امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۳۴:۲۰ - جمعه ۸ اسف ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/غلامرضا دولتی؛
تفسیر به رای قرآن؛ تلاشی ناکام در توجیه وادادگی
  به گزارش گیلنا، غلامرضا دولتی فعال سیاسی و اجتماعی گیلان در یادداشتی، نوشت؛ مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس خبرگان دو موضوع را تبیین کردند، ابتدا بر کشف راه حل برای مشکلات نظری نظام از متون دینی تاکید کردند و در همین زمینه نمونه های موفقی از بهره عالمانه از آیات […]

 

به گزارش گیلنا، غلامرضا دولتی فعال سیاسی و اجتماعی گیلان در یادداشتی، نوشت؛ مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس خبرگان دو موضوع را تبیین کردند، ابتدا بر کشف راه حل برای مشکلات نظری نظام از متون دینی تاکید کردند و در همین زمینه نمونه های موفقی از بهره عالمانه از آیات الهی در حرکت انقلابی ملت ایران در دوره زعامت امام راحل و همچنین سالهای اخیر بیان فرمودند، معظم له البته بدرستی بر نظریه سازی و تفسیر توسط متخصصانِ امر و پرهیز دادن افراد متحجر سکولار و ایضاً التقاطی ها تاکید کردند.

بخش دوم فرمایشات رهبر انقلاب عمدتا پیرامون ماجرای هسته ای گذشت و اتفاقاً با بیان آیه ای از سوره مبارکه انفال، اصل «اقدام متقابل در نقض عهد» را بعنوان یک دستور قرآنی بیان یادآور شدند و اضافه کردند که البته دولت محترم به همین اصل عمل نکرده است.
دو روز بعد از تبیینِ عالمانه و سخنرانی داهیانه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور محترم در برداشتی نادرست از آیات ماقبلِ مورد اشاره رهبر معظم انقلاب، چنین نتیجه گرفتند که «پیامبر اسلام در برابر نقض عهد مکرر دشمنان با آنها عهد دوباره امضاء میکرده است» !
با مراجعه به آیات مورد بحث(۵۶تا۵٩ سوره مبارکه انفال) و توجه به شأن نزول و تفسیر مفسرانی چون علامه طباطبایی رضوان الله علیه به وضوح خطای برداشت و «تفسیر به رای» آقای روحانی فهمیده میشود.

شان نزول آیات این است که؛ پیامبر اسلام با قبایل مختلف یهودی ساکن مدینه معاهده امضاء فرمودند و در برابر نقض عهد «هریک» از قبایل به سختی با آنان برخورد نمودند که با نفی بلد بنی قینقاع آغاز شد و فتح خیبر آخرین مرحله از شدت عمل پیامبر عظیم الشان اسلام بود و حتی تلاش‌های «انسان منافقی» چون عبدالله ابن ابیّ هم نتوانست از برخورد پیامبر با کفار یهودی عهدشکن جلوگیری کند.
شاید بتوان از جهت تعدد طرفهای معاهده و نقض عهد هریک از طرفها، آن نقض عهد را با نقض عهد برجام توسط دولتهای غربی شبیه دانست.
چنانچه آقای روحانی و دولت او به سنّت پیامبر و دستور قرآن عمل می‌کرد میبایست پس از نقض عهد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا برخورد متناسب انجام می‌داد، موضوعی که به تصریح رهبر معظم انقلاب و اعتراف خودش که تنها عمل کننده به برجام بوده به آن عمل نکرده است.

رئیس جمهور ضمن آنکه به اقدام متقابل در نقض عهد مطابق آیات الهی و حقوق بین الملل عمل نکرده و از رهبری تذکر دریافت کرده است در فهم قرآن کریم و ارائه تفسیر، بصورت غیرتخصصی عمل نموده و تفسیر به رای نموده است.
او تلاش کرده تفسیر درست و صحیح قرآن را با برداشت نادرست از آن پاسخ دهد و با ایجاد دوگانه و ملتهب نمودن فضا، افکار عمومی را از ناکارآمدی و ضعف مدیریت و سوء تدبیر دولتش منحرف سازد.

کاش آقای روحانی متون مقدس بویژه قرآن کریم را صرف اهداف برجامی اش نکند و اجازه دهد مفسران عالِم، تفسیر آن را انجام دهند؛ مفسرانی چون علامه جوادی آملی که در دیدار با ظریف وزیر خارجه از «باز کنندگان راه بیگانه به کشور تحت عنوان دیاثت سیاسی» یاد کرده و فرموده بودند؛ «هروقت با آمریکایی ها دست میدهید بعدا انگشتان تان را بشمارید…قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به اینها گفتیم».

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !