امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۵۵:۱۴ - یکشنبه ۲۹ فرو ۱۴۰۰
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی کشاورزان سیاه اسطلخی به دل فاضلاب می‌زنند
گیلنا- اهالی سیاه اسطلخ رشت قریب به نیم قرن است که به دلیل ناکارآمدی مدیریت منابع آبی در استان، به جای استفاده از آب کشاورزی سالم، فاضلاب‌های شهری گوهر رود را روانه برنج زارهای خود می‌کنند. به گزارش گیلنا از رشت، فصل کشت و کار و کشاورزی که می‌شود شور و اشتیاق به مزارع و […]

گیلنا- اهالی سیاه اسطلخ رشت قریب به نیم قرن است که به دلیل ناکارآمدی مدیریت منابع آبی در استان، به جای استفاده از آب کشاورزی سالم، فاضلاب‌های شهری گوهر رود را روانه برنج زارهای خود می‌کنند.

به گزارش گیلنا از رشت، فصل کشت و کار و کشاورزی که می‌شود شور و اشتیاق به مزارع و برنجزارها بر می‌گردد و امید به کسب روزی حلال در مرز مرز شالیزارها جوانه می‌زند و کشاورزان دست پینه بسته که تمام امید و آرزویشان همان خوشه‌های طلایی با برکت است از جمله افرادی هستند که شاد و خرامان به استقبال کشت و کار می‌روند.

گیلان به واسطه شرایط اقلیمی و آب و هوایی به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود. وجود زمین‌های حاصلخیز و مستعد باغی و زراعی از یک سو و همچنین خروشانی آب سفیدرود و دیگر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، گیلان را جز استان‌های مستعد کشاورزی قرار داده است. علیرغم وجود سفیدرود خروشان و سد منجیل و دیگر آبریزهای دائمی و فصلی، چشمه و رودخانه‌ها متأسفانه هنوز کشاورزانی هستند که دغدغه آب کشاورزی داشته و از فاضلاب‌های متعفن شهری برای سیراب کردن برنجزارها استفاده می‌کنند.

اهالی سیاه اسطلخ رشت قریب به نیم قرن است که به دلیل ناکارآمدی مدیریت منابع آبی در استان، به جای استفاده از آب کشاورزی سالم، فاضلاب‌های شهری گوهر رود را روانه برنج زارهای خود می‌کنند.

استفاده بیش از ۴۳۰ هکتار اراضی کشاورزی از فاضلاب

عضو شورای اسلامی روستای سیاه اسطلخ رشت با اشاره به بخشی از مشکلات این منطقه، گفت: آب شرب و کشاورزی دو مشکل اصلی روستای سیاه اسطلخ رشت است.

زمانی به احداث سد چوبی در بستر رودخانه گوهر رود جهت آبیاری کشاورزی توسط اهالی سیاه اسطلخ رشت اشاره وبیان کرد: مردم این منطقه برای کسب روزی حلال و تأمین امرار و معاش از روی ناچاری از فاضلاب شهری برای آبیاری کشاورزی و برنج زارهای خود استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۴۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیاه اسطلخ رشت به دلیل نبود آب کشاورزی، از فاضلاب‌های شهری آلوده‌ترین رودخانه گیلان آبیاری می‌شود.

عضو شورای اسلامی سیاه اسطلخ رشت با بیان اینکه گوش شنوایی برای مشکلات مردم محروم این روستا نیست، گفت: بارها مشکلات این روستا را به صورت مکاتبه و در جلسات استان و شهرستان به گوش مسئولین رساندیم اما متأسفانه هیچ اقدام مؤثری برای حل مشکلات این روستا صورت نگرفته است.

زمانی با اشاره به مشکل جدی آب کشاورزی و شرب روستای سیاه اسطلخ، اضافه کرد: مشکل آب کشاورزی روستا از دو کانال خمام رود و کانال زی هشت قابل حل است که برای تحقق این امر نیاز به اعتبار است.

وی به آسیب‌های جدی استفاده از آب‌های آلوده در این منطقه اشاره و بیان کرد: ساکنین روستا به واسطه استفاده از آب‌های آلوده دچار بیماری‌های صعب العلاج شدند، چه کسی پاسخگوی سلامت از دست رفته مردم این منطقه خواهد بود.

مشکل آب شرب و کشاورزی سیاه اسطلخ بحرانی است

رامین رمضان پور از اهالی سیاه اسطلخ رشت نیز با اشاره به مضرات استفاده از آب‌های آلوده در مصارف کشاورزی، گفت: در طول سال بسیاری از ساکنین روستا به دلیل بیماری سرطانی فوت می‌کنند که عمده ترین دلیل این آمار فاجعه آمیز، استفاده از آب ناسالم است. در طول سال بسیاری از ساکنین روستا به دلیل بیماری سرطانی فوت می‌کنند که عمده ترین دلیل این آمار فاجعه آمیز، استفاده از آب ناسالم است.

وی، مشکل آب شرب و کشاورزی سیاه اسطلخ را بحرانی دانست و افزود: مردم روستا آب شرب خود را از چاه تأمین می‌کنند و چاه اطراف هم به دلیل ورود فاضلاب‌های شهری، آلوده است.

این کشاورز با بیان اینکه تنها منبع درآمد روستاییان این منطقه کشاورزی است، گفت: کشاورزان سیاه اسطلخ چاره‌ای جز استفاده از فاضلاب‌های آلوده رودخانه گوهر رود برای مصرف کشاورزی ندارند.

هزینه ۲۰ میلیونی برای روانه شدن فاضلاب به برنجزارها

سید حسین فرحناک یکی دیگر از کشاورزان سیاه اسطلخی با بیان اینکه مردم منطقه در شرایط سختی به سر می‌برند، گفت: کشاورزان این روستا در چنین شرایط سخت اقتصادی برای احداث سد چوبی بر روی رودخانه گوهر رود بیش از ۲۰ میلیون هزینه می‌کنند تا فاضلاب به برنج زارها روانه شود.

وی اضافه کرد: متولیان آب منطقه‌ای نه تنها برای تسهیل رفع مشکلات آب کشاورزی این منطقه گام بر نمی‌دارند بلکه حتی اجازه استفاده از این فاضلاب را هم به مردم نمی‌دهند.

کسی برنج آلوده سیاه اسطلخ را نمی خرد

یکی دیگر از کشاورزان سیاه اسطلخ رشت با اشاره به آلوده بودن محصولات برنج این روستا گفت: آبیاری شدن اراضی برنج زاری سیاه اسطلخ از فاضلاب‌های آلوده سبب شده تا کسی محصولات برنج این روستا را نخرد.

وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته ظلم‌های زیادی به مردم سیاه اسطلخ شده و این منطقه جز مناطق محروم و کم برخوردار است و می‌طلبد که متولیان امر نگاه ویژه ای به این روستا داشته باشند.

تمام عملکرد مسئولین به بازدیدها خلاصه می‌شود

محمدعلی فلاح یکی دیگر از اهالی سیاه اسطلخ رشت با ابراز گله مندی از بی تفاوتی مسئولین نسبت به مشکلات این روستا، گفت: مسئولین بیش از چهار دهه است که می آیند عکس‌هایشان را می‌گیرند و می‌روند و تمام عملکردشان به بازدیدها خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به احداث سد چوبی بر بستر رودخانه گوهر رود و جمع شدن فاضلاب‌های شهری، اضافه کرد: وقتی فاضلاب‌ها پشت این سده چوبی جمع می‌شود سبب آلودگی محیطی شده و بوی تعفن آن موجب رنجش اهالی می‌شود.

این کشاورز معتقد است: مشکل آب کشاورزی منطقه با تعریف چند پمپ آب حل می‌شود که تحقق این امر نیازمند حمایت مسئولین است.

اکثر اهالی این روستا با مشکل پوستی و حتی سرطانی درگیر هستند

خانم سرخیل یکی از ساکنین سیاه اسطلخ رشت با انتقاد از آسیب‌های احداث سده چوبی روی رودخانه گوهر رود به خبرنگار مهر گفت: آلودگی رودخانه گوهر رود به قدری بالاست که آب در حال جریان آن باعث آزار و اذیت می‌شود حال فرض کنید، جلوی این آب به مدت شش ماه بسته باشد، دیگر چه فاجعه رخ خواهد داد!

وی با بیان اینکه ۴۰ سال است که ساکن این روستا هستیم، اضافه کرد: شرایط زندگی اجازه نمی‌دهد که سیاه اسطلخ را ترک کنیم و ناچاریم بوی بد رودخانه و مشکلات این روستا را تحمل کنیم.

این بانوی سیاه اسطلخی با اشاره به آسیب‌های آلودگی زیست محیطی رودخانه گوهر رود به سلامت اهالی منطقه، بیان کرد: اکثر اهالی این روستا با مشکل پوستی و حتی سرطانی درگیر هستند و این چالش بهداشتی بخاطر آلودگی شدید آب شرب و کشاورزی است.

گیلان در مدیریت و سلامت آب کشاورزی با مشکل جدی مواجه است

دبیر کمیته سلامت رشت با اشاره به استفاده فاضلاب شهری برای مصارف کشاورزی از سوی اهالی سیاه اسطلخ رشت، اظهار کرد: نبود آب کشاورزی در منطقه سبب شده تا اهالی این روستا با سد زدن آب رودخانه گوهرود که بخش اعظم آن فاضلاب شهری است را برای مصارف کشاورزی استفاده کنند.

احمد قیامی با بیان اینکه گیلان در مدیریت و سلامت آب کشاورزی با مشکل جدی مواجه است گیلان در مدیریت و سلامت آب کشاورزی با مشکل جدی مواجه است، گفت: آب کشاورزی یکی از پرمصرف‌ترین آب‌ها در کشور به شمار می‌رود و تضمین سلامت آب کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: آب کشاورزی سالم باید از املاح کافی بوده و عاری از هر گونه آلودگی‌های واضح بویژه مواد شیمیایی، فلزات سنگین و آلودگی میکروبی باشد تا به مصارف کشاورزی برسد.
دبیر کمیته سلامت رشت، زرجوب و گوهررود را از آلوده‌ترین رودخانه‌های کشور برشمرد و بیان کرد: از رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود که از داخل شهر رشت می‌گذرد به عنوان کانال‌های فاضلاب استفاده می‌شود.

قیامی با اشاره به مشروب بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیاه اسطلخ رشت از فاضلاب‌های شهری آلوده، تصریح کرد: استفاده فاضلاب‌های آلوده شهری در مصارف کشاورزی زنگ خطر جدی برای سلامت جامعه است و می‌طلبد متولیان امر نسبت به تأمین آب کشاورزی منطقه اقدام جدی را صورت دهند تا کشاورزان سیاه اسطلخ رشت ناچار نباشند از فاضلاب شهری برای مصارف کشاورزی استفاده کنند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !