امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۵۰:۲۶ - یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صنایع گیلان به چوب نیاز دارد
گیلنا – سرپرست منابع طبیعی گیلان، با اشاره به وضعیت مرزی اراضی ملی و مستثنیات در حوزه زراعت چوب، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه کاداستر به سرعت و شدت در استان در حال اجراست و تا شهریورماه ۱۴۰۰ صد درصد تکمیل خواهد شد. به گزارش گیلنا از رشت، میرحامد اختری با بیان اینکه زراعت چوب از […]

گیلنا – سرپرست منابع طبیعی گیلان، با اشاره به وضعیت مرزی اراضی ملی و مستثنیات در حوزه زراعت چوب، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه کاداستر به سرعت و شدت در استان در حال اجراست و تا شهریورماه ۱۴۰۰ صد درصد تکمیل خواهد شد.

نیاز ۵ میلیون مترمکعبی صنایع گیلان به چوب/ تکمیل کاداستر اراضی ملی تا شهریور سال آینده

به گزارش گیلنا از رشت، میرحامد اختری با بیان اینکه زراعت چوب از گذشته به صورت خودجوش توسط کشاورزان و زارعین انجام می شد، اظهار کرد: در حال حاضر زراعت چوب به عنوان تعهد دولت در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است.

وی از تعهد ۶۶۰۰ هکتاری استان گیلان برای زراعت چوب در اراضی ملی تا پایان برنامه ششم خبر داد و تصریح کرد: به دنبال اجرای قانون تنفس جنگل، باید نیاز چوبی کشور را برآورده کنیم؛ این در حالی است که جنگل های هیرکانی نیز جوابگوی نیاز صنایع چوبی کشور نیستند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به نیاز ۱۱ میلیون مترمکعبی کارخانه های چوب کشور در سال، تصریح کرد: حدود پنج میلیون مترمکعب از نیاز چوبی کشور معادل ۴۰ درصد به واسطه وجود صنایع MDF و شرکت های پالت سازی به استان گیلان اختصاص دارد، اما برداشت سالانه ۱۵۰ هزار مترمکعب از جنگل های طبیعی پاسخگوی این نیاز نیست.

اختری، صنایع چوبی کشور را نیازمند زراعت چوب دانست و عنوان کرد: با توجه به تاخیر دو سال و نیم، هم اکنون زراعت چوب به صورت جدی در استان آغاز شده و ۱۸۰۰ هکتار از ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی را احاله مدیریت کردیم و سال آینده به ۲۵۰۰ هکتار خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه زراعت چوب در اراضی جلگه ای استان در حال اجراست، یادآور شد: زراعت چوب از گذشته در اراضی ملی وجود داشت و با توجه به اتمام عمر دیرزیستی آنان، در حال برداشت و جایگزینی هستیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به کشت گونه صنوبر در زراعت چوب، اضافه کرد: بررسی های اولیه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، گونه پالونیا را گونه مهاجم دانسته و لذا اجازه زراعت در سطح وسیع نداریم، اما می توانیم در سطوح کوچک و با فاصله از جنگل های طبیعی به عنوان یکی از گونه های زراعت چوب از آن استفاده کنیم.

اختری، از اجرای زراعت چوب در اراضی ملی و مستثنیات خبر داد و گفت: گیلان رتبه نخست کشور در زراعت چوب در اراضی مستثنیات را دارد؛ البته زراعت چوب نسبت به کشاورزی دیربازده بوده و حدود پنج تا هفت سال طول می کشد. همچنین کم بودن ارزش افزوده چوب طی سال های گذشته موجب شد کشاورزان دوباره به کشاورزی روی بیاورند، اما در سال های اخیر ارزش افزوده چوب افزایش یافته و مجددا شاهد افزایش سطح زراعت هستیم.

وی با اشاره به وضعیت مرزی اراضی ملی و مستثنیات در حوزه زراعت چوب، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه کاداستر به سرعت و شدت در استان در حال اجراست و تا شهریورماه ۱۴۰۰ صد درصد تکمیل خواهد شد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از پرداخت تسهیلات برای زراعت چوب خبر داد و اظهار کرد: در سطح ملی ۱۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات به زراعت چوب تخصیص یافته است که از این میزان ۳.۳ میلیارد تومان به گیلان اختصاص دارد.

اختری، زراعت چوب را یکی اولویت های پروژه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سال جهش تولید دانست و یادآور شد: امسال ۵۰۰ هزار نهال مشارکتی تولید کردیم و آمادگی داریم این نهال ها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه گیلان سه نهالستان تخصصی زراعت چوب در لاکان، صفرابسته و کیاشهر دارد، گفت: با تداوم زراعت و تولید چوب طی هفت سال آینده از قاچاق درختان و نابودی جنگل های هیرکانی جلوگیری می شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !