن خواهد رسید که براساس آمار و پیش بینی ها الان شاهد این اتفاق در دریای خزر هستیم.
وی تصریح کرد : براساس  این طرح پیش بینی کرد در ۱۵ سال آینده (منظور ۱۴۰۰بوده) صید برخی ماهیان مانند فیل ماهی، شیپ و تاس ماهی روسی در آبهای ایران به سالانه ۲ الی سه ماهی برسد که هم اکنون این اتفاق به وقوع پیوسته است.
این محقق و پژوهشگر علوم شیلاتی اضافه کرد: ماهیان خاویاری ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه خزر است و ایران نیز تحقیقات و تلاش هایی را برای تکثیر و جلوگیری از صید غیر مجاز انجام داده است اما این تلاشها کافی نیست و به تلاش جمعی توسط هر پنج کشور نیاز دارد.
وی با بیان اینکه در آبهای ایران می توان عملکرد بهتری داشت، عنوان کرد : این امر نیازمند برنامه ریزی و حمایت جدی دولت است زمانی می توان یک ذخیره را در اکوسیستم حفظ کرد که نقشه راه وجود داشته باشد و همه ذینفعان در این کار مشارکت داشته باشند.
پورکاظمی افزود : یکی از این ذینفعان و بهره برداران صیادان و دیگری علاقمندان محیط زیست و رسانه ها و خبرنگاران هستند تا همه در کنار هم بتوانیم مشارکت مردم را از برنامه های از قبل تعیین شده جلب کنیم، بطور مثال جلوی کشته شدن ماهی صید شده را بگیریم و ماهی خاویاری برای حفاظت و تحقیقات نگهداری شود و بادست مردم رها سازی شود.
وی اظهار داشت : باید برای کل خزر نقشه راه داشته باشیم و نقش هر یک از کشورها در آن تعیین شود، نقشه ای که در حال حاضر وجود ندارد حال آنکه در اروپا برای ماهیان خاویاری تدوین شده و اتحادیه اروپا نزدیک ۳۰ میلیون دلار به این امر اختصاص داده و وظیفه هریک از کشورها هم نیز مشخص است که برای ذخایر خاویاری در رودخانه دانوب چه عملکردی داشته باشند در آمریکا و کانادا نیز این نقشه راه تدوین شده است.
پورکاظمی ادامه داد : بعنوان یک محقق معتقدم اولین کاری که باید انجام شود اجرای برنامه راهبردی تدوین، تصویب و ابلاغ شده در آبهای ایران است. نمایندگان ایران در کمیسیون منابع زنده دریای خزر نیز باید تلاش کنند پنج کشور را مجاب کرده تا این برنامه راهبردی و نقشه راه دریای خزر برای حفاظت ماهیان خاویاری تدوین شود.
وی تاکید کرد : بدون برنامه و با کارهای روزمره نمی توان این ماهیان را از خطر نابودی حفظ کرد، باید بدانیم با چه راهکاری اعم از جلوگیری از صید غیرمجاز، فرهنگ سازی، جلب مشارکت، تجهیز یگان حفاظت، اطلاع رسانی و یا سیاست های تشویقی می توان این روند را کاهش داد اما متاسفانه این برنامه تدوین نشده و یا اگر تدوین شده اجرا نشده است و ما عملا هر سال وضعیت بسیار وخیم تری در این حوزه می یابیم.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !